Bild
Nästa artikel

Nokian satsar på miljövänligare däck

Nyheter

Finska Nokian presenterar ett nytt dubbdäck som minskar vägslitaget och mängden ohälsosamma partiklar. Vi Bilägare Erik Rönnblöm har testat däcket - och bjuder nu på sina åsikter.

"Det nya och mer miljövänliga dubbdäcket kommer lägligt. Inte minst i Stockholm får dubbdäcken skulden för att mängden av små partiklar är för stor enligt EU:s direktiv", konstaterar Vi Bilägares Erik Rönnblom och fortsätter:

"Men med Hakkapeliitta 7 introducerar Nokian en helt nya teknik som går ut på att dubbkroppen inte ska kantra eller röra sig, dels när spetsen får kontakt med vägbanan, dels när dubben släpper från vägen. Normalt vickar dubbarna och kratsar mot vägbanan, vilket orsakar slitage och även bildar små oönskade partiklar."

Den senaste tiden har det kommit rapporter (läs mer här) om att dubbdäck sliter på vägar och samtidigt lösgör ohälsosamma partiklar. Därför kommer Nokian Hakkapeliitta 7 lägligt. Och tester hos hos svenska Väg- och transportforskningsinstitutet,VTI, visar att däcket är miljövänligare än sina konkurrenter.

"Mätningarna visar att Hakkapeliitta 7 skapar mellan tio och 70 procent färre partiklar av PM10 och PM2,5 (ytterst små föroreningar som finns i omgivande luft) jämfört med vissa konkurrenter.", slår Erik Rönnblom fast.

Nokians arbete med att göra Hakkapeliitta 7 miljövänligare kan bli ett starkt försäljningsargument i Sverige - där miljöaspekten alltså är en het fråga för tillfället.

"Nokian är den första däcktillverkare som lyckats minska dubbdäckens negativa egenskaper, vilket kan bli ett lika viktigt köpargument som isgrepp i toppklass.", konstaterar Erik Rönnblom.

Utragen är tagna ur Erik Rönnbloms test som kommer i Vi Bilägare nummer 2. Missa inte det större testet!
Taggar: Nyheter
Nokian satsar på miljövänligare däck

Kommentarer

#1
Nokian4ever
2009-01-16 14:59

Låter väl bra. Vore dock intressant att veta hur stor miljöpåverkan det här däcket jämte andra dubbade alternativ har jämfört med dubbfria.

#1
Saabnisse
2009-01-16 19:41

Ska bli intressant att se hur ni har kommit fram till att det här däcket är miljövänligare än konkurrenternas.
Eller har ni gått efter vad tillverkaren påstår?

#1
Per_K
2009-01-16 20:28

Det är väl bra att däcken utvecklas, men problemet med partiklar och vägslitage orsakat av dubbdäck är kraftigt överdrivet. Det är dieselavgaser respektive den ökande tunga trafiken som är det stora problemet.

#1
Starre
2009-01-17 10:56

Heder åt Nokian för att man lägger ned resurser på att fixa bra dubbdäck. Själv kör jag nokian R odubbat och det fungerar riktigt bra för mig. På sommaren kör jag också Nokian utan HA-oljor. Heja Nokian!

#1
Anneman
2009-01-18 14:08

Hur mycket sämre är däcken på is och snö jämfört med till exempel Hakka 5?

#1
S-E S
2009-01-18 14:37

Dra ut dubben och anpass hastigheten efter omständigheterna så är problemet löst.

#1
Björn
2009-01-18 20:07

Nokian däck är säkert bra men det bästa för miljön vore om man införde totalt saltningsförbud. Vad vinner man då? För det första bildas en isskorpa på vägen på vilken dubben river och når alltså inte alls ned på asfalten samtidigt som trafiksäkerheten ökar eftersom alla trafikanter automatiskt sänker hastigheten beroende på genuint vinterväglag. Dessutom minskar rostskadorna på bilar och broar och miljön blir en stor vinnare eftersom vägsaltet tränger ned och förstör växtlighet och grundvatten.
Vem är förlorare? De entreprenörer som lever på att salta våra vägar efter klockan dvs 07.00 och 16.30 vare sig det "behövs" eller inte...

