Bild
Nästa artikel

Nissan Micra uppdateras inför 2014

Nyheter+36 bilder

Efter bara tre år på marknaden får Nissan Micra ett ansiktslyft med omarbetad design, uppdaterad interiör och ny teknik.

2010 lanserades generation fyra av småbilen Nissan Micra och redan nu har det blivit dags för ett ansiktslyft, även om den japanska tillverkaren vill göra gällande att förändringarna är så stora att det handlar om en ny modell.

Ny är åtminstone den utvändiga designen, som ritats om för att passa in bland andra nya Nissan-bilar. Bland annat har Micra fått större grill, nya dimljus och omstöpta baklyktor. Nissan har också lagt till fler möjligheter att anpassa bilen efter egen smak.

Invändigt är mittkonsolen ny och Nissan utlovar material med högre kvalitet jämfört med tidigare. Numera går det även att ansluta musikspelare eller mobiltelefoner via USB- och AUX-ingångar. Den som vill ha hjälp med parkering kan också välja ett system som mäter parkeringsfickor och bedömer om luckan är tillräckligt stor.

Motoralternativen är dock samma som tidigare. Nissan erbjuder två trecylindriga bensinmotorer på 1,2 liter som utvecklar antingen 80 eller 98 hästkrafter. Den senare är turboladdad och har också den lägsta bränsleförbrukningen: 4,1 l/100 km.

Uppdaterade Nissan Micra börjar säljas i september som årsmodell 2014.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Nissan Micra?

Kommentarer

#1
2013-06-04 12:14

Fantastiskt fin liten bil.

#2
2013-06-04 12:36

Micra är en bil som jag aldrig har upplevt som aptitlig. Varken komfort, design, känsla inuti eller utrustning har känts inspirerande, utan det är en basbil från A till B med enkel uppbyggnad och enkel teknik, vilket inte behöver vara fel i sig men det finns en anledning till att jag inte väljer japanska småbilar just för att de saknar ja.. "det" helt enkelt. :)

#3
2013-06-04 15:04

Nissans chefsdesigner måste gå omkring i en konstant haschdimma. Hur kan man kalla den designen ett ansiktslyft. OK, den är inte riktigt lika ful som (P)Juke, men ambitionen finns där.

#4
2013-06-04 15:18

Håller med om att bilen är ovanligt ful. Kanske därför ser man i bildspelet hur kvinnan sparkar mot dörren (eller stänger den så dåligt?). Mer allvarligt tycker jag är att nackstödet är alldeles för lågt och att kvinnan rent allmänt verkar ha en dålig position bakom ratten, med knäna nästan i instrumentpanelen.

#5
Leif Larsson
2013-06-04 15:51

Har köpt tre st Micra. Inget jag ångrar.
En kanonbil som är väldigt pålitlig.
Nuvarande micran har gått 13 500 mil utan större problem.
En väldigt bra andrabil.

#6
mcregor
2013-06-04 21:36

Bilen kan vara bra men f ö håller jag med Raphael till fullo. Tråkig inredning i den nuvarande modellen och högljudd även för att vara en småbil. Vi provkörde ett par i höstas men den föll snabbt bort. Men som sagt - det kan säkert vara en bra bil som fungerar i ur och skur men oss tilltalade den inte.

#7
2013-06-05 14:58

Den är väldigt snygg för att vara en småbil iallafall! Juke-fronten passar bättre här. Tänk om de vågade göra en Micra Nismo som utmnare i GTI-gänget :P

#8
2013-06-05 19:03

Men det är svårt att veta hur bra den säljer då inte ens Bilsweden har några siffror om Micra i sin statistik de lägger ut varje månad.

#9
2013-06-05 19:42

Gillar väl inte riktigt fronten på den, men i övrigt är den OK. Det är ju en lite bil.
Jag blir alltid lite förvånad när man kryper in i dessa små bilar, hur utrustade och formgivna de ändå är, trots sin storlek och billighet. Visst, allt är lite plastigare, men man får ändå bra mycket för pengarna.
Vill man ha riktig komfort, tystnad och utrymmen så talar vi om något helt annat.

#10
2013-06-07 08:31

Jag skulle inte köpa en liten bil faktiskt, jag måste ha plats till golfbag och kärra.

#11
Leif Larsson
2013-06-07 11:37

Bil köper man efter sitt behov.
Jag skulle inte rekomendera en micra, eller någon annan "småbil, till barnfamiljer med barnvagn, eller till de som behöver dra en husvagn.
En micra köper man för att pendla till jobbet med, eller som för två personer, åka och handla lite mat till helgen.
Jag köpte micran för att bekanta hade haft en sådan. Enda felet under 7 år var ett byte av en lampa i lyset, på den micran.
Vid några tillfällen har jag gjort dagsresor på 100 mil med min micra, sitter bra i den.
Den kostade 155 tusen kronor, för de pengarna förväntar jag mig inte ädelträ och läderklädsel och att det står Aston Martin Cygnet i fronten.
Och det finns massvis av "billiga" småbilar bara att välja den som passar bäst, för mycket pengar är ingen mening att lägga ut på en liten bil.
För en del går franska eller asiatiska bilar bort, då ska dem köpa något annat märke.
Och den som inte vill ha en "liten" bil, ska naturligtvis köpa en modell större.
Nu skall det bli intressant om micra håller den förhållandevis höga pålitligheten när fransmännen skall skruva ihop den.

#12
2013-06-10 08:47

Även om man inte förväntar sig ädelträ och läderklädsel vore det ju bra om det funnits?
Men egentligen är det inte det jag reagerar på, även små billiga bilar kan väl få en inredning som är roligare än det här begravningsentreprenörsmodet som allt fler tråkiga bilar får.
Här har ju en del av de franska tillverkarna gått före med lite gladare färger.
F.ö. tycker jag bilen fått ett lyft utvändigt, den förra modellen hade lite för mycket Kalle Ankastuk över sig.
Men egentligen skulle jag väl inte yttra mig, jag kommer förmodligen aldrig att köpa en så här liten bil även om utrymmet skulle räcka till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.