Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nevs räddade av kinesiska delägare

Publicerad 27 maj 2015 (uppdaterad 27 maj 2015)
Nevs köps upp av kinesiska delägare.
Staden Tiajins tekniska utvecklingscentrum och It-företaget SRIT går in som delägare i krisdrabbade biltillverkaren Nevs. Nu planeras en fabrik i Kina.
Två statligt kontrollerade kinesiska intressenter går nu in som delägare i den svenska elbilstillverkaren Nevs.
 
Den ena är staden Tianjin, en av Kinas största kuststäder. Eller rättare sagt stadens teknikutvecklingscentrum Tianjin Binhai Hi-tech industrial Development Area. Den andra är det statligt ägda It-företaget SRIT.
 
Det är i Tianjin som den gemensamma bilfabriken planeras. Platsen sägs vara strategiskt god för tillverkning och utveckling av elbilar. Där ska det även finnas bra förutsättningar för att komma i kontakt med nya underleverantörer.
 
Den första elbilen att byggas i Tianjin ska baseras på Nevs teknologi. Senare ska den följas av ett bredare utbud av elbilar baserade på den nyutvecklade arkitekturen. Nevs vidhåller att deras bilar inte ska vara några dussinmodeller, utan de siktar fortfarande på vad man kallar premium.
 
– Nevs fokus är att tillverka högkvalitativa elfordon med Kina som sin första stora marknad. Det långsiktiga samarbetet med utvecklingsområdet THT i Tianjin och IT-företaget SRIT kommer att hjälpa oss att nå vår vision och målet med en strategisk global närvaro, och är ett viktigt komplement till tillgångarna vi har i Trollhättan, säger Nevs vd Mattias Bergman.
 
Till en början ska fabriken i Trollhättan förse den i Tiajins med halvfärdiga bilar som görs produktionsklara i anläggningen, detta tills den kinesiska fabriken är redo för fullskalig bilproduktion. Målet är att ha tillverkning i både Kina och Sverige samt att bilarna ska kunna säljas globalt.
 
Nevs meddelar även att de kommer tillkännage fler samarbetspartners framöver.
 
Diskutera:
Vad tror du Nevs nya partners?

Kommentarer

#2 • 27 maj 2015
saabnisse
Jaha, alltmer kinesiskt, redan tidigare äger Qingdao 23%, nu kommer Tianjin in med 30% och så SRIT med ett antal procent Vore det inte önskvärt att en biltillverkare kom in med lite procent också, eller ännu hellre några miljarder! Nu påstås det att 40 miljoner dollar kommit, kan man vara säker på det? En sak kan man nog ändå vara säker på och det är att de kinatillverkade bilarna inte kommer att heta Saab!
#3 • 27 maj 2015
Tjalle
Detta är bra för NEVS- hur bra får framtiden utvisa. Däremot är det ytterligare ett steg mot att begrava SAAB - det är osannolikt att Mahindra köper in sig i ett "kInesisk" bolag eller att Saab AB upplåter varumärket.
#4 • 27 maj 2015
Hackenbush
Man kan ju kalla dem för "KIAB" = KInasaAB
#5 • 27 maj 2015
Reverend Benny
Varför inte uppfinna ett nytt namn med lite retro känsla. Allt som var häftigt skrevs ju med Z på 80 talet, så varför inte ZAAB.
#6 • 27 maj 2015
Tobo
Mycket osannolikt att Saab AB upplåter varumärket, när ännu fler oprövade kinesiska intressenter går in som delägare. Om Mahindra, eller något annat seriöst bilföretag, gått in som delägare, hade nog Saab AB haft en mer positiv inställning till varumärkesupplåtande. Och namnet Nevs (National Electric Vehicle Sweden) är ju rätt smart egentligen, om de lämnar landet kan de ju fortfarande heta Nevs, men istället låta det betyda New Energy Vehicles .
#7 • 27 maj 2015
Roy J
Det här var oväntat! Så det finns alltså en möjlig fortsättning. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tycker att det är bra eller inte, med tanke på hur mycket innovationsförmåga som krävs för lyfta märket.
#8 • 27 maj 2015
saabnisse
Jo, Sigge, varumärket Saab kan bli problem. Nevs har ägts av ett företag registrerat på Virgin Islands och även om det styrts från HongKong vet vi inte hur Saab AB kommer att ställa sig när majoriteten av ägandet blir helt kinastyrt. Enligt uppgift har inte Mahindra gett upp och kommer de in är det nog enda chansen om vi ska få se några riktiga Saabbilar.
#9 • 27 maj 2015
Audi A5 SB
Erik "Carlsson på taket" Carlsson dog tyvärr idag :-(( Symptomatiskt?
#a • 27 maj 2015
RobertSt2
När kommer Nevs att gå på knäna nästa gång? Oktober?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.