Bild
Nästa artikel
Norge har säkraste vägarna

Norge har säkraste vägarna

Nyheter

Vårt grannland har lägst antal trafikdöda. Dystra statistiken från 2018 sänker Sverige i senaste OECD-rankningen.

Internationella organisationen OECD har sammanställt statistik över hur många som omkom i trafiken under 2018. Sammanlagt listas 41 länder och bland dem har Norge lägst antal trafikdöda per 100.000 innevånare: 2.

Sverige hamnar först på sjätte plats med 3,2 dödsfall på 100.000 innevånare. Trenden för Sverige pekar illavarslande nedåt och det beror på att 2018 var det dödligaste i landet på drygt 10 år när 324 miste livet på vägarna.

Men man ska ändå komma ihåg att det är under snittet för EU, med 4,9 dödsfall per 100.000 innevånare. Globalt sett inträffar i snitt 18,3 dödsfall per 100.000 innevånare, enligt en rapport från världshälsoorganisationen WHO publicerad 2018.
 
Jämförelsevis löper trafikanter i Argentina sex gånger högre risk att omkomma än de som färdas i Norge.

Diskutera: Vad tycker du om vägarna och trafiken i Norge?

Kommentarer

#1
2019-12-03 10:22

Nu kanske jag tänker fel, men detta säger väl egentligen ingenting om hur säkra vägarna är? Spontant så efter mycket körning i Norge skulle jag säga att vägarna är säkrare i Sverige över lag, sen kan det ju finnas andra faktorer som gör att det dör fler här baserat på invånarantal. Men ska denna undersökningen säga något måste man ju ta hänsyn till hur mycket kör vi i snitt? Jag tror vi ligger bättre till en 6:e plats om man även ser på rörligheten. Borde finnas med en till koefficient kring antal flyttade mil. Typ antal döda i trafiken per 100.000 invånare/1000 mils åkande/körande typ....Utan att veta tror jag vi i Sverige har ett rörelsemönster i trafiken som är ganska mycket högre än många andra Europeiska länder.

#2
2019-12-03 10:53

Har de säkrare vägar eller färre mil som åks på dem?

Ja, det får vi som vanligt inte veta. Diverse undersökningar presenteras kors och tvärs inom olika trafikrelaterade områden och inte en enda av dem verkar ta hänsyn till något annat än drömfaktorer.

.

#3
2019-12-03 10:54

Tror inte man har tagit hänsyn till antal körda kilometer, norrmännen kör nog inte så många mil eftersom vägarna är så smala och krokiga, det skulle ta timmar att komma till arbete i Norge med t.ex. 4-5 mil enkel. Särskilt på vintern. Och varför arbeta, de har ju sina bidrag med oljepengar på landsbygden. Det är inte ofta man kan hålla mer än mopedfart utom på enstaka större vägar nära större städer.

#4
2019-12-03 11:47

Va är max tillåtna hastighet?

#5
2019-12-03 13:12

Oftast går det inte att köra fortare än 80 km/h. När man insett att det är stört omöjligt att köra om så ökar man avståndet till framförvarande bil. Körde ca 400 mil i Norge i somras, det var lugn och avkopplande körning mot Sverige....

#6
2019-12-03 13:26

Många fördomar och förutfattade meningar i kommentarerna så här långt.
Skulle inte förvåna mig om man kör fler km per capita i Norge, det är ett fjällfolk som stup i ett skall endera åka till hytta på fjället eller hem till sin hemvård eller till hytta vid havet och så lever landsbygden i Norge så många pendlar in till en stad/större tätort för att jobba.
Man har satsat stora summor på TS-åtgärder i Norge det senaste decenniet, inspirerade av Sveriges Nollvision.
Alla vägar med hastighet 90km/tim och högre har förövrigt vägbelysning då man anser att det skall till för att ha så hög hastighet på vägen. De stora nya motorvägsbyggena byggs för 120km/tim men är fortfarande skyltade 110km/tim och det byggs betydligt mycket mer nya motorvägar än i Sverige.
Och trafikklimatet kan jag hålla med om är lugnare och vänligare än i Sverige, även i rushtrafiken i Oslo så hjälps man åt och släpper fram varandra.

#7
2019-12-03 13:31

Kollade på total körsträcka per innevånare
Norge 720 mil (ca 5 mill inv.)
Sverige 680 mil (ca 10 mill inv)

#8
2019-12-03 13:40

Säkra vägar hjälper inte mot idioter på vägarna.

The number of road deaths declined in the majority of countries in 2018, according to preliminary data. In particular, the number of road deaths increased by 28% in Sweden.

Transportmyndigheten, hur går det med nollvisionen!

#9
2019-12-03 16:52

Som tur är verkar 2018 varit ett undantag i Sverige, för 2019 är väl rekordlågt än så länge?

Men i de säkraste länderna är ju nivåerna så låga att slumpen kan avgöra om man bara tittar från ett år till ett annat. Lite längre perioder behövs nog om man ska börja tala om trender.

Har själv bott i Norge, dock inte i Oslo. Vet inte om jag håller med om att norrmän kör mindre aggressivt, gott om vansinnesomkörningar minns jag iaf.

#10
2019-12-03 18:11

Trafikverket: "0km/h! Då lär vi få ner antalet döda!"
Det här med att det finns andra saker än hastighet bekommer dem inte.
Hur vore det om poliser fanns i trafiken för att se till den?
Nu är det ju helt laglöst.
Fulla, höga, trötta, kör för fort, kör för långsamt, ligger i ytterfilen, kör om i innerfilen, mobilpratare, sommardäck, löjliga hastigheter med släp osv.

Sen om mötesolyckorna ökar så kan det ju vara ett fantastiskt bra tecken på att Trafikverket måste sluta ljuga för sig själva och fixa mer mötesfria vägar.

#11
2019-12-03 21:22

Då måste det hänt mycket i Nogre senaste åren. Jag åkte en hrl del dit 2006-2011, och då var det kostig från Töcksfors till Oslo.

#12
2019-12-03 22:04

För att alla kör tesla.

#13
2019-12-03 23:03

Rikard #11
Nu är det mest konstig mellan Årjäng och Töcksfors och en mil i från Retvedt till Vinterbro. Skulle tro att det går en halvtimma snabbare nu med de nya motorvägarna. Förövrigt skall väl snart bygget av sista kvarvarande etappen med kostig snart börja byggas.
Så Sverige börjar snarare bli ett U-land, alla pengar skall ju som vanligt bara gå till stora satsningar i Stockholm och Göteborg.
Du kan ju roa dig med att se på de milliardprosjekt ( dom skall bygga för 150 milliarder kommande 20 år) som Nye Veier håller på och bygger ut i Norge, och inget av projekten är i nån storstad.
https://www.nyeveier.no/

#14
2019-12-03 23:39

Det beror nog mest på att man hamnar på fattighuset om man speedar lite i Norge...
Många ffa hojåkare har ju lite svårt att hålla igen..
T o m hört talas om svenskar som fått elektr fotboja + böter för fortåkande i Norge..
Håller mig av princip ifrån Norge...

#15
2019-12-04 09:52

På serpentinvägar går det knappast att köra fort. (det är farten som tar heller räddar liv)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.