#1
CA - fd vägmästare
2009-01-19 09:37

För att få en bra väglag behövs en mix på ca 50% dubbdäck i vintertrafiken. Så klanka inte på de som kör med dubb - de förbättrar friktionen åt dig utan. Inte så många tänker på att salt är hygroskopiskt ('drar åt sig fukt'), vilket medför att för mkt salt i tid o otid ger fuktig vägbana och förhindrar den eftersträvade upptorkningen. Annars så behövs nog tyvärr saltet i mellansverige, för att undvika fastkörd snö som sedan blir is. Lagom saltning för moddbildning vid snöfall och sen moddplogning med gummiskär. 'Svarthalka' dvs frysning på asfalt klaras troligen bäst med saltning om vi vill undvika trafikkaos med olyckor o framkomlighetsproblem.

#1
Anders
2009-01-19 14:02

Med all respekt för "vägmästarens kunskap" finns det delar av Sverige där man INTE saltar vägarna, även i Stockholms trakten tex. Upplands Väsby kommun. Trafiken verkar fungera och flyta på ändå. Sänk hastigheten, inför krav på rejäla DUBB däck och förbjud vägsaltet så kommer vi att slippa både partiklar i luften, nedslitna vägar och försaltning av mark och grundvatten.

#1
salt en styggelse!
2009-01-19 20:31

Salt och dubb hör definitivt inte ihop, vilket flera tycks ha klart för sig. Nokians initiativ är mycket bra och kommer lägligt med tanke på debatten om dubbdäck. Annars har det genom åren varit svårt att marknadsföra miljövänliga fordonsprodukter, men nu kommer det och extra kul är att det är en nordisk tillverkare som lanserar detta. Annars har ju dubbutvecklingen stått tämligen stilla i många år bortsett från lite udda former på dubbens stift

#1
Lasse J
2009-01-22 20:38

SMHI konstaterar i en artikel från oktober 2008 att majoriteten av dom partiklar som drabbar vårt land kommer från utlandet.
Vidare talar man om naturliga partikelkällor,som gasutsläpp från skogsmark och HAVSSALT som med vindarna förs in över landet.
Damm och partiklar från 350000-500 000 ton SALT som sprids på gator och vägar i vår närmiljö under ca 4 månader per år nämns överhuvudtaget inte.
Märkligt!
Saltningen medför, som flera skribenter påtalat, en mängd olägenheter.
Runt 90% av rostskadorna på den svenska fordonsparken orsakas av saltet, ett faktum som Vägverket kategoriskt förnekade fram till "Gotlandsförsöket" genomförts.
I dagsläget kostar saltningen fordonsägarna ca 6 MILJARDER kronor per vintersäsong i korrosion.
Slår man ut summan på körsträckor och antal fordon kostar det runt 2,60 kronor per mil i korrosionsskador att färdas på saltade vägar.
Några av samhällets övriga kostnader för saltningen.
Ökat vägslitage. Saltet skapar blöta vägar och binder kvar fukten i vägbanan. Blöta vägar slits mångdubbelt fortare än torra.
Rostskador på kringutrustning längs vägarna. Stolpar, räcken, vajrar, skyltar m.m.
Miljöskador, grundvatten , växlighet osv.
Sannolikt handlar det om mångmiljardbelopp
Hur mycket var det Vägverket ville spara åt Oss genom att avrätta dubbdäcken?
480 miljoner!!
En struntsumma i sammanhanget!

#1
Erik Rönnblom,Vi Bilägare
2009-01-23 10:17

Det var intressant att läsa alla kommentarer om Nokians ambition att minska de så omdiskuterade slitaget från dubbdäck.
Ett klarläggande: det minskade slitaget bygger på mätningar utförda
av svenska VTI, naturligtvis beställt av Nokian. Men så vitt vi känner till har VTI mätt hur mycket material som slits från en viss yta på Nokians och ett antal konkurrenters dubbdäck - vilka man inte avslöjar.
Men VTI måste anses som en objektiv och fristående part.
För övrigt har jag förståelse för att många ifrågasätter hård saltning. Frågan är om vi egentligen vet hur det så småningom påverkar vårt grundvatten - förutom alla skador på bilar och andra konstruktioner.
Det finns för övrigt ett regelverk som däcktillverkarna måste hålla sig till när det gäller hur många dubb man får ha i däcken, deras vikt och kraft med vilken de slår i vägen. Därför är det inte helt lätt att göra förbättringar såväl när det gäller grepp eller miljöpåverkan. Nokians senaste konstruktion är en av de största förändringarna på senare år. Och det är första gången en tillverkare av dubbdäck självmant försöker minska miljöpåverkan i stället för att bara öka greppförmågan för att vinna däcktester.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.