Bild
Nästa artikel

Mitsubishi ASX – ny crossover

Nyheter

Nu meddelar Mitsubishi att en ny modell kommer att introduceras i Europa under våren. Mitsubishi ASX är en minde crossover som ska utmana bland annat Nissan Qashqai.

Mitsubishi presenterar nu de första detaljerna kring modellen ASX. Bilen är europeisk version av den för Japan exklusiva modellen Mitsubishi RVR.

Kompakt crossover
I februari går Mitsubishi RVR till försäljning i Japan och därefter ska ASX introduceras i Europa under senvåren. Målet med ASX är enligt Mitsubishi att stärka tillverkarens ställning på personbilsmarknaden i region.

Bilen bygger på samma plattform som Lancer och får en längd på ungefär 4,3 meter. Mitsubishi ASX beskrivs som en kompakt crossover och kommer att utmana bland annat Nissan Qashqai och kommande Hyundai iX35.

Bilen kommer att erbjudas med flera motoralternativ, men storsäljaren förväntas bli en 1,8-liters turboladdad och direktinsprutad dieselmotor. Kopplad till en sexväxlad manuell låda och ett start/stoppsystem gör bilen mycket bränslesnål, uppger Mitsubishi utan att gå närmare in på detaljer.

Vid bilsalongen i Genève i mars kommer Mitsubishi ASX att visas för första gången, då med fler detaljer om bilen.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis ASX?

Mitsubishi ASX – ny crossover
Mitsubishi ASX – ny crossover

Kommentarer

#1
JAN
2010-01-19 15:16

Ser bra ut. Hoppas på ett test i Vi Bilägare framåt sommaren.

#1
Saabnisse
2010-01-19 17:04

Fulaste grill jag någonsin sett!

#1
Hubbe
2010-01-19 17:26

Grillen är t.o.m fulare än Audis. Passar bäst på en traktor!

#1
robert
2010-01-19 23:44

snygg bil. Bra jobbat

#1
Calle
2010-01-20 13:19

Förutsätter att det blir en (mindre än) 120 grammare...nåt annat finns inte på världskartan! Allt annat är helt ointressant att släppa ut på marknaden. Lika bra att alla inser det. Miljörätta fordon är det som gäller!!
Det är faktiskt betydligt viktigare än hur t ex grillen ser ut!!

#1
Conny Karlsson
2010-01-20 15:37

Saabnisse.
Den äter Saabar till frukost efter vägen.................;o)

#1
Saabnisse
2010-01-20 21:41

Kanske Conny, under förutsättning att den hinner ikapp!
Men faktum kvarstår, varför tar inte japanerna hjälp av de italienska mästarna som kan designa bilar?
Det skiljer sig alldeles för mycket mellan japansk och europeisk smak för att den här ska lyckas här.
Vi har ju haft två missfoster när det gäller grillar här, Audi och Peugeot, men de har ju börjat att bli normala med sina senare modeller.

#1
Conny Karlsson
2010-01-20 22:15

Saabnisse.
Japanerna säljer fler bilar än många andra europeiska märken.Alltså tilltalas många av designen bilarna har eller något annat,kanske kvaliten. Saab verkar inte tilltala speciellt många ute i världen om vi tittar på försäljningssiffrorna i jämförelse mot tex Mitsubishi i detta fallet. I Saabs fall måste det vara fel på någonting, endra utseendet eller kanske kvaliten vilket väljer du? Är saker så enkla som så tror du........

#1
Tommy
2010-01-21 01:07

@Saabnisse...
Jag har precis köpt nya Honda Accord Tourer. Jag tycker såklart att den är skitsnygg. Men, faktum är att det är en bil som har fått "red dot" design-priset. Enligt wikipedia designernas "Nobelpris"... så japanerna kan ju inte vara helt ute o cykla va?

#1
Saabnisse
2010-01-21 11:30

Conny, kan man inte kombinera kvalite och utseende?

#1
Conny Karlsson
2010-01-21 12:24

Saabnisse.
Jo, det tror jag. Det var därför jag frågade om du tror att det är så enkelt som så........att man endra har kvalitet eller design, vad har Saab frågade jag? Varför säljer Saab så dåligt mot japanerna? Brist på kvalitet eller design eller både och? Och om japanerna har så hemsk design att inte folk tilltalas, varför säljer de så bra vad tilltalas folk av?
Jag tror kvalitet, problemfrihet,pris,varumärke, design, vad du får för pengarna kort sagt, och en kombination av allt detta. Tommys Honda Accord Tourer är ett mycket bra exempel på en bra och snygg bil som desseutom är mycket trevