Bild
Nästa artikel
Bilden är iscensatt och fotograferad i samband med en övning.
Bilden är iscensatt och fotograferad i samband med en övning.

Mötesolyckorna ökar

Nyheter

Hittills i år har det inträffat 13 mötesolyckor, 4 fler än samma tid i fjol.

Transportstyrelsen har sammanställt statistik över antalet omkomna i vägtrafiken. I februari månad omkom 16 personer, 127 skadades svårt och 1.217 skadades lindrigt. Dödssiffran är lägre än medeltalet de senaste tre åren, som ligger på 18 personer.

Men ser man till hela 2018 har det skett en ökning i antalet dödsfall. Hittills i år har 30 personer omkommit i vägtrafiken. Det är en ökning med fyra omkomna jämfört med motsvarande period 2017. Det har skett en ändring i typen av dödsolyckor. Under 2018 har det skett 13 så kallade mötesolyckor, jämfört med 9 olyckor samma period förra året. Samtidigt är singelolyckorna på väg ner: I år har det inträffat 6 singelolyckor och 2017 var siffran för samma period 9 stycken.       

– Det vi ser hittills i år är en ökning av antalet mötesolyckor medan singelolyckorna har minskat. Vintrar med riklig nederbörd medför mycket snö i vägarnas sidoområden, vilket leder till färre svåra singelolyckor, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Uppgifterna i Transportstyrelsens rapport baseras på polisrapporterade dödsolyckor i olycks- och skadedatabasen Strada. 

Diskutera: Vad tror du att det ökade antalet mötesolyckor beror på?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-16 10:19

Folk kör om utan att det finns marginaler till det.

#2
2018-03-16 10:25

Det behöver ju inte vara omkörningssituationer speciellt vintertid utan det kan ju faktiskt också vara så att man kanske kör lite för fort för väglaget så att bilen tappar greppet och glider över i mötande körfält och då kan olyckan vara ett faktum.
Men visst sker många omkörningar med små marginaler och den omkörande har alltför ofta väldigt bråttom att svänga in tvärt framfört den omkörda bilen vilket i sig kan skapa allvarliga situationer.

#3
2018-03-16 10:28

Ja precis som ni är inne på finns det ganska enkla förklaringar till den slumpmässiga (!;-)variationen.

MVH AL

#4
2018-03-16 10:28

folk tar större risker å kanske chansar mer.. eller pillar på telefonen

#5
2018-03-16 10:35

Kanske beror det på att flera börjat hålla hastighetsbegränsningarna. Och att det triggar "svennebråttom" till flera ogenomtänkta,chansartade omkörningar,för att få ihop det berömda överdrivna vardagspusslet.

#6
2018-03-16 11:09

Jag antar att det är minimalt med mötesolyckor på mötesfria vägar. Kanske är mötesfria vägar en god lösning?

#7
2018-03-16 11:51

Sänker man hastigheterna till orimligt låga farter, så ökar givetvis omkörningar. Krävs inte särskilt många hjärnceller för att lista ut det.

Förändringar under så kort tid är dessutom fullkomligt värdelöst att studera, om man nu inte vill jaga efter myggor men svälja kamelerna.

#8
2018-03-16 11:51

Statistiken visar ju på att 2+1 vägar med vajerräcken minskar dödsolyckorna markant. Majoriteten av olyckorna sker på landsvägar där hastigheten är mellan 70-90. Men trafikverket har ju en mission att sänka snitthastigheten på det statliga vägnätet, detta trots att forskning och årlig statistik visar på att höjning av hastigheten från 70, 80 och 90 till 100, samt införande av 2+1 vägar faktiskt räddar liv.

ATK, dvs hastighetskameror har minimal eller ingen inverkan på trafiksäkerheten på vägarna i from av att minska olyckorna, detta visar även forskningen och statistiken.

Kan även rekommendera alla som misstror dessa uppgifter att besöka Resultatkonferensen Trafiksäkerhet 2018, som är gratis varje år.
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/samarbete-med-branschen/...

#9
2018-03-16 13:03

Folk stressar hela tiden, håller man hastigheten har man inom en minut någon som hänger en i arslet och skall tvunget köra om, fast de knappt tjänar något på det. Sett många vansinniga omkörningar på senare tid.

#10
2018-03-16 13:48

Fast det finns inte så många vägar med "orimligt låga hastigheter" trots allt - i alla fall inte där jag mest kör. Och nu gällde det dessutom vintertiden (jan--feb) en relativt snörik vinter så att låga hastighetsbegränsningar skulle vara nån orsak är på klarspråk rent skitsnack. Sen kan det mycket väl i just detta fall vara en slumpmässig variation som många säger.

#11
1
2018-03-16 14:56

Helt onödiga olyckor. Helt beroende på att folk inte kan köra som man ska. Att köra över mittlinjen vid möte bestraffas ofta med döden, dessvärre dock även för den oskyldige i mötande bil.

#12
2018-03-16 15:43

Det finns många som har väldigt brått i trafiken. Någon kommer ikapp bilkön som går med jämn och lagstadgad hastighet. Då ska denna någon som sista paret ut göra flera vansinniga omkörningar vid möte, strax före backkrön mm. Tack vare andra som då får bromsa in så kan den omkörande bilen få plats att slinka in i kön igen. Sen fortsätter omkörningarna. Sen efter några km kan man få se bilen inkörd på en parkeringsficka och föraren med passagerare står utanför och röker?????? Kommentar överflödig!

