Bild
Nästa artikel
Model S, Model X och Model 3, än så länge höljd i dunkel.

Nu kommer Teslas budgetbil

Nyheter

Model 3 blir ett eldprov för Elon Musk. Konkurrensen om billiga elbilsmarknaden hårdnar.

Uppstickaren Tesla har skakat om hela bilbranschen i sina grundvalar. Elbilarna Model S och Model X har rönt stora framgångar, men fortfarande går Tesla med förlust.

Nu hoppas grundaren Elon Musk kunna nå ut till de stora massorna, genom att lansera folk-elbilen Model 3. Priset kommer att ligga runt 35 000 dollar, alltså drygt 285 000 svenska kronor och räckvidden ska vara 30 mil.

Budgetbilen kommer att ha en stor inverkan på Teslas framtid. För att företaget ska bli en tung aktör i bilindustrin krävs att man producerar i större volymer än förut. Men det finns vass konkurrens. Chevrolet meddelade nyligen att man ska tillverka elbilen Bolt, vilken kommer att kosta 5000 dollar mindre än Model 3, ha somma räckvidd – och dessutom lanseras senare i år, till skillnad mot Teslas bil som har beräknad säljstart i slutet av 2017.

Premiären av Model 3 sker i Teslas designstudio i Hawthorne, Kalifornien klockan 05.30 i natt svensk tid och eventet livesänds via Teslas hemsida. 800 personer är inbjudna till eventet och redan nu köar fans utanför Teslabutiker världen över för att kunna förbeställa en Model 3 och lägga handpenningen på 1000 dollar.
 
Diskutera: Hur tror du att det kommer gå för Tesla Model 3?

Kommentarer

#1
2016-03-31 09:52

Tror det kommer gå bra, fick en live rapport och det är redan folk som köar för att reservera bilen.
Kommer själv förboka en idag om jag kommer loss från jobbet.

#2
2016-03-31 09:56

När den väl kommer börja levereras kommer de ha några konkurrenter på bilsidan, men Teslas nätverk av laddstationer är svårslaget. Någon aktör borde ha köpt in sig där istället för att betrakta Tesla som en ful ankunge.

Hur lagstiftarna i Nederländerna har tänkt få fram bilar till alla redan 2025 vet jag inte:
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2016/03/only-electric-cars-to-be-s...

#3
2016-03-31 10:05

Ja, nätverket av laddstationer är det som är intresssant helt klart.
Något som BMW verkar ha hajjat då dom börjat bygga ett eget nätverk av laddstationer.

#4
2016-03-31 10:40

Otroligt vad Tesla har betytt för el-bilen. Musk är för el-bilen vad Steve Jobs var för mobiltelefonen.

.

#5
2016-03-31 11:28

@Antifeministen, iPhone skapade en ny marknad för smartphones och finns nästan i var mans hand. Tesla (Model S) är en nishprodukt och mycket ovanlig. Inte heller har de förändrat elbilsmarknaden. Ingen annan har hoppat på spåret svindyr-elbil-i-miljonklassen.

Liknelsen med Jobs och IPhone haltar betänkligt.

#6
2016-03-31 11:37

Tesla 3 vilket genombrott. Som när första iPhonen kom och alla hade gamla knapplurar. Teslas bilflotta fördubblas förresten varje år. Snart är dem förmodligen störst. Förbränningsmotor i nya A4, 3-serie eller MB känns ju stenlålder för samma pengar...

#7
2016-03-31 11:48

Om nu ViB absolut måste ange priset i "svenska kronor" så vore det nog klädsamt att i så fall räkna in även den svenska momsen och med rak prisöversättning skulle då priset istället bli ca: 355.000 kr. Sen brukar de svenska priserna ändå bli högre än de amerikanska så nog lär den (tyvärr) snarare hamna runt 400.000 kr eller mer vilket är en bit ifrån 285.000 kr.

#8
2016-03-31 12:23

Över 100 personer i kö för förbokning utanför Teslas butik i Mall of Scandinavia idag:
http://teslaclubsweden.se/langa-koer-till-forbokningen-av-tesla-model-3/

Långa köer även på Teslas övriga anläggningar i Sverige.
Tesla 3 verkar bli en succé.

