Bild
Nästa artikel
Muller avfärdar Antonovs utspel

Muller avfärdar Antonovs utspel

Nyheter

”Nonsens”, så beskriver Victor Muller utspelet från Vladimir Antonov om att Saab skulle missa årets säljmål.

Vladimir Antonov, långivare till Spyker Cars som i sin tur äger Saab Automobile, uttryckte på torsdagen skepsis mot Saabs affärsplan. Den ryske affärsmannen sa i en intervju med Dagens Industri att han inte trodde att Saab skulle klara försäljningsmålet för 2011 på 80 000 bilar.

Utspelet orsakade svarta rubriker i nyhetsmedier över hela världen. Till nyhetsbyrån Reuters avfärdar nu Victor Muller, styrelseordförande för Saab, uttalandet som ”fullständigt nonsens”. Spyker Cars skickade även ut ett pressmeddelande där man klargjorde att säljmålen står fast.

”Antonovs synpunkter är hans egna och representerar inte på något vis Spyker Cars inställning”, skrev Spyker Cars i kommunikén.
 
Sätter press på EIB
Som ett resultat av Antonovs utspel störtdök Spyker Cars aktie på Amsterdambörsen. Vid stängning på torsdagen hade aktien sjunkit 7,9 procent. Hur affärsrelationen mellan Antonov och Muller påverkats återstår att se.

Nyligen köpte Vladimir Antonov sportbilsverksamheten från Spyker Cars. Omstridde Antonov vill investera ytterligare i Saab men hindras i dagsläget av Europeiska investeringsbanken, EIB, som lånat 3,5 miljarder kronor till Saab.

Diskutera: Vad tycker du om Antonovs utspel?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-03-11 12:15

Hämtat från tidigare artikel i VIB:

Vladimir Antonov, den ryske miljardären, är alltså visst i allra högsta grad involverad i Spykers köp av Saab.

Victor Muller, ägare till Spyker, försäkrade tidigare att Antonov var borta ur bilden när det framfördes misstankar om att ryssen hade koppling till organiserad brottslighet.

Nu säger Antonov att det var han som initierade köpet av Saab och att han känner att man måste ta ansvar för att den genomförs. Han säger också att han lagt hundratals miljoner i affären redan.

En slutsats av Vladimir Antonovs raka besked är att han ger intryck av att vara ärligare än Victor Muller.

Jag litar inte ett dugg på Jan Åke och Muller, de skulle säga att allt är bra även om Saab kursade dagen därpå...!

#2
2011-03-11 12:29

Det är ju i själva verket ganska smart gjort av Antonov, men kanske lite väl genomskinligt.
Genom det här uttalandet fick han ju möjlighet att köpa aktier i Spyker Cars till reapris.

#3
Yarl s
2011-03-11 12:30

Hur många bilar har saab monterat i hittills i år? ta det gånger två och vi har svaret...

#4
789
2011-03-11 17:08

Simon:
Du litar inte på VM och Jan Åke Jonsson, men vem i "Hela Halland" tror på dig....?

#5
2011-03-11 18:15

Yarl, varför ggr 2?
Det är väl 12 månade på året och vi är inne på den tredje?
Förmodligen ökar ju också 9-3 kombi miljödiesel, 9-4X samt 9-5 kombi på försäljningen en aning
Hitils i år ligger försäljningen markant över försäljningen denna tidpunkt förra året.

#6
2011-03-11 19:01

Re 789
Rätt många faktiskt, till skillnad från dig så undviker jag lögner och det lönar sig i längden.....

#7
Storknut
2011-03-11 20:24

789:
Jag har läst dina inlägg och förstått din "hang up". Visst är det så att Toyota är en trist bil att köra men den håller ändå ihop hyggligt bra. Min Toyota 07:a har rullat drygt 6 500 mil där jag bara bytt bakluckelåset bromsskivorna fram, generatorn, startmotorn efter en motortvätt. Man måste skydda el detaljerna bättre vid motortvätt. Detta är min andra Toyota där den förra var en Toyota Camry som jag körde i drygt 12 000 mil med inte alltför många problem utan jag bytte mest slitdetaljer men jag märker en markant skillnad i så motto att min Camry är betydligt bättre byggd och monterad än min nuvarande Avensis. Avensisen är betydligt sämre på alla vis jämfört med Camryn för att inte tala om Priusen som är direkt otäck - obekväm att köra. Nä, tacka vet jag gamla Toyota!

