
Nissan fick till en riktig succé med första generationen Leaf. Det fanns inte många andra elbilar att välja på och modellen hade länge en hög marknadsandel.
Men sedan tappade Nissan tråden. Andra generationen Leaf presenterades för åtta år sedan och är både tekniskt och försäljningsmässigt frånkörd av flera konkurrenter.
Nu tar Nissan ett omtag. På tisdagen presenterades en helt ny generation av Nissan Leaf som den här gången blir en kompaktsuv.

Nissan Leaf kommer med två olika batteripaket: 52 eller 75 kWh, som ger en räckvidd på upp till 43,6 respektive 60,4 mil enilgt WLTP-körcykeln.
En viktig nyhet är att bilen ska kunna snabbladdas med upp till 150 kW – inte någon rekordhög effekt, men betydligt bättre än i föregångaren. Bilen ska kunna laddas med 25 mil på 14 minuter och nästan 42 mil på 30 minuter.
Även insidan bjuder på flera nyheter, inte minst ett omarbetat infotainmentsystem som bygger på Googles operativsystem Android. Det är samma teknik som fått mycket beröm i Renaults bilar.

Bland teknikfinesserna finns även klimatisering av batteriet i förväg innan det ska laddas, en kamera som gör motorhuven ”osynlig” för föraren vid parkeringsmanövrar och V2G-teknik som gör det möjligt att driva andra prylar med ström från elbilsbatteriet.
Framöver utlovas också V2L-stöd för att bilen ska kunna dela med sig av strömmen till elnätet.
Kupéutrymmet ska enligt Nissan vara tillräckligt för en familj. Bagagevolymen på 437 liter är bara 31 liter mindre än i den större modellen Ariya, trots att den är 23 centimeter längre.
Nissan Leaf ska byggas i engelska Sunderland. Orderböckerna öppnas i höst och leveranserna påbörjas våren 2026. Priserna är inte klara.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- Igår 23:02 Jag gillar både färg och…
- Igår 22:56 CJ77 skrev: 40-talisten…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.