#9
2016-03-31 13:02

Men, 30 mil på en laddning?? Det är ju vad alla andra rena el-bilar har. Det jag tyckte var bra med Tesla S, var 50 mils räckvidd. Dock var den för dyr, därför valde jag en laddhybrid istället.
Synd att dom inte håller fast vid 50 mil, då hade det varit ett klart alternativ. Sedan är det inte 30 eller 50, utan lägre. Fast det vet ju de flesta.

#10
2016-03-31 13:07

Det kommer bli trångt vid Teslas laddstationer om Teslabilarna blir populära bland allmänheten. I höstas fanns det 106 Teslaladdare i Sverige vilket betyder att 106 Teslabilar kan på fyrtio minuter laddas för 24 mils körning.
Som jämförelse behöver man 5 påfyllnadslangar för vätgas för att fylla lika många 106 st vätgasbilar under samma tid som det tar att ladda Teslabilarna för samma körsträcka.
I Upplands-Väsby är ofta alla laddplatserna för Tesla bilar upptagna, så nu har man begränsat tiden man får parkera vid laddstationerna till 40 minuter vilket betyder att man hinner ladda sin Tesla till cirka 80 % vilket ger ca: 20-24 mils räckvidd tror jag.

#11
2016-03-31 13:15

Previa...men tillskillnad emot vätgas finns infrastrukturen redan utbyggd.

(redigerat/Hackenbush)

#12
2016-03-31 13:29

PREVIA, man får tänka också på att räckvidden försämras på vintern för elbilen. Är en del vinter i Sverige. Nog många som kommer bli besvikna på räckvidd och tidsåtgång att ladda. Tesla-stationerna är väl dessutom bara för dom som har Tesla Model S med stora batteripacket, dom andra måste betala.

Nej, jag säger som Ines Uusmann, detta är bara en fluga som kommer blåsa över. ;)

#13
2016-03-31 13:53

Ines visste vad hon pratade om.
Lite samma som när Steve Balmer sågade Apples första försök att göra en telefon.
Det vet ju alla att en telefon som kostar 500 dollar och inte har ett fysiskt tangentbord är dömt att misslyckas. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U

#14
2016-03-31 14:00

Hoppas bara att Model 3 och framtida Tesla kommer med backspegel, blinkers och farthållare, för det verkar dagens modeller sakna ;)

#15
2016-03-31 14:02

LennartJ,
Vilka andra elbilar kommer 30 mil på en laddning? Det skulle förvåna mig mycket om det bara blir ett batteripack att välja på i Model 3.

Vidstige,
De senaste åren har tillgång till snabbladdare ingått till alla varianter. Tidigare var det ett tillägg på 20 000 kr med minsta batteriet.

I min värld är det en tankevurpa att man ska använda "Superchargers" som man använder vanliga bensinstationer. Det dagliga bruket laddar man hemma eller på arbetsplatsen och så använder man Superchargers när man är på resande fot.

Tidigare har jag fått priset 350 000 kr i svar när jag frågat i Teslas butik vad bilen ska kosta här. Sen dess har dock dollarkursen ändrats en del. Det lär dock vara för en basutrustad bil och Tesla har för vana att vänta med att tillhandahålla såna vilket borde innebära att de första bilarna som kommer blir betydligt högre prissatta.

#16
2016-03-31 14:13

Under 400' känns fullständigt osannolikt.

Priset för en hyfsat utrustad hamna inte under 450'

Men modellnamnet? Vet man vill se sig som konkurrent till 3-serien men detta är bara löjligt.
Model M hade varit mycket bättre och smakfullare.

#17
2016-03-31 14:13

Om det nu är så att man prenumererar på möjligheten separat att använda superchargers så är det väl inget fel i det, det är ju en tjänst precis som vilken annan tjänst som helst.
Ser man ett behov i att kunna ladda bilen snabbt så köper man tjänsten.

