Bild
Nästa artikel
Nu byggs Polestarbilar i Kina

Nu byggs Polestarbilar i Kina

Nyheter

Fabriken i Chengdu har rullat igång produktionsbandet. Första exemplaren av laddhybriden Polestar 1 når kunderna före årets slut.

Tidigare har Polestar byggt ett fåtal verifieringsprototyper i Göteborg, som sedan har genomgått diverse tester för att bevisa sin duglighet. Nu är företaget nöjda med resultatet och märkets första bil, laddhybriden Polestar 1, har börjat serietillverkas i kinesiska Chengdu i en nybyggd fabrik.
 

Nu byggs Polestarbilar i Kina

På tre år ska det göras 1.500 bilar och de första exemplaren levereras till ägarna innan slutet av 2019.
– Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år, och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
 

Nu byggs Polestarbilar i Kina

Polestar 1 beskrivs som en exklusiv prestandahybrid med chassi i kolfiber och prestanda på 600 hästkrafter och 1000 Newtonmeter i vridmoment. 

Efter fabriken i Chengdu öppnar Polestar ytterligare en tillverkningslina i kinesiska Luqiao i början av 2020. Där ska Polestar 2 sättas samman, en helt eldriven bil. 

Diskutera: Vad tycker du om Polestar?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-28 13:43

Det passar väl bra att ett bilmärke som ägs av en kommunistdiktatur också tillverkas i det landet, så trist att Volvo såldes till Kina.

#2
2019-08-28 14:58

Många tycker det är bra att gynna kommunistdiktaturer, XC60 skeppas hit därifrån numera, själv skulle jag aldrig köpa en sådan, bilarna tillverkade i Sverige skeppas till USA pga handelskriget/tullar. Har ingen åsikt om Polstar annat än att de borde varit tillverkade i Sverige om det ska vara Volvos top of the line så att säga, vi får hoppas på Lexus kvalitet ;o)

#3
2019-08-28 15:21

Ja, vad man tycker om Polestar? Det vet man ju inte, vad är det som skulle göra just Polestar bättre än någon annan av de sjuttioelva kinesbilar som finns där?

#4
2019-08-28 16:51

Shogun: På vilket sätt påverkar Lexus kvalitet Polestar?

#5
2019-08-28 17:23

Jag tycker namnet Polestar låter lite fånigt. Poledance? Den borde hetat Volvo S60E eller något.

#6
2019-08-28 19:44

Kanske det speglar vad man tänker på...Polestar får mig att tänka på Polstjärnan, andra tänker på pole dance;)

#7
2019-08-28 20:46

Shogun,
är ett oförbätterligt troll som gladeligen sprider desinformation avs tillverkningslandet där Volvo XC60 tillverkad. Min denim blue Volvo XC60 som levereras om fyra veckor tillverkas i Torslanda, Göteborg dvs Sverige. Precis som Volvo V90, Volvo V90 Cross Country, Volvo V60, Volvo V60 Cross Country, Volvo XC90 mfl.

- Nä, till ett härke från Japan kommer never ever att tillåtas stå på min villatomt.

Förövrigt tycker jag också att Polestar borde tillverkas i Torslanda, Göteborg, Sverige.

#9
2019-08-28 22:10

Världens vackra.

Lexus kvalitet påverkar inte Polstar. Men får Polstar Lexus kvalitet så påverkar det Polstar som får bra rykte och därmed i förlängningen en ökad försäljning pga bra rykte som sprider sig.

#10
2019-08-28 22:21

Stoor.

Så här är det, det är alltid som jag säger, varför försöka förneka att bilar kommer från diktaturen kommunist Kina? Svensk tillverkade bilar skickas till USA. Men vem vet, XC 60 från Kina kanske har högre kvalitet än svensk tillverkade, och det är ju inte svårt. Så trollet har rätt även denna gång, ;o)

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

#11
2019-08-28 22:24

Jag såg en polestar 1 glida omkring i Torslanda i somras, den ser riktigt häftig ut tycker jag.

#12
2019-08-28 23:01

Skarj
Kanske säger mer om mig än om namnet? ;-)

#13
2019-08-29 08:20

Shogun.

Nu får du kamma dig lite.
Det står:
"Det går enormt bra för Volvos XC60. Under första halvåret 2019 såldes modellen i 97 203 exemplar vilket är en ökning med 10 procent. Tidigare har samtliga XC60 som sålts på den europeiska marknaden tillverkats i Sverige, men nu börjar man alltså frakta Kina-byggda XC60 till Europa."

Alltså, bilen tillverkas fortfarande primärt i Sverige men att man nu ÄVEN börjar frakta hit Kina-byggda versioner.
Läs vad som står istället för att hoppa över hälften.

#14
2019-08-29 08:33

Varför vill man stödja kinesiska staten?

#15
2019-08-29 09:04

GRP: Så du äger ingenting hemma som är tillverkat i Kina? I all den masskonsumtion som råder så tror jag de flesta de senaste 20 åren köpt Kinatillverkade varor för betydligt mer pengar än vad som går till Kina nu när en del köper Volvo.

#16
2019-08-29 12:22

Ja, och svensk byggda skeppas till USA eftersom Kina tillverkade är blockerade/höga tullar i USA. Då får Europamarknaden hålla tillgodo med Kina tillverkade bilar i stor utsträckning. Och svensktillverkade skeppas till USA marknaden i större utsträckning som är en stor marknad för Volvo. Kapaciteten i fabrikerna räcker inte till. Lite får man tänka själv också. Och jag vill inte ha en Volvo från diktaturen Kina, köper jag en Volvo som svensk så vill jag ha en svensktillverkad bil, så kommer nog inte alltid bli fallet framöver. Men om man inte är så nogräknad så kan man ju hålla tillgodo med en Kina tillverkad XC60 ute på Europamarknaden, men man tror den är tillverkad i Sverige av gammal vana. För de kommer nog inte ha insydda kinesiska flaggor här och där runt bilen som svensktillverkade bilar har med svenska flaggor här och där för att visa på ursprunget. Så bilköpare i Europa ska inte bli förvånade om de åker runt i en Kina tillverkad Volvo XC60, fast de tror de åker runt i en svensktillverkad bil, bluff och båg enligt mig.

#17
2019-08-29 15:09

Men frågan var "Vad tycker du om Polestar?"
Vissa kanske ska börja hålla sig till ämnet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.