Nästa artikel
"Folk ska fundera på om de ska ha dubbdäck"
Nyheter

"Folk ska fundera på om de ska ha dubbdäck"

Publicerad 12 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
En minskad användning av dubbdäck skulle ge renare luft i svenska orter. Det visar en ny rapport från SMHI - som studerat de partikelhalter som frigörs av dubbdäck.
- Dessa partiklar är ett hälsoproblem. Flera större svenska orter har trafikmiljöer med så dålig luftkvalitet att de är hälsovådliga. Det gäller särskilt under senvinter och tidig vår i starkt trafikerade och dåligt ventilerade trafikmiljöer, säger Gunnar Omstedt, luftmiljöforskare vid SMHI.

SMHI har på uppdrag av Vägverket mätt halterna av partiklar mindre än en tusendels millimeter på ett tjugotal gator i Sverige.

Resultaten visar att partikelhalterna överstiger den svenska normen för frisk luft på 16 av gatorna. Dessutom visar studien att tio av gatorna skulle nå målet för frisk luft om användningen av dubbdäck minskade.

- Vägverket har i flera år informerat om hälsokonsekvenserna av partiklar och de negativa effekterna av dubbdäcksanvändningen på luftkvalitén. Rapporten understryker att en minskad dubbdäcksanvändning kan ge viktiga bidrag till att få ned höga partikelhalter, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson, Borlänge.  

Nu hoppas Vägverket att rapporten får bilister att fundera på sina däckval - även om verket inte kommer arbeta för att tvinga ned användningen.

- Vi vill att folk ska ta sig en ordentlig funderare på om de ska ha dubbdäck, speciellt de som kör mycket i stora städer med höga halter av luftföroreningar, säger Lars Nilsson, till Dagens Nyheter.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-11-12 21:18
Per Karlsson (ej verifierad)

Minskad användning av dubbdäck skulle säkert förbättra luften i någon mån. Men det vore att "sila mygg och svälja kameler", så länge trafiken med dieseldrivna fordon utan partikelfilter håller sig på dagens nivå - inte minst den tunga trafiken. Att sluta helt med dubbdäck skulle ställa krav på ökad saltning och sandning, vilket ger fler uppvirvlande partiklar även med dubbfria däck. Låt alltså dubbdäcken finnas kvar och satsa på minska trafiken med smutsiga dieselfordon. Dessutom bör vägar som sandats sopas rena så snart sanden inte behövs.

#2 • Uppdaterat: 2008-11-13 01:53
Lars Lundberg (ej verifierad)

Lägg avgift på dubbdäck motsvarande deras ökade vägslitage och ge vägverket dessa pengar till underhållet. Det är till 95% dubbdäcken som står för vägslitaget vilket framgår av slitagespåren genom förorterna med 99% personbilstrafik!

#3 • Uppdaterat: 2008-11-13 14:13
Peter (ej verifierad)

varför inte gå o läsa colins svar på detta? att som fan läser bibeln så läser vägverket resultatet av testet. det visar bara på hur gärna vägverket vill ha bort dubbade däck. så man helt feltolkar resultatet.
Detta går dåligt ihop med deras nollvission, inga dubbar, fler olyckor. enkel matematik. Dubbfira däck behöver uppruggad is för fungera någerlunda.
Vad ruggar upp blankis??? Dubbdäck!!!
Vad vill du ha på bilen när du hamnar på en isfläck? Dubbdäck eller köra in i närmaste träd?

#4 • Uppdaterat: 2008-11-13 17:27
Jag (ej verifierad)

Klart man säger nej till dubbdäck, de behövs endast i norra norrland och för de som bor "avsides" (t.ex i mälartrakten med en brant backe när de skall hemåt. Man alla som bor i tätorterna, med jobb i tätorterna, behöver inga dubbdäck! Sprid kunskap och upplysning, men lagstifta inte!
Jag

#5 • Uppdaterat: 2008-11-17 22:12
Raphael (ej verifierad)