#18
2016-03-31 14:19

Modellnamnet skulle ha varit E, men andra biltillverkare la sig i det. Tanken var att ha modellserierna S E X och Y. Det är anledningen till att 3:an skrivs med tre raka streck.

#19
2016-03-31 14:26

Tror inte "andra tillverkare" kan ha åsikter om att använda bokstaven E. S och X är minst lika vanligt på modeller.

Känns som en skröna

#20
2016-03-31 14:44

SiggeNn oavsett vad du tycker så skickade Ford in en ansökan om att skydda varumärket "Model E" några veckor efter att Tesla hade gjort det.
Det är inte konstigare än att Porsche 901 och Volvo S4 fick något justerade namn innan de salufördes.

#21
2016-03-31 14:45

Som övriga modeller kommer även Model 3 med olika batteristorlekar. Räckvidd 48 mil samt 0-100 på under 4 sek. med stora batteriet är uppgifter som cirkulerar på div. forum.
Vad det gäller Superchargers så är de ju tänkta att användas vid långresor, och inte till vardagsbruk.
Just Superchargern vid Upplands-Väsby (Max, Infra-City) är ju ofta fullbelagd av Taxiteslor. Taxi Stockholm har i år för avsikt att få ytterligare 80 st. Model S i taxiverksamhet, därav kommer de att investera i s.k. "Fastchargers" som ser ut och fungerar ungefär som en Supercharger, skillnaden är att den drivs privat av Taxi Stockholm. Liknande laddningssystem finns i Amsterdam, där det rullar bortåt 200 Tesla som taxi.

#22
2016-03-31 16:53

L.Mäkinen. Jag tog väl i lite, hehe. Men 20-25 ligger dom på. Fast för egen del har det inte så stor betydelse, ska man som i mitt fall minst en gång per år till Västkusten med en resa på nästan 60 mil, fungerar det inte att stanna och ladda var 15-20:e mil. För köra tomt batteri, är inte så smart.
Sedan har ju inga el-bilar dragkrok, i alla fall inte dom jag har kollat på. Hellre dragkrok än 0-100 på 4 sek.
Min laddhybrid får dra 1500 kg.

Såg på någon websida att de skulle finnas större batteri, 48 mil. Fast då startade priset på 450.000:-

#23
2016-03-31 17:33

@LennartJ
Tesla X klarar släpvagnsvikt på 2,2 ton.
Sen är det du beskriver, den årliga resan som överstiger 15-20 mil, något som gör att man får klura på lite alternaiva lösningar.
Ett alternativ är kanske att man hyr sig en skön hyrbil just den veckan eller att elbilstillverkaren har någon bra lösning man kan nyttja (tror BMW har det).

Sen finns det väl ingen universallösning, har man ett behov att åka långt så kanske vätgas, Biogas eller biodiesel ett alternativ.
Vi kommer sannolikt har en flora av olika bränslen även i framtiden precis som idag.

Sådär då har jag reserverat min Tesla.
Ska bli spännande att se eventet klockan 5.30 imorgon. Lite tidigt att rigga med Öl och Chips kanske men spännande är det :-)

#24
2016-03-31 18:09

Reserverad Benny. Lycka till med din nya Tesla.
För min egen del, så har jag hittat den perfekta lösningen. Laddhybrid till hyfsat rimligt pris. Behöver inte fundera över någon räckvidd vid längre resor. Har ett antal norrut också. Men för det mesta kör jag kortare sträckor (3-4 mil), och då är elmotorn en dröm.
så skönt med tystnaden, inga kallstarter, inget brummande på tomgång vid stopp eller kökörning. Inga utsläpp. Sedan på motorväg går den som ett spjut. Tyst :)

#25
2016-03-31 18:16

Nu vet vi ju inte om det blir en Tesla, när man väl får frågan om 2 år vilken färg den ska ha så kanske Apple eller någon annan också släppt sina grejjer. Och då kan man välja att få sina 10 000 tillbaka.
Men känns ändå spännande.

Hybridvarianten är dock något jag själv sneglar på, Audi E-tron eller Golf GTE är verkliga alternativ redan idag. Men jag vill vänta något år till och se hur drivlinan håller och framförallt tills faceliften av Golf släppts, ska tydligen ske i år.

