Nästa artikel
Nio ska ”göra en Lexus”: Satsar på steer by wire
Nyheter

Nio ska ”göra en Lexus”: Satsar på steer by wire

Publicerad 14 oktober 2022 (uppdaterad 14 oktober 2022)
Tekniken steer by wire som ska användas av Lexus och Nio innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratt och hjul.

Flera nya bilmodeller som rullar ut på vägarna kommer sakna mekanisk koppling mellan ratten och hjulen. Den tekniska lösningen kallas ”steer by wire” och är något som exempelvis Lexus ska satsa på i elbilen RZ.

Utan rattstång öppnas nya möjligheter, har chefsingenjören för Lexus elbilar, Takashi Watanabe, tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare.

– Elektrifiering och ”steer by wire” expanderar möjligheten för vad en bil kan vara. Vi är på väg in i en ny värld av bilar som vi aldrig har sett förut.

Nu står det klart att även kinesiska elbilsmärket Nio som lanserats i Sverige ska satsa på steer by wire-tekniken i kommande modeller. Det ska göras i ett samarbete med teknikgiganten ZF som även utvecklar bland annat växellådor.

Lösningen ska göra det enklare för Nio att utveckla och uppdatera styrningen samt på sikt göra bilen mer självkörande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.