
Nissan var tidigt ute med elbilen Leaf, men har inte alls lyckats behålla köparna när försäljningen av elbilar exploderade.
När det nu är dags för den tredje generationen av Leaf är det alltså en enormt viktig modell för Nissan, som just nu befinner sig i ekonomisk kris.
Nissan har släppt fler bilder och uppgifter om nya Leaf som ska presenteras officiellt senare i juni och börja säljas mot slutet av året. Bland nyheterna finns en helt omarbetad design med lägre luftmotstånd för att sänka förbrukningen. I övrigt är det ont om specifikationer för batteri och laddning.

Nissan Leaf bygger numera på samma plattform som den större elbilen Ariya. Infotainmentsystemet har teknik från Google.
Leaf har tidigare fått kritik för att batteriet blir överhettat om bilen snabbladdas för ofta och den har därför inte lämpat sig särskilt väl för långresor.
Nu verkar det bli ändring. På 14 minuter ska bilen kunna förses med laddning för 25 mils körning. Som jämförelse kunde BMW iX1 laddas med 15,5 mil och Tesla Model Y med 18,8 mil på samma tid i ett laddtest som Vi Bilägare gjorde sommaren 2023. Hyundai Ioniq 5 kunde ladda 27,1 mil på samma tid.
– Vi ska ge förarna möjlighet att tryggt kunna göra en semesterresa med 30–50 mil mellan stoppen, och säkerställa att både hastigheten och effektiviteten blir imponerande, säger Richard Candler, chef för Nissans globala produktstrategi.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- Igår 13:41 Bra Nissan hoppas det blir…
- Igår 12:10 Jag är förvånad över att det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.