#26
2016-03-31 18:39

Reverend Benny. Rättstavat denna gång :)
Det är en Golf GTE som jag köpte för en månad sedan, beställde den fyra månader tidigare.
Är helnöjd med den. Monterade in en laddbox i garaget med fast kabel, så det är inget bekymmer med laddning. Inte besvärligare än att koppla in en motorvärmare. Något att rekommendera, både för säkerhet och bekvämlighet.

#27
2016-03-31 18:54

El-motor is the shit som fler och fler upptäcker.

Däremot, backspeglar 2016?
Hajfenskameror finns ju redan. Känns som att Tesla vill att det ska kännas lite "budget" med kommande 3:an

http://www2.marketwire.com/mw/frame_mw?attachid=2739089

#28
2016-03-31 18:55

Visst kommer man 30 mil med Tesla innan man fort måste hitta en laddstation ser man i det här reportaget.
http://teslaclubsweden.se/ams-testkorning/
Men som Vidstige förklarar så är det inte alltid 20 grader varmt och solsken i Sverige vilket begränsar körsträckan till färre mil än de 30 som man kom i testen av bilen. Bilen var vid testen laddad till hundra % vid starten vilket den inte kommer att vara när man laddat den om man vill köra vidare efter nästa laddning.
40 minuter som man får stå och ladda bilen vid laddstationen ger en 80 % laddning av batteriet vilket borde ge en körsträcka av 24 mil innan nästa snabbladdning som efter 40 minuter också ger 24 mils körsträcka under bästa möjliga förhållanden.
Körsträckan blir förstås kortare än 24 mil då laddstationerna inte ligger exakt med 24 mils mellanrum vilket vore idealiskt för att slippa ladda så ofta vid långkörningar. Har jag missat något i mina antaganden?

#29
2016-03-31 20:53

Jag tycker inte alls att jämförelsen med Apple haltar värst.
Jobs tog mobiltelefonen och aktuell teknik och paketerade om den till något nytt. Musk har gjort detsamma med Tesla.
Att Tesla inte har sålt lika bra som Apple beror på helt olika prissegment.

Tror det kan bli succé med den nya modellen.

#30
2016-03-31 21:25

PREVIA, jag tror bärgningsföretagen och dom som säljer assistansförsäkring vädrar morgonluft. Lär väl snart stå rätt många elbilar utmed vägarna med batteriet urladdat...

Man kan ju också tänka sig vad som händer på lite äldre elbilar när batteriet börjar bli dåligt eller slutar fungera helt.

#31
2016-03-31 21:32

L. Mäkinen
"De senaste åren har tillgång till snabbladdare ingått till alla varianter. Tidigare var det ett tillägg på 20 000 kr med minsta batteriet."

Ok, tack för klargörandet och det låter ju positivt om det även ingår på Model 3. Gäller bara att det finns plats för alla på laddstationerna när Tesla-bilar blir vanliga. Som du är inne på bygger elbilen på att man har möjlighet att ladda hemma, och det är det många som inte har. Särskilt problem för många i storstaden som bor i lägenhet.

En sak till med elbilar är ju att dom är kraftigt skattesubventionerade nu av staten. Man kan alltså räkna med att staten förr eller senare kommer med en kraftig skattehöjning för elbilar, i alla fall om dom blir vanliga i trafiken.

#32
2016-03-31 21:49

Mkt möjligt att det kommer stå folk med batteritorsk längst vägarna i början, all ny teknik kräver ju tillvänjning.
Vi gick från Nokia och Ericsson telefoner med standbytid på 10 dagar till som idag 1-2 dagar, men vi överlever det också.
Sen kommer inte alla köra renodlade elbilar, vi kommer sannolikt ha lika många bränslesorter i framtiden som vi har idag beroende på behov.