Vi har milda vintrar nu för tiden, det är därför som de dubbfria däcken andel av vintermarknaden hela tiden ökar. Jag kör dubbfria däck anpassade efter ett klimat med mycket regn, en del slask, ibland snö, ofta torrt och väldigt sällan is. Det är så det har sett ut i Stockholmsområdet de senaste åren.
Det känns mer logiskt för mig att ha däck som är anpassade efter det väglag som faktiskt råder där jag bor och åker, än är anpassade för blankis när det så extremt sällan är det här. Det regnar betydligt mer här på vintern än det är is på vägarna. Hellre därför däck som är motståndskraftiga mot vattenplaning och har kort bromssträcka på vått väglag, än däck som halkar omkring i regn men stannar bättre på blankis.
Däck är kompromisser, man kan inte få allt.
Jag har valt det som fungerar efter det väglag som vi har här i storstaden. Det tycker jag andra också ska göra.
Det är ju bara för pinsamt att man kör omkring med dubbdäck på torra och våta vägar för den enda vecka om året som det är snö, och de två dagar som det är is på natten som sedan saltas bort direkt på morgonen.
Hur tänker man?!

#6 • Uppdaterat: 2008-11-21 11:53
Rolf Johansson (ej verifierad)

Vi bor i Luleå och har 2 bilar. En med dubbfria däck samt en med dubb. Jag var skeptisk först, men dom dubbfria däcken avsedda för norden är mycket bra och vi är mycket nöjda. Jag föreslår att fler prövar dubbfritt!

#7 • Uppdaterat: 2008-11-23 20:12
Per Karlsson (ej verifierad)

Vi behöver dubbdäck eftersom det ofta blir barmarkshalka - d.v.s. blöta vägbanor som fryser vid temperaturväxlingar. Detta har vi redan sett flera exempel på i sydsverige i år. Många olyckor har redan skett på grund av halkan - dessvärre även minst en dödsolycka. De negativa effekterna av dubbdäck, partiklar och slitage, är betydligt överdrivna. I Oslo har man reducerat dubbdäcksanvändningen, utan att det gett någon förbättring av luftkvaliteten. När det gäller vägslitage är det den (ökande) tunga trafiken som är det stora problemet. Läs denna mycket intressanta blogg om vinterdäck: http://halvardnilsson.blogspot.com/2008/11/nonsens-om-dubbdck.html

#8 • Uppdaterat: 2008-12-06 00:39
DOCKWISE (ej verifierad)

det är med blandade meningar om det här med dubbdäck antingen utan dubb eller med dubb. jag väljer bara med dubb när jag kör långt. dubbfritt
tycker jag inte om alls. har man dubb i däcken hör man om det är halt för då blir det ett dovt ljud. men med dubbfria kommer halkan med en överaskning- man hamnar antingen i diket eller framför ng annan bil .
och det är ju inte så bra.

#9 • Uppdaterat: 2008-12-06 11:44
Lasse J (ej verifierad)

Du JAG!
Hört nog under åren av alla "norrlandsmyter".
Grundar sig vanligtvis på bristande kunskaper om topografi och klimat.
Hela Sverige har mer eller mindre strängt vinterklimat, som självklart varierar över tid.
Sydsvenska höglandet har utpräglat norrlandsklimat och har man befarit skånska småvägsnätet vintertid så uppskattar man verkligen dubbarna.
Där är väglaget oftast mer is än snö.
Till saken!
SMHI konstaterar i en artikel från oktober 2008 att majoriteten partiklar som drabbar vårt land kommer utifrån.
Vidare pekar man på naturliga utsläppskällor som gasutsläpp från skogsmark och (detta är mycket intressant) HAVSSALT som med vindarna förs in över landet.
Konsekvenserna av dom 400000-500000 ton salt som sprids på våra gator och vägar, i vår närmiljö, under ca 4 månader per år nämner man överhuvudtaget inte.
Trovärdighetskris????

#a • Uppdaterat: 2008-12-06 17:56
hoola bandola (ej verifierad)

Jag håller inte med om att dubbar inte skulle behövas i Stockholm.
Så usel som snöröjnig/halkbekämpning är i sthlm oftast så tycker jag definitivt dubbar behövs.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.