#14
2018-03-16 16:24

Detta är också resultat av att så många kör för nära framförvarande och därifrån skall ta sig förbi. De har inte en aning om hur man gör den säkraste omkörningen, att man ligger på betryggande avstånd bakom och när det blir fritt, accelererar i höger-
filen och gör omkörningen med hastigheten uppe.

#15
2018-03-16 20:15

Överdriven stress i trafiken lär ligga bakom många olyckor.

#16
2018-03-17 12:30

Fjompen - lägg dig i högerfilen, så kan du ta det lugnt på motorvägen utan folk som ligger dig i baken o vill köra om!

#17
2018-03-17 13:53

Fjompen
Har du folk i baken i höger eller vänsterfil på motorväg?
Har du det i vänsterfil betyder det att du ska flytta på dig...

#18
2018-03-17 15:41

Har aldrig folk i baken när jag kör bil. Kör för fort för det.

#19
2018-03-17 18:35

Man har folk i "röven" även i högerfilen så det måste finnas väldigt många närsynta förare.

#20
2018-03-18 02:20

Inte för att avstånd har något med mötesolyckor att göra men eftersom det diskuteras, tycker jag mest de som ligger för nära framför stör mig mest.

#21
2018-03-18 11:20

Jag tror alla "masskrockar" beror på att folk litar för mycket på alla automatiska säkerhetssystem, typ autobroms, filhållningsassistent och fyrhjuksdrift med mera. Men när det kommer till kritan, i snö och snörök, är de inte vatten värda. Och en fyrhjulsdriven bil bromsar inte bättre än en tvåhjulsdriven...

#22
2018-03-18 11:46

Det finns två faktorer i detta 1. Omköraren 2. Den som blir omkörd.
2. Råkar jag mest ut för, underliga figurer som fäster sig vid en, direkt som det uppstår ett säkert läge så ökar vederbörande sin hastighet jäms med min acceleration och går också gärna ut mot mitten.
I en sådan provocerande situation så brinner det i proppskåpet hos många inklusive mig men att jag har lärt mig att hantera detta och kan vänta ut saken men avslutar gärna med en "ful" omkörning....och ser genast ullen om att personen försöker haka på vilket händer 8 av 10 fall.
Min erfarenhet står helt emot rätt uppfattning om fartdårens framfart, den stressade och impuls styrde föraren.
Det är oggskåp till höger som manar fram situationer.

#23
2018-03-18 12:03

Om folk släppte vad andra kör o gör och ägnade sig åt sitt eget framförande av fordon så vart nog allt till det bättre.
Särskilt på morgonen till jobbet så träffar jag på Kraft-mätaren, en del de äger orken tidigt...jag kör på motorvägen om random bil och att den stutsar ut och stalkar mig till att den kommer ikapp och om.
Jag ser sådana kappkörningar var morgon, scenariot brukar vara följande att något äldre upphetsat och motorsvagt av Opel Renault Citroen stalkar ett tyskt landvägslok.
Återigen något oggskåp som har vaknat på fel sida, dem som gärna ligger till vänster kör i regel väldigt bra...

Ut med polisen på vägarna.

#24
2018-03-18 12:33

Pi
Instämmer. Folk som ligger nära bakom i högerfil är ett stort problem.
De gånger jag ligger i vänsterfil ser jag dock till att alltid flytta på mig när det kommer någon farandes bakifrån, oavsett om dom kör för fort eller inte. I vänsterfil har man ingen rätt att spela polis och blockera trafik.

#25
2018-03-18 13:54

@saabium
'Jag tror alla "masskrockar" beror på att folk litar för mycket på alla automatiska säkerhetssystem, typ autobroms, filhållningsassistent och fyrhjuksdrift med mer'
Hoppas ingen som kör litar på dessa system ska rädda dom ur farliga situationer. Då blir jag mörkrädd..

#26
2018-03-18 13:54

@saabium
'Jag tror alla "masskrockar" beror på att folk litar för mycket på alla automatiska säkerhetssystem, typ autobroms, filhållningsassistent och fyrhjuksdrift med mer'
Hoppas ingen som kör litar på dessa system ska rädda dom ur farliga situationer. Då blir jag mörkrädd..

#27
2018-03-18 15:35

Tvärnit har fullkomligt rätt! Högertomtar som minsann ska visa för omkörare att de minsann inte får köra för fort. Patetiskt!

#30
2018-03-19 08:24

När man läser inlägg här inser man att många faktiskt anser att de har rättighet att köra för fort och de som inte kör för fort är dumskallar. Häpnadsväckande är det.

#32
2018-03-19 11:34

Mycket kan nog ha sin grundorsak i att folk inte kör bil. Klart som fan många vill köra om när folk ligger i 60-70 på 90-väg och segar. Blir själv förbannad på sånt folk. OK om det var enstaka - men nu är det verkligen var och varannan bil som *host* beteer sig som om de ägde vägen, hittar på egna regler och egna fartgränser. Fast jag antar att då är det lugnt när det är åt det hållet?

#33
2018-03-19 11:42

Man har inte rätt att blockera högerfil på motorväg även om den bakom kommer i olaglig fart. PUNKT.
Man har ingen aning om anledningen till den högre farten, kanske någon som måste skjutsas till akuten, förlossning eller kan vara polis i civilbil men med tjänsteutövning (det är inte alltid de vill avslöja sig genom blåljus och siren).
Oavsett, så får man inte blockera högerfil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.