Nästa artikel
324 personer dog på vägarna 2018
Nyheter

324 personer dog på vägarna 2018

Publicerad 10 januari 2019 (uppdaterad 3 december 2019)
2018 blev som befarat ett mörkt år i trafiken. Det har skett en stor ökning bland mötesolyckor.
Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror på hur många som omkom på Sveriges vägar i fjol. 324 personer miste livet i trafiken 2018, vilket är 71 personer fler än 2017. Antalet är den högsta siffran sedan 2009 och gör vägen mot Nollvisionen svåruppnåelig. 
– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. Statistiken är preliminär och det är först när vi hunnit analysera utfallet för 2018 som vi kan styra mot de åtgärder som har effekt på trafiksäkerhetsutvecklingen. Det kan till exempel handla om att få fler att hålla hastighetsgränserna på statliga och kommunala vägar, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

I statistiken från 2018 går det att utläsa att antalet omkomna i singelolyckor ligger kvar på samma nivå som året innan. Däremot har det skett en stor ökning i mötesolyckor. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017. Det omkom också fler motorcyklister 2018 än 2017, men antalet cyklister som dödades var lägre än året innan. 

– Det behövs snabba åtgärder för att rädda fler liv, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket. Hon fortsätter:
– Över hälften av alla trafikanter kör för fort. Mer än 100 liv per år kan sparas om alla höll hastigheten. 

Trafikverket ska nu göra en analys av utfallet 2018 och komma underfund med vad ska bör göras för att förbättra trafiksäkerheten. Analysen presenteras i april.

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet döda och skadade i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-10 11:42
Klarsynt

Ett tips är att ta bort sådant som börjar med "auto" och ger förare falsk trygghet. På så vis återgår deras fokus till vägen och trafiken, istället för ner i mobiltelefonen eller entertainment systemet.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:18
107Carlsson

Om det är antalet mötesolyckor som ökat så hjälper inte den hos trafikmyndigheterna vanliga ryggmärgsreflexen att sänka hastigheten. Mötesseparerade vägar måste ökas och som Klarsynt säger, all #infotainment# och telefoner minskar fokus på framförandet av bilen

#3 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:20
Styggavargen

Tja, vad skall man göra åt idioter som inte respekterar andras liv på vägarna? Hårdare straff? Övervakning är i princip noll...

#4 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:29
Apex

Infotainmentsystem med touchskärmar i bilar utan filhållningsassistent eller semi autonoma funktioner är en dålig kombo. Vad är skillnaden i att pilla med mobilen och pilla på skärmen som ofta sitter rätt lågt i bilar?

#5 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:32
hultarn

"Mer än 100 liv per år kan sparas om alla höll hastigheten." (och vad med de andra drygt 200...?)
Ännu ett generaliserat påstående. Omvänt: fler kameror så blir allt bra.
Men, kameror sänker bara hastighet där de står, ger ryckig trafik, och därmed höjda utsläpp.
De är värdelösa mot:
- onyktra förare (cirka en tredjedel av de omkomna var onyktra)
- uttröttade förare
- obältade förare och passagerare
- de som kör för fort UTOM vid kameran
- de som kör stulna bilar
- de som inte har körkort
- de som kör trafikfarliga bilar
- de som rattsurfar
Och : de som kör med fel attityd!
Vad som behövs är resurser till fler levande poliser ute på vägarna.

#6 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:34
Apex

Hultarn

+1

#7 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:37
Apex

107Carlsson

Man ”löser” alla problem i Sverige genom att införa olika förbud, höja skatter och sänka hastighetsgränser. Finns inga andra alternativ verkar det som.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:53
Roger Skagerström1

Om folk inte satt och sov så skulle det kanske inte provoceras fram mer oövertänkta omkörningar.

Och Klarsyn tror som vanligt att mötesolyckorna har något med nåt som heter auto att göra.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-10 12:59
Dsign

Läste i dagens lokaltidning om en morddömd som efter halva strafftiden, d.v.s. 6-7 år är ute igen med skyddstillsyn och blev för en tid sedan tagen drogpåverkad och utan körkort i en poliskontroll. Brottet betecknades som så ringa att det inte föranledde något nytt frihetsberövande. Nu i dagarna hände samma sak igen. Några frågor som slår mig: Hur många kör omkring drogpåverkade/rattfulla (typ återfallsförbrytare) p.g.a. myndigheternas flathet? Hur många av våra "nysvenskar" kör omkring på våra gator med tvivelaktiga körkort? Det kanske inte bara är fler kameror och lägre hastighet som är botemedlet? Finns det statistik, ser man något mönster? Jag bara undrar. F.ö. håller jag med om att användandet av dessa mobiler i trafiken är en förbannelse. Och vissa infotainmentsystem som är helt vansinniga.

#a • Uppdaterat: 2019-01-10 13:16
Henrik M

Klarsynt: Tvärtom om det är mötesolyckor som föranleder mycket av detta så skulle de minska betydligt om fler har "auto" filhållning t.ex.....

Sen tror jag med som många är inne på att ut med mer kontroller av trafiken, kolla så folk kör nyktert, kolla så folk har körkort. Sen som vi alla nog kan erkänna, ser man poliserna ute så visst fasiken helt plötsligt blir trafiken lite lugnare.......så mer poliser ute i trafiken, både som patrullerar och som gör kontroller av tvivelaktiga ekipage.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.