Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nevs grundare lämnar: ”Mitt skuldberg blir bara större”

Publicerad 1 juli 2020 (uppdaterad 1 juli 2020)
Säljer alla aktier till kinesisk fastighetsjätte.

Grundaren till Nevs, som tagit vid efter Saabs konkurs i Trollhättan och som bland annat ska tillverka elbilar, väljer att lämna företaget. 

Han saknar de pengar som krävs för att Nevs ska kunna utveckla nya elbilar och säger till Ekot att hans ”skuldberg bara blir större och större”.

– Jag tror att det är det bästa för Nevs. Men för mig är det mycket, mycket jobbigt. Jag ångrar inte att jag startade Nevs, även om det varit en mycket svår tid för mig. Jag känner fortfarande att jag gjorde rätt för Trollhättan, säger grundaren Kai Johan Jiang till Sveriges Radio.

5 000 anställda i Kina

Nu blir kinesiska fastighetsjätten Evergrande ensam ägare till Nevs, som fortfarande inte kommit igång med storskalig biltillverkning trots att det är åtta år sedan företaget startades. 

Nevs har 900 anställda i Trollhättan och 5 000 i Kina. Företagets vd uppger att Nevs inte kommer ha någon massproduktion av bilar i Trollhättan förrän om drygt tre år.

Tidigare i år permitterades drygt 400 av de anställda i Trollhättan och började samtidigt tillverka skyddsvisir under coronaspridningen med hjälp av en 3D-skrivare. Nevs har även en plan på ett ”ekosystem för självkörande bilar”, något du kan läsa mer om här.

Kommentarer

#1 • 2020-07-01 11:11
L. Mäkinen

Undrar hur många som känner att det här är en väntad utveckling. Nu försvinner en logisk koppling till Sverige.

#2 • 2020-07-01 16:30
PeterPan

Tja, kineserna har väl plockat ur det som fanns kvar av värde i spillrorna efter SAAB och då är brist på pengar en legitim ursäkt för att dra sig tillbaka. Det finns ett gammalt talesätt, räkna alltid fingrarna efter att du skakat hand med en kines!

#3 • 2020-07-01 17:23
Jonire

Bättre att nån får nytta av kunskaperna än att kompetensen självdör.
Tycker inte man ska gräva ner sig över det här. Kommer nya fina företag, ex Northvolts fabrik. Dessutom har ju kina hjälpt oss få ordentlig fart på Volvo.

#4 • 2020-07-01 17:52
Carl Trefalt

Dyr kostnad att inte ha någon tillverkning.

#5 • 2020-07-01 19:17
Tjalle

Jiang har lyckats med konststycket att inte producera "någonting" - och ändå tjäna pengar. Han sålde först större delen av företaget till några företag ägda av kinesiska staten - och senare köpte Evergrande majoriteten.
Nu lämnar han - sörjd och saknad av ingen - speciellt inte de tusentals Trollhättebor/Dalslänningar, som trodde att de skulle bygga bilar igen.

#6 • 2020-07-02 09:17
Torbjörn S

Det här visar att den kinesiska staten inte är att leka med. Nu är de sista av de band som fanns till Saab och vad Saab representerade helt borta. Tack Kai för att du försökte rädda spillrorna av Saab!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.