Bild
Nästa artikel
Nevs köps upp av kinesiska delägare.

Nevs räddade av kinesiska delägare

Nyheter

Staden Tiajins tekniska utvecklingscentrum och It-företaget SRIT går in som delägare i krisdrabbade biltillverkaren Nevs. Nu planeras en fabrik i Kina.

Två statligt kontrollerade kinesiska intressenter går nu in som delägare i den svenska elbilstillverkaren Nevs.
 
Den ena är staden Tianjin, en av Kinas största kuststäder. Eller rättare sagt stadens teknikutvecklingscentrum Tianjin Binhai Hi-tech industrial Development Area. Den andra är det statligt ägda It-företaget SRIT.
 
Det är i Tianjin som den gemensamma bilfabriken planeras. Platsen sägs vara strategiskt god för tillverkning och utveckling av elbilar. Där ska det även finnas bra förutsättningar för att komma i kontakt med nya underleverantörer.
 
Den första elbilen att byggas i Tianjin ska baseras på Nevs teknologi. Senare ska den följas av ett bredare utbud av elbilar baserade på den nyutvecklade arkitekturen. Nevs vidhåller att deras bilar inte ska vara några dussinmodeller, utan de siktar fortfarande på vad man kallar premium.
 
– Nevs fokus är att tillverka högkvalitativa elfordon med Kina som sin första stora marknad. Det långsiktiga samarbetet med utvecklingsområdet THT i Tianjin och IT-företaget SRIT kommer att hjälpa oss att nå vår vision och målet med en strategisk global närvaro, och är ett viktigt komplement till tillgångarna vi har i Trollhättan, säger Nevs vd Mattias Bergman.
 
Till en början ska fabriken i Trollhättan förse den i Tiajins med halvfärdiga bilar som görs produktionsklara i anläggningen, detta tills den kinesiska fabriken är redo för fullskalig bilproduktion. Målet är att ha tillverkning i både Kina och Sverige samt att bilarna ska kunna säljas globalt.
 
Nevs meddelar även att de kommer tillkännage fler samarbetspartners framöver.
 
Diskutera:
Vad tror du Nevs nya partners?

Kommentarer

#1
2015-05-27 13:05

liknar inte den saab?

#2
2015-05-27 13:46

Jaha, alltmer kinesiskt, redan tidigare äger Qingdao 23%, nu kommer Tianjin in med 30% och så SRIT med ett antal procent
Vore det inte önskvärt att en biltillverkare kom in med lite procent också, eller ännu hellre några miljarder!
Nu påstås det att 40 miljoner dollar kommit, kan man vara säker på det?
En sak kan man nog ändå vara säker på och det är att de kinatillverkade bilarna inte kommer att heta Saab!

#3
2015-05-27 14:12

Detta är bra för NEVS- hur bra får framtiden utvisa.
Däremot är det ytterligare ett steg mot att begrava SAAB - det är osannolikt att Mahindra köper in sig i ett "kInesisk" bolag eller att Saab AB upplåter varumärket.

#4
2015-05-27 14:18

Man kan ju kalla dem för "KIAB" = KInasaAB

#5
2015-05-27 14:33

Mycket osannolikt att Saab AB upplåter varumärket, när ännu fler oprövade kinesiska intressenter går in som delägare.
Om Mahindra, eller något annat seriöst bilföretag, gått in som delägare, hade nog Saab AB haft en mer positiv inställning till varumärkesupplåtande.

Och namnet Nevs (National Electric Vehicle Sweden) är ju rätt smart egentligen, om de lämnar landet kan de ju fortfarande heta Nevs, men istället låta det betyda New Energy Vehicles .

#6
2015-05-27 14:33

Varför inte uppfinna ett nytt namn med lite retro känsla.
Allt som var häftigt skrevs ju med Z på 80 talet, så varför inte ZAAB.

#7
2015-05-27 15:58

Eftersom Nevs inte gick i konkurs så lär varumärkesfrågan inte vara något problem.

Vad saabnisse menar med "alltmer kinesiskt" förstår jag inte. NEVS är redan helt kinesiskt.

#8
2015-05-27 16:36

Det här var oväntat!
Så det finns alltså en möjlig fortsättning.
Jag har svårt att bestämma mig för om jag tycker att det är bra eller inte, med tanke på hur mycket innovationsförmåga som krävs för lyfta märket.

#9
2015-05-27 18:53

Jo, Sigge, varumärket Saab kan bli problem.
Nevs har ägts av ett företag registrerat på Virgin Islands och även om det styrts från HongKong vet vi inte hur Saab AB kommer att ställa sig när majoriteten av ägandet blir helt kinastyrt.
Enligt uppgift har inte Mahindra gett upp och kommer de in är det nog enda chansen om vi ska få se några riktiga Saabbilar.

#10
2015-05-27 19:27

Erik "Carlsson på taket" Carlsson dog tyvärr idag :-(( Symptomatiskt?

#11
2015-05-27 21:01

När kommer Nevs att gå på knäna nästa gång? Oktober?

#13
2015-05-28 08:25

Audi A5 SB: Carlssons frånfälle är definitivt sympotamtiskt. Han var ett av Saabs absolut viktigaste ansiktet utåt så med honom dog mycket av varumärket.

#14
2015-05-28 08:28

Undrar hur de skall få upp försäljningen, innan senaste stoppet sålde de ca 260 bilar på ett år och det räcker ju inte på långa vägar för att kunna hålla igång tillverkningen, inte ens det dubbla räcker för att överleva.

#15
2015-05-28 08:36

Låt oss hoppas att teknikföretaget SAAB slipper förknippas med detta framöver.

#16
2015-05-28 12:39

Lycka till Nevs. Alla utom åtta som bromsar håller tummarna för att det skall gå bra!

#17
2015-05-28 20:09

Det vore naturligtvis bra om det funkade nu, men oddsen är nog inte så bra! Jag tror dock inte att man får behålla namnet Saab! Jag läste att VD:n på försvarskoncernen Saab ständigt fick frågan om företagets ekonomi och om dom klarat konkursen. Han var mäkta less på detta!

#18
2015-05-28 20:28

Nej som det ser ut nu kommer Saabnamnet säkert att försvinna, men kan Mahindra komma in finns det fortfarande en chans.
Anand Mahindra har säkert möjlighet att komma överens med Saab AB på ett helt annat plan än Kai Johan Jiang, de har ju lite andra intressen utanför biltillverkningen. :o/

#19
2015-05-28 20:57

Mattias Bergman säger idag (intervjun troligen igår) i en artikel i ttela (Nyanställningar väntar på NEVS), att det inte längre är aktuellt med ny ägare - utan möjligen fler samarbetspartners.
Saab AB är uppenbarligen inte intresserat av att hyra ut varumärket till ett företag som är till 100% styrt av kineser. och med tillverkning även i Kina.

#20
2015-05-29 09:13

Det var ju just Saab som Mahindra var intresserade av, inte Nevs.

”Vi behöver varumärken, för en sak som du inte kan bygga, i alla fall om du vill växa globalt – något som kan ta en livstid och vi har bråttom – är varumärken”, sa Anand Mahindra till Financial Times 2013."

Får inte Nevs behålla Saabmärket, har han kanske en chans?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.