Bild
Nästa artikel

Nevs bygger elbilen Sono Sion i Sverige

Nyheter

Skapar nya arbetstillfällen i Trollhättan. Målet är att tillverka 200 bilar per dag.


 

Vi har tidigare berättat om tyska starupen Sono Motors som ska släppa en drygt 4 meter lång elbil med 25 mils räckvidd, godkänd för att dra släp upp till 750 kilo och ett bagageutrymme på 650 liter. Sion har dessutom inbyggda solpaneler i karossen som kan hjälpa till att ladda den.  

Nu är det klart att bilen kommer att byggas i Nevs fabrikslokaler i Trollhättan. Nevs och Sion har kommit överens om att tillverka 260.000 bilar de närmsta åtta åren. Målet är att producera 200 bilar per dag i Trollhättan. 

– Fantastiskt roligt för Nevs och Trollhättan. Tillverkningsuppdraget kommer leda till fler arbetstillfällen och det kommer ha betydelse för oss och övriga regionen, säger Trollhättans kommunstyrelsordförande, Paul Åkerlund.

Under andra halvan av 2020 kommer den första Sionbilen att rulla ut från produktionslinan. Priset kommer att ligga på 25.500 euro, drygt 267.000 svenska kronor. Hittills har företaget fått in över 9.000 förhandsbokningar av bilen. Det kommer att anordnas provkörningar för allmänheten i Sverige inom kort. 

Diskutera: Tror du att elbilen Sono Sion kommer att bli en framgång?

Kommentarer

#1
2019-04-17 11:32

Låter som en fantastisk lösning för Trollhättan. Hoppas att bilarna säljer enligt plan.

#2
2019-04-17 11:34

Ful och verkar ha en äldre standard på säkerhet. Dålig sikt snett bakåt. Tror inte på en framgång, detta blir en marginell säljare. Dacia är på gång med en elbil, den tror jag mer på i lågprissegmentet.

#3
2019-04-17 12:04

Mopedbil? Epic fail på denna.

#4
2019-04-17 14:57

Är det mer än en avsiktsförklaring? Är finansieringen säkrad? Är bokningarna bindande?

#5
2019-04-17 15:10

Tyvärr tror jag inte på detta, kineserna har ju åtskilliga gånger kommit med högtravande planer, men som slutat i... ingenting.
Om det händer vore fantastiskt, men som sagt: jag vill se det först.

Fanerdun i Kalmar: "skulle stått klar sommaren 2008 och utställningscentret skulle blivit 70 000 kvadratmeter med plats för 1 100 utställare inom sport och fritid, skor och väskor, leksaker, verktyg, köksredskap samt hantverk. I anslutning till handelscentret skulle ett fyrstjärnigt hotell, restauranger, 300 bostäder och ett spa byggas. 800 nya arbetstillfällen utlovades."
Det pratades om att bygga ut flygplatsen så jumbojet skulle kunna landa...
Vad blev det? Ingenting.

#6
2019-04-17 17:29

Det här är ju en del av vad NEVS erbjuder på marknaden, att tillverka bilar åt andra. De har ju en hel fabrik på Stallbacka i Trollhättan som står och väntar på att börja tillverka/montera. Bara att hoppas att det tyska startupbolaget har finansiella muskler så avtalet kan fullföljas, det är ju inte NEVS som skall ha dessa muskler de är ju i detta fall en leverantör av tjänster.
Bara att önska lycka till och hålla tummarna att linan börjar skramla igen på Stallbacka.

#7
2019-04-17 18:07

Det här är nog ett stolpskott!
Även om det här är just den typ av bil som behövs och som egentligen skulle kunna ersätta 90% av de bilar vi har nu så tror jag inte marknaden är mogen för den.
Och solceller för laddning? Det krävs ca 30m2 solceller för att under tio timmars solbelysning ge energi för 5-6 mils drift.
Men en gimmick är det ju ändå, liksom det mesta Nevs är inblandad i.

#8
2019-04-17 18:53

Solcellerna ska ge 34 km per dag eller nåt sånt i trakterna av Frankfurt. Det räcker väl för de flestas vardagsbehov, speciellt i en bil med krocksäkerhet som ett korthus. Inget man använder på semestern.
Crowd fundingen till Sono har väl inte gett några enorma belopp så jag är milt skeptisk till det hela.

#9
2019-04-17 20:32

Låter som många varningsklockor ringer igen när Nevs är i farten. Hoppas innerligt att det inte är några skattepengar med i finansieringsplanen.

