Bild
Nästa artikel
Muller: Gärna en svensk Saab-chef

Muller: Gärna en svensk Saab-chef

Nyheter

Saabs ordförande Victor Muller vill snabbt hitta en ersättare till Jan Åke Jonsson. Och personen får gärna komma från Sverige, säger han.

Den 25 mars tillkännagav Jan Åke Jonsson att han avgår som vd för Saab Automobile. Styrelseordförande Victor Muller tar tillfälligt över uppdraget innan bolaget hittat en ny chef.

Victor Muller har klart för sig vilken typ av person som eftersöks:

– Vi har gjort en profil och det måste vara någon från fordonsindustrin, med väldigt god kunskap om hur ett bilföretag fungerar, säger han till TT.

– Och det måste vara en riktigt bra chef, företrädesvis svensk men inte nödvändigtvis.

Bara en dag innan Jan Åke Jonsson meddelade sin avgång drabbades Saab av ytterligare ett avhopp. Nils-Johan Andersson var tilltänkt som ny finanschef och vice vd, men innan han ens hunnit börja, vilket var tänkt att ske i maj, beslutade han att hoppa av jobbet.

Diskutera: Tycker du att nästa Saab-chef ska vara svensk?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Storknut
2011-03-28 14:55

Självklart ska han vara svensk!

#2
2011-03-28 15:40

och blåögd...

#3
2011-03-28 15:43

Jag läste lite om Nils-Johan Andersson som väljer att stanna kvar på sitt företag eftersom han där fätt det ökade ansvar som han velta ha och därför inte behöver söka sig utanför. Saabs affärsplan har inte varit avskräckande, utan var faktiskt anledningen till att han sökte tjänsten hos Saab.
Jag skriver detta för att förekomma de löjliga spekulationer och intriganta fantasier som ibland förekommer i spalterna.

Ja, jag ser nog också helst att det blir en svensk VD för Saab - och att de även hittar någon vice.

#4
2011-03-28 15:50

Hämta hem Bo I. Andersson!
http://www.lifewithsaab.com/2011/03/my-tip-for-new-ceo-of-saab.html

#5
2011-03-28 17:28

@ Aeroild
Japp och dessutom har han ryska kontakter!
Kanske känner han Antonov?
:-)

#6
2011-03-28 22:21

Finns det någon kvar i Sverige som tror på SAAB?

#7
Storknut
2011-03-29 12:14

JA,
vi är många som tror på SAAB´s alltljusare framtid! Utan SAAB stannar Sverige och inte minst urholkas hela Sveriges välfärd. Vem vill leva i ett allt svagare och fattigare Sverige med ännu högre arbetslöshet? Skärper vi inte oss blir du näste som blir arbetslös!

#8
Storknut
2011-03-29 13:17

Läste i DN att SAAB 9-3 SportCombi nu finns som miljöbil dvs den drar under 0,45 liter per mil i blandad körning och släpper ut max 119 g CO2 per kilometer. Intressant bil att titta närmare på. Finns med motorer på upp till 180 hp och är då fortfarande miljöbilsklassad. Visst är SAAB på G!

http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-3sport-combi/build-your-saab/

#9
2011-03-29 14:53

Problemet med 93 är att det är motorn som är konkurrenskraftig, det övriga känns rätt så daterat idag. Blir naturligtvis så när endast någon lätt retuschering gjorts sedan modellen kom för ca nio år sedan.
Sätter man sig i en ny VW Passat eller Audi A4 är skillnaden väldigt påtaglig. Så en ny 93 inom kort är av nöden, annars lär det nog vara kört dessvärre.

#10
2011-03-29 15:52

Dagon, Saab 93 hade en trecylindrig tvåtaktsmotor. Tycker du verkligen att den är konkurrenskraftig?

#11
Storknut
2011-03-29 16:56

Dagon:
SAAB liksom många biltillverkare har allt att vinna på att inte förändra design i den snabba takt som nu sker. Tex Golf en har i stort sett sett likadan ut i mer än 30 år och har ett oerhört bra andrahandsvärde samtidigt som bilen har en alldeles unik själ. Förändras likt en "kameleont" gör bara biltillverkare som är själ och fantasilösa som tex....

#12
2011-03-31 11:20

Det är mycket mystik kring Saab. Att 9-3 sportkombi nu blivit miljöklassad t.ex. Jag har tagit mig en titt på specifikationerna och funnit att man inte ändrat ett dyft tekniskt för att få samma förbrukning och utsläppsvärden som sedanverisionen.
Hur kan detta komma sig, när det förut skillde ca 7 -8 co och 2-3 cl mellan modellerna.
Det borde finnas skillnad i utväxling, andra däckdimensioner.
Alla biltillverkare utom Saab har genomgående högre förbrukningssiffror på kombibilarna än för motsvarande sedanmodell.
Jag har dessutom kört bägge varianterna och mätt förbrukningen. Jag kunde inte märka någon skillnad, men kanske bilarna var för nya för att ge rättvisa.
Men kan någon svara mig, på frågan vilka förändringarna är i förhållande till sedanen?
Intills dess är jag ytterst tveksam till Saabs siffror.

#13
2011-04-04 09:45

Gunnar 44, utan att på något sätt ifrågasätta ditt tekniska kunnande undrar jag om du verkligen kan se skillnaderna genom att läsa de tekniska specifikationerna?
När det gäller 9-3 SC har man fått ner CO och bränsleförbrukning genom att fila på mjukvaran i styrsystemet enligt Saab och det finns väl ingen anledning att betvivla detta?
Det räcker väl att konstatera att den är godkänd som miljöbil.
Är du sur för att Opel inte klarar detta trots att de har samma typ av motor?
De har inte samma mjukvara!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.