Bild
Nästa artikel
Dagens bilar står stilla cirka 97 procent av tiden. Med bildelningen vill Nevs vill att färre bilar ska jobba mer.
Dagens bilar står stilla cirka 97 procent av tiden. Med bildelningen vill Nevs vill att färre bilar ska jobba mer.

Nevs nya bildelningsplan: Första steget mot bilutopin

Reportage

Den svenska elbilstillverkaren Nevs vill skapa ett ekosystem av självkörande bilar vilket ska underlätta för både individ och miljö. Första etappen är ett pilotprojekt för bildelning i Hammarby Sjöstad.

Den som väntar på att Nevs fabrik i Trollhättan ska producera sin första bil får vänta lite till. Men Nevs vision sträcker sig längre än att bara vara en elbilstillverkare.

Tänk dig en stad där alla bilar är självkörande och elektrifierade. Genom en app beställer du en bil som tar dig till jobbet och du väljer själv om du vill dela turen med din granne eller åka ensam.

När du stiger in i bilen står en färsk kopp kaffe i mugghållaren och du kan ägna resetiden till jobbmöten via Skype, eller så kan du planera vilket mellanmål som ska finnas i bilen till din dotter när honåker till sin fotbollsträning senare samma dag.

Bilen lämnar av dig vid jobbet och plockar upp en äldre dam som är på väg till sjukhuset. Väl där kopplas bilen in i fastigheten och fungerar som ett externt energilager så att sjukhuset inte får effektbrist under de mest hektiska timmarna.

Då alla fordon till stora delar är ute på vägarna har flera parkeringsplatser gjorts om till odlingsområden där de lokala affärerna hämtar frukt och grönsaker.

Nevs nya bildelningsplan: Första steget mot bilutopin

Rödljusen samarbetar med bilarna vilket gör framkomligheten smidig och de autonoma systemen minimerar risken för olyckor. Samtidigt släpper samtliga bilar ut noll koldioxid. Detta är delar i Nevs framtidsvision om ett hållbart mobilt ekosystem.

Även om denna utopi verkar långt borta har man redan kommit en bit på väg. I Hammarby Sjöstad pågår redan tester av en bildelningstjänst som är en viktig del i det framtida bygget.

– Det här pilotprojektet är jättecentralt och det är vårt sätt att förklara vad vi vill göra, berättar Charlotte Eisner som ansvarar för marknadsetableringen av Nevs tjänster och produkter.

Cirka hundra personer och tio bilar är med i projektet som pågått sedan november förra året. Genom appen ”Nevs Share” kan den som behöver en bil lägga upp ett önskemål beroende på när och hur länge man vill låna den.

Om någon av bilarna matchar kriterierna är det bara att betala via appen för att sedan hämta bilen som låses upp via mobiltelefonen. Kostnaden baseras på bilens storlek och årsmodell samt hur länge den används.

»Om du leasar en bil har du troligtvis mindre emotionell koppling till den och är mer benägen att dela den med andra.«

– Du kommer inte bli miljonär på att låna ut din bil, men om du betalar cirka 3 000 kronor i månaden för parkering, försäkring och avskrivning på ditt lån kan du lätt täcka upp halva din månadskostnad, säger Charlotte Eisner och fortsätter:

– Som hyrestagare får du titta på din alternativkostnad. Ett SL-kort kostar tusen kronor i månaden och då kanske du inte kan åka och storhandla på Ikea. Du kan hyra bil på macken, men där vill vi vara billigare.

Genom projektet ska Nevs lära sig vilka behov som finns och vad man är villig att betala för tjänsten. Charlotte Eisner anser att det fungerat bra men menar att lagar och regler måste ändras för att det ska bli brett gångbart.

I dag är det till exempel väldigt svårt att få tillåtelse att låta tjänstebilar och leasede fordon ingå i delningstjänsten.

– Om du leasar en bil har du troligtvis mindre emotionell koppling till den och är mer benägen att dela den med andra.

Ett annat område som Charlotte Eisner skulle vilja ändra på är hur du beskattas när du delar ditt fordon, så att det blir mer ekonomiskt gynnsamt.

– Det finns flera områden där vi driver på för förändring inom mobilitet. Om du hyr ut din bostad via Airbnb kan du tjäna ganska många tusenlappar innan du behöver skatta. Motsvarande för bildelning finns inte riktigt på plats än.

Jag tror inte att skattemyndigheterna har satt sig in i det här tillräckligt, men det kommer, det är jag säker på, säger Charlotte Eisner.

Under en teknikmässa i Shanghai 2017 visade Nevs upp sin Autonoma koncpetbil InMotion. Foto: Nevs
Under en teknikmässa i Shanghai 2017 visade Nevs upp sin Autonoma koncpetbil InMotion. Foto: Nevs

Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket, menar att skälet till detta beror på ett initiativ från politiska beslutsfattare.

– I princip vid all avkastning av egendom är man skattepliktig från första kronan. Men sen har det funnits ett politiskt incitament på grund av bostadsbristen som inneburit att man infört det högsta skattefria beloppet när det kommer till att hyra ut sin bostad, berättar hon.

Finns det diskussioner om att ändra detta när det kommer till bildelning?

– Lagstiftaren har flera gånger diskuterat hur man ska beskatta delningsekonomi, men att det skulle bli skattefritt är inget jag hört något om.

Dagens globala bilflotta står stilla cirka 97 procent av tiden. Med Nevs ekosystem är tanken att färre bilar ska transportera fler människor.