#10
2019-04-17 21:14

Om man som helt ny tillverkare ska lyckas så krävs det en hel del. Framförallt handlar det om finansiell uthållighet. Tesla har lyckats hålla huvudet ovanför vattenytan därför att de har satsat på lyxbilar och har en karismatisk chef som har fått med sig starka finansiärer. Vad har Sono Motors? Ingenting som jag ser det.

#11
2019-04-18 16:30

Ganska trött på alla nyhetsbullentiner från Nevs! Varför ingen genomgång av allt som utlovats och facit, bidde det en tumme?
Sedan skulle jag gärna vilja veta vad Nevs-affären kostat oss skattebetalare. Skulle inte bli förvånad om typ Uppdrag Granskning kommer ge viss information i en framtid.

#12
2019-04-18 16:35

En blind leder en blind......

#13
2019-04-20 10:02

Nevs, SAAB och Trollhättan ... ett stort aprilskämt som pågått sedan 2012 verkar omöjligt att ta död på!

#14
2019-04-21 10:56

Tyvärr saknar Sono Motors både kapital och kompetens för att utveckla bilen och att ha råd med tillverkningslinan. De åker runt på events med sina förtäckta BMW i3 med ny kaross, mossa och lite solpaneler för att skapa preorders. Kul så länge det varar.

#15
2019-04-21 18:43

@Frazze
Källa på att Sono är en förtäckt BMW i3.

#16
2019-04-22 08:40

Tyska forumet Goingelectric har identifierat samtliga vitala delar från i3, hittat i3-nyckeln fasttejpad inne i bilen. På Youtube finns en video där Roding bygger bilen åt Sono Motors. Där ser man vid 1:06 BMW eDME, den databox som är central i i3. Även hjulupphängning etc syns, det är en kaross med ram där i3-tekniken är överflyttad rakt av.
Detta gäller alltså de bilar de erbjuder provkörning med nu.

#17
2019-04-22 14:34

Ok om det är en förtäckt i3, då är det ju en utprovad konstruktion utan en mängd barnsjukdomar.
Sedan är det ju en annan sak om det blir någon produktion, förstås.

#18
2019-04-22 14:43

Den förtäckta i3:an använder de alltså för provkörningarna de erbjuder kunder och press. De ska utveckla en egen bil, med egna ingenjörer som de inte anställt än.
Att låta kunderna provköra en BMW och sedan leverera något helt annat är rätt vilseledande.

#19
2019-04-24 08:56

Instämmer med övriga att Nevs gärna får gå i graven för gott.

#20
2019-04-24 22:40

I prototypen satt motorn bak, men de testade olika idéer och den hamnade tydligen till slut fram. I prototypen hade de rattkolumn med reglage Från BMW i3 och det är möjligt att det då fanns fler delar därifrån. Det kommer inte att gälla serieproduktionen som får en helt egen rattkolumn. Prototypen hade väldigt rena ytor och man kan väl hoppas på lite stoppning på armstöden i alla fall. Biltestare fastnar gärna i det taktil – det ska vara mjuka ytor att ta på – men hur många av oss sitter egentligen och smeker panelerna i bilen?
Lustigt nog har de valt karmlösa dörrar, vilket somliga säkert tycker är coolt, men det gäller att det blir tätt.
Hastigheten är begränsad till 140 km/t, vilket ju faktiskt räcker. Det innebär också att de inte behövt överdimensionera, utan vikten kommer att ligga runt endast 1500 kg. Räckvidden per laddning torde ligga på runt 20 mil i praktiken.
Resurserna är inte lagda på lyx, utan på funktion. Baksätet har tre separat fällbara ryggstöd och även höger framstol går att fälla. Lastutrymmet är plant och rymligt. Den kan fås med dragkula för 700 kg.
Bilen är byggd av aluminiumprofiler, kolfiber och kompositplaster. Hur det blir med krockzoner och krockkuddar vete katten.
Bilbältenas övre fästpunkter får de ändra på, de sitter toklågt.

Jag gillar bilen!
Den är inte världens vackraste eller tuffaste, men man kommer långt med originalitet.
Den har flera laddningsmöjligheter och till och med ett uttag för 230 V att driva andra saker med.
Rymlig med bra lastutrymmen. Stolarna ser vettiga ut. Är den inte för bullrig (som Tesla) är den klart intressant. Om allt går i lås …

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.