#33
2016-03-31 23:48

I Norge så er det snart registrert 90000 el biler og i dag så var det ca 1000 personer som sto i kø for den nye model 3. Tror ikke el bil er en døgnflue men en bil som er kommer til å ta over mer av nybil salget. Fordelen med elbil i Norge er at det per i dag er 0 kr i statlige avgifter model 3 koster ca 290000 her og det er bygd ut masse supercarger i hele landet. Har mer tro på el bil en hydrogenbil.

#34
2016-03-31 22:51

Tesla är som andra har skrivit här bilvärldens Apple, bortsett från att Apple tjänar massor med pengar. Elon Musk är ett geni precis som Steve Jobs var. Så klart att Tesla Model 3 blir succé!

#35
2016-03-31 23:22

Oomkullrunkelig det finns dock en väldigt sot skillnad mellan apple och Tesla Motors. Den ena gör vinst. Den andra ... kanske aldrig gör det. Man skall lägga till att Tesla säljer sina ZEV krediter i USA. ca 15 000 dollar styck. Och ändå ingen vinst. (oh nej nu kommer tesla club sweden skriva långa rader om hur fel jag har)
2fast4you klart det finns många elbilar i Norge. De subventioneras till ca 300 000 per bil. Men Tesla är inte det märke som säljer flest elbilar i Norge. Ifall någon trodde det. Störst är e-golf i år och 2015 & 2014. 2013 var det Nissan Leaf.

#37
2016-04-01 00:28

Var Tesla som säljs kostar tesla över 30 000 kr vilket gör att Tesla måste hitta ett sätt att dryga ut sin kassa för att förhoppningsvis visa plus siffror någon gång i framtiden.
Om vi framöver får fler elbilar hur löser man då problemet med våra vajerförsedda enfiliga vägar där ingen bärgare kan ta sig fram till en elbil med urladdat batteri. Det har vid några tillfällen hänt att en olycka gjort att man blivit stående i en sådadan enfilig körbana på vintern i timmar på grund av någon olycka längre fram stoppat trafiken, i en vanlig bil kan man hålla sig varm med motorn igång flera timmar vilket inte elbilen klarar om man räknat med att nå fram till nästa laddställe med bara några få kWh kvar i batteriet?

#38
2016-04-01 08:21

Vad händer om man får soppatorsk i sin bensin eller dieselbil på en vajerförsedd enfilig väg? Går väl inte hålla motorn igång då och det blockerar väl lika mkt?

#39
2016-04-01 08:35

Previa mfl pessimister till el-bilar. Hur fungerar ni när ni kör upp på en motorväg, eller närmar er Stockholm eller någon annan storstad. Kollar ni bränslemätaren innan? eller kör ni på med enbart reserven kvar?
Nu kör jag själv laddhybrid, men kör mestadels på el. Jag ser till att alltid ha fulladdat batteri. Har t.ex ändrat mitt köpbeteende. Har bytt mataffär till en som har laddstationer. osv. Man får tänka om, och det är enbart positivt. Skulle fler göra.

#40
2016-04-01 08:44

ck hur vet du att den är fin? Har du sett den? eller ännu bättre, har du kört den?

#41
2016-04-01 08:58

Ni kan ju glömma att priset i Sverige kommer att hamna på några 285 000 SEK.
Med lite skatt och moms på det hela lär den hamna på runt 400 000 SEK gissningsvis.
En ganska rejäl slant för en bil i den storleksordningen.

#42
2016-04-01 09:25

Det är lite roande att höra fossilfanatiker oroa sig över att bli stående med batteritorsk när det är så mycket bättre noggrannhet på mätaren för kvarvarande energi i elbilar än i fossiler. Sen jag började köra elektriskt har jag vid tre tillfällen kommit hem med indikering "1 km kvar". Visst var jag nervös första gången, men nu vet jag ju att det går.
Dessutom drar bilen automatiskt ner på förbrukningen när man närmar sig slutet så man inte ödslar energi på värme i kupén eller kraftiga accelerationer. Jag har hittills aldrig upplevt att en fossilbil drar ner på överskottsvärmen för att ge mig bättre räckvidd.

#43
2016-04-01 09:42

Vad är en "budgetbil"? En budget är vad jag vet en sammanställning av förväntade inkomster och utgifter. En sådan är väl lämpligt att göra inför alla bilköp.