#8
2011-03-11 21:48

Re Storknut
Menar du att du fått byta startmotor efter en motortvätt...?

#9
2011-03-11 22:17

Saabfolket biter sej själva i svansen. vad tusan håller de på med?
Låt Antonov investera i, eller köpa Saab, det är ju ganska uppenbart att det är vad han vill. Han är den med resurserna så ... vad är problemet?
Jag tror att Müller kommer att sänka Saab en gång för alla om han får hålla på med sina spådomar.

#10
Gert Andersson
2011-03-12 00:01

Jag har en dröm för Sverige. Om ett företagsamt, grönt, tryggt och öppet Sverige, som byggs underifrån. Ett samhälle där allt börjar med dig, och där demokratin börjar hemma vid köksborden. Där du får möjlighet att kunna själv, och där respekten för varje enskild individ står i centrum.

När globaliseringen sveper öfver världen hårdnar konkurrensen om jobben. Då måste vi anstränga oss än mer för att erbjuda de bästa villkoren för företagande och arbete i vårt land. Men samtidigt växer världens samlade konsumentkår med flera miljarder. Tänk dig vilken möjlighet det kan bli för svenska miljöteknikföretag, om en miljard kineser börjar efterfråga modern miljöteknik.

Vi ska ta med oss det bästa ur historien in i framtiden, men vi ska inte leva kvar i historien. Den stora faran är inte förändring, utan om vi inte förändras alls. Om vi har en dröm att tro på blir förändringen lättare att förstå, och då blir varje steg på vägen dit mindre skrämmande i sig. För ska vi få fler jobb och bättre välfärd, då måste det börja med dig och migh. Och med en dröm för Sverige.

Men vi skall även bry oss om övriga världen.
Japans ekonomi kommer att bli ännu värre nu efter tsunamin. Människor kommer att lida.
Vi svenskar måste köpa japanska kvalietsautomobiler istället för att gynna den ryska maffian genom att köpa rent ut sagt skit från Saab, ett företag som ändå snart kommer att gå i konkurrs.

Men det är öfverensstämmande med sanningen och alla åldrars erfarenhet: at ingen ting i verlden är så skadeligt och förderfligt som en automobil från Saab.

Saabfabrikörer skall märkas på låren, andra på bröstet, armen, höften, o. s. v. Derefter bortföras de til plantagerna på landet, hvaraf somlige äro belägne vida öfver hundratusen alnar ifrån staden Mjölby.

Vi Centerpartister gick med på att låna ut pengar till Saab, som tur var var vi försiktiga. För vem vet något om Saabs automobils framtid?

Centerpartiet äro alliansens gröna röst. Ett liberalt parti med fokus på företagande och miljö. I riksdagen är Centerpartiet femte största parti med 6,6 procent och har majoritet i ca 160 kommuner. Attraktiva Maud Olofsson äro Centerpartiets partiordförande och Sveriges näringsminister.

(Jag ursäktar mitt brukande af ordet skit men det äro vad Saab är. Och jag skref rent utaf framför så jagh hoppas att det är okej. Jag vill icke framstå som någon slarvig svensson.)

MVH Gert "Andersson" af Palmstierna, Chefsmekaniker på Toyota, politiker (c) och redaktör på tidsskriften Svensk adel.

#11
2011-03-12 02:51

Re Gert Andersson Mytomanen
På din sida är du moderat nu är du Centerpartist, inte lätt att komma ihåg vad man skriver när allt är en lögn.....:)

#12
2011-03-12 13:42

Men JES, varför ge sig in i debatten nu när du inte verkar ens förstå vart problemet ligger?! Suck.
Antonov får inte köpa sig in i Saab, bland annat pga GM.
Tror det är först efter 5 år han får göra det.

#13
Storknut
2011-03-12 20:02

Gert Andersson:
Jag är ändå nöjd med min Toyota trots att Toyota definitivt var bättre förr dvs i början på 2000 talet. Min bil har ju trots allt gått snart 7000 mil så lite småreparationer "hör ju till" med tanke på miltalet. Men jag kommer troligen inte att köpa en ny Toyota vid nästa bilbyte utan i så fall köper jag en äldre Toyota eller hellre prövar en svensk eller tysk bil.