Om Nevs lyckas nå ut med sin delningstjänst är tanken att allt färre kommer känna ett behov att äga sin egen bil och när de självkörande bilarna börjar etableras är tanken att aktörer inom bland annat kollektivtrafik, taxi och fastigheter vill inkorporera en bilflotta i sitt erbjudande för att sedan hyra ut dem till privatpersoner och företag.

Charlotte Eisner har själv åkt en autonom bil utvecklad av Nevs samarbetspartner AutoX. ”Det tog inte ens 30 sekunder innan jag helt slappande av”, berättar hon. Foto: Autox
Charlotte Eisner har själv åkt en autonom bil utvecklad av Nevs samarbetspartner AutoX. ”Det tog inte ens 30 sekunder innan jag helt slappande av”, berättar hon. Foto: Autox

– I städerna tror vi att 100 bilar kan bli tio till att börja med. Vi ska se till så att bilen får jobba till minst 60 procent. Sen kan den laddas, servas och agera energilager resten av tiden, säger Charlotte Eisner.

När Nevs tids nog får tillåtelse att sjösätta självkörande bilar är tanken att man återigen använder Hammarby Sjöstad som testplattform.

– Övergången till den här typen av självkörande ekosystem kommer att ske zonvis. Sen får det expandera därifrån.

Visionen om detta mobila ekosystem och smarta städer är Nevs inte ensamma om. Men i jämförelse med andra tillverkare menar Charlotte Eisner att Nevs har flera fördelar.

Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande group som är majoritetsägare i Nevs kommer med stor kunskap om stadsetablering och fastigheter och hur dessa kan interagera med bilarna. En annan fördel är att Nevs inte har en pågående produktion av klassiska bilmodeller som man måste försvara och ta hänsyn till.

– Men konkurrenter finns såklart och vi säger som Elon Musk: ”Konkurrens är bra.” Vi kan omöjligt tycka att det är dåligt att flera är inne på den här linjen. Men vi ska visa att vi är lite bättre.

Taggar: Reportage

Den som väntar på att Nevs fabrik i Trollhättan ska producera sin första bil får vänta lite till. Men Nevs vision sträcker sig längre än att bara vara en elbilstillverkare.

Tänk dig en stad där alla bilar är självkörande och elektrifierade. Genom en app beställer du en bil som tar dig till jobbet och du väljer själv om du vill dela turen med din granne eller åka ensam.

När du stiger in i bilen står en färsk kopp kaffe i mugghållaren och du kan ägna resetiden till jobbmöten via Skype, eller så kan du planera vilket mellanmål som ska finnas i bilen till din dotter när honåker till sin fotbollsträning senare samma dag.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Detta är Nevs

2012 grundades Nevs (National Electric Vehicle Sweden) och samma år köpte man upp Saab Automobils konkursbo. De första åren drabbades företaget av flera motgångar och finansiella hinder och 2014 var det nära att det hamnade i konkurs.

Men med nya ägare har man kommit tillbaka på banan.

Utöver Saab-fabriken i Trollhättan har Nevs också en fabrik i Tianjin och det byggs även ytterligare fabriker i Kina utanför Shanghai. Men det har än så länge varit sparsamt med bilproduktion.

I slutet av 2017 rullade den första och hitintills enda bilmodellen ut från fabriken i Tianjin. Det rörde sig då om en Nevs 9-3 EV baserad på den senaste versionen Saab 9-3. Bilen producerades i en mindre skala.

Detta är Electricity

Electricity är ett medborgarinitiativ som bildades 2014. Organisationen är verksam i Hammarby sjöstad i Stockholm och har som mål att skapa den mest klimatsmarta stadsdelen i Sverige.

I området har man sedan starten testat flera olika projekt, alltifrån energieffektiviseringar och investeringar i förnybar energi till fossilfria transporter och landningsplatser för elbilar.

Nevs bildelningstjänst är just nu ett av de projekt man arbetar med.

Detta är Evergrande

Evergrande Group är ett kinesiskt fastighetsbolag som även verkar inom flera andra branscher. Fastighetsjätten rankas som en av världens 500 största företag.

I januari 2019 köpte Evergrande 51 procent av Nevs för drygt åtta miljarder kronor. I dag beräknas de äga nästan 90 procent.

Kommentarer

#1
2020-05-12 09:18

Skattefrågan när det gäller att hyra/låna ut/dela sin bil är onekligen intressant. Skatteverkets expert säger "I princip vid all avkastning av egendom är man skattepliktig från första kronan." I det läget är det relevant att påpeka att man knappast kan räkna det som avkastning om man tjänar 1000 kr på något under en period när detta något samtidigt tappar 2000 kr i värde - en bil är ju i normalfallet inte precis något som håller värdet, så det lär bli många turer och diskussioner kring hur värdeminskningen ska räknas av mot en eventuell intäkt.

Bortsett från det tror jag ändå det är långt kvar innan vi ser någon mer utbyggd delningsekonomi när det gäller bilar. Just värdefrågan tror jag är viktig för många, och lånar man ut sin privata bil till okända tar man trots allt en relativt stor risk gällande slitage eller skador - oavsett vilka mekanismer gällande ersättning för detta man bygger in i systemet. Därför tror jag mer på bilpooler som ägs av företag eller gemensamt av någon form av tjänst man är medlem i, dvs såsom bilpooler är upplagda idag.

#2
2020-05-12 10:51

"Tänk dig en stad där alla bilar är självkörande och elektrifierade. Genom en app beställer du en bil som tar dig till jobbet och du väljer själv om du vill dela turen med din granne eller åka ensam."

Tur att man bor på vischan och slipper riskera sånt här!

#3
2020-05-12 17:24

Hur säkra är de självkörande bilarna?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.