#44
2016-04-01 10:32

Jo, intressant att man säger budgetvariant eller budgetbil. Men jämfört med Tesla S så är den ju billigare helt klart.
Sen kan man ju alltid säga att det är en dyr bil för storleken men det är ju inte bara storleken som har betydelse.

#45
2016-04-01 10:39

Tja, om nu humanisten och ekonomen ska kommentera så är en budget en portfölj :-). Det avsåg ursprungligen den skinnväska franske finansministern bar alla handlingar och statsräkenskaper i. Så det är väl en bil i portföljstorlek...
Men ordet har ju kommit att bli synonymt med lågpris, vilket är underligt tycker språkpolisen.

#46
2016-04-01 10:40

107Carlsson. Det är sant som du definierar budget. Men en Budget görs utifrån Försiktighetsprincipen. Därför kan man väl tolka "budgetbil" som en bil utan större utsvävningar.

#47
2016-04-01 11:05

LennartJ, försiktighetsprincipen handlar aldrig om budget, utan om värdering av ett företags tillgångar i redovisningen. Tillgångars och skulders värden är alltid osäkra beroende av framtida händelser. Vid osäkerhet ska man därför värdera tillgångar lågt och skulder högt.

#48
2016-04-01 20:57

Vore bättre om den som töntigt kallar alla som undrar hur man gör i sin elbil när man får strömtorsk där ingen kan bogsera bort bilen för fossilbilsfanatiker. Bilar som inte kan låna bränslen från reservdunk eller annan bilists reservdunk.
I den här Norska undersökningen bland elbilsägare har 32 % vart nära att få strömtorsk och 7 % faktiskt fått det, och det i ett land utan vajervägar där bärgare kan nå en nödställd elbilist.
http://www.nyteknik.se/fordon/eltorsk-pa-vagen-sa-manga-drabbas-639271

#49
2016-04-02 10:04

PREVIA, man får väl göra som när det börjar bli strömtorsk i mobilen, då har man ju med sig en liten "Powerbank" att ladda med.
Här blir det ju en lite större "Powerbank" förstås! :-)
Som alt. till reservdunken.
Jag tror mer på BMW i3 och dess koncept med en liten fjuttmotor, då blir man inte ofrivilligt stående.

#50
2016-04-02 10:50

Previa:
Jag har en V50, fossilbränsle, och fulltankad tar det mig ca 35 mil (det är ologiskt liten tank i den modellen). Får jag soppatorsk? Nej. Har jag behövt be någon om soppa på motorvägen? Nej.
Pendlar man lagom långt så tror jag inte elbil är något problem. Dock verkar det finnas andra nackdelar som svårstartat i minusgrader, fast det drabbar ju även bilar med fossilbränsle.

#51
2016-04-02 16:33

Jag menar inget illa med att skriva fossiler utan gör det för att slippa skriva alla bränslen det kan handla om.
För övrigt går det utmärkt att bogsera bort en elbil med slut i batteriet. Lägger man dessutom in regenereringsläget så kan man ladda batteriet när man blir bogserad. Bilen uppfattar det som att man släpper gasen i nedförsbacke.

#52
2016-04-04 09:53

Det börjar nog bli dags att förnya utbildningen på fordonslinjerna med mera elteknik på schemat

#53
2016-04-04 12:35

Maria Dahlin - det vore klädsamt om du hade koll på siffrorna innan du hävdar att Chevrolet Bolt kommer att vara billigare än Tesla Model 3. GM har uppgivit ett grundpris för Bolt på $37500, medan Tesla angivit att Model 3 kommer att kosta från $35000.
Redan med lågstadiets matematik kommer jag fram till att det innebär att Bolt kommer att kosta $2500 MER än Tesla Model 3 (som dessutom är en rymligare bil med större bagageutrymme).
Att sedan USA har en federal skatterabatt på $7500 för elbilar är liksom en annan sak - och det är inte något som gäller exklusivt för GM-tillverkade fordon. Återigen - faktakontroll!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.