#14
2011-03-12 22:18

Pengar löser allt "Emme".
Inget GM i världen kan hindra att Saab säljs till Antonov. Ett kontraktsbrott är enbart en fråga om juridik som i sin tur är en fråga om pengar ... mera pengar.
Nu är det väl EIB som hindrar Antonov att köpa/investera?
Hur som helst var min fråga inte ställt till dej "Emme" utan till dem som inte vill att han köper Saab.

#15
Gert Andersson
2011-03-12 23:54

Sluta hitta på hela tiden Simon. På min presentation står det tydligt att min fruga äro moderat.

#16
2011-03-13 10:19

Re Gert Andersson
Håll dig till ämnet i trådarna istället och sluta ljuga hela tiden....!

#17
Gert Andersson
2011-03-13 10:24

Men sluta trolla!

Jag skrev att vi inte bör köpa Saab trots att företaget är hotat.

Det är du som förstör sidan genom att kalla alla som inyte tycker exakt som dig för troll och/eller mytoman.

Jag har inte skrivit något negativt om Toyota här men ändå börjar du bråka...

#18
2011-03-13 10:34

Re Gert Andersson,
Ditt inlägg bestog till 90% av politik och det är inte vad tråden handlar om, trolla är det ett nytt ord du lärt dig för det verkar vara allt du kan komma med....?

#19
Gert Andersson
2011-03-13 10:43

Nej. Däremot har du nyligen lärt dig ordet mytoman.

#20
2011-03-13 10:45

Re Gert Andersson
Nej det är faktiskt flera år sen jag insåg vad som kännetecknar en mytoman för vi har en i umgängeskretsen i min hemstad och du uppfyller samtliga kriterier, man känner lätt igen en.....

#21
Gert Andersson
2011-03-13 10:57

Jo, jag ber om ursäkt.

Har du någon gång varit i närheten av en Toyotaanställd så har du varit i närheten av en mytoman. Man måste ljuga för att få deras bilar sålda.

Den värsta myotomanen är dock du.

#22
2011-03-13 11:03

Re Gert Andersson
Vilket sammanträffande då att du påstår dig jobba på Toyota....:) Då vet vi alla....

#23
2011-03-13 14:53

@ Simon och alla som är urlessa på ett visst troll här på forumet som bara pajar alla trådar med irrelevant svammel:

Om ni inte redan vet om det så vill jag bara göra er uppmärksamma på att man nu kan dölja en användares inlägg genom att gå in på dennes profil och välja blockera. Voila! Nu ser man inte dennes inlägg längre.

Jag tackar Jes för tipset!

Och hej då Gert!

#24
2011-03-13 15:06

Re Rålle G
Kanon, tack för tipset.... !

#25
Gert Andersson
2011-03-13 15:46

Jahå, här får man skit för att man är ärlig. Nu tänker inte jag förgylla denna sida längre. Inte mer än nödvändight.

Nu ljuger du igen Sion Simon. Du lär inte blockera mig då du älskar att trolla igång bråk med alla oss här som inte älskar Toyota...

#26
2011-03-13 16:36

Ja kalas.
Mission completed :)
Gert, Börje, von Lööw af adelstierna är ett minne blott.
Nu kan jag, som skapat denna parodi återgå till verkligheten.
Ingen som förstått att jag stavar biIkunnig med stort i och inte med litet L?
Målet helgar medlen. Tack Vib.
MVH : den äkta Börje med stort i

#27
Gert Andersson
2011-03-14 20:44

Fiffigt Börje!

#28
2011-03-14 20:59

En är faktiskt lite stolt min käraste vän.
.
Nu skola de kunna, de som vilja så, icke behövfa läsa sådant icke af intresse.
Tyfvärr äro dina alster af sådan karaktär, således ordinära människor ej upfskattar.

#29
Gert Andersson
2011-03-14 21:03

Men duf uppskattar migh trots att du äro ordinär.

Du äro så pass intelligent att ni har sinne att förstå min aristokratiska skrift.

Min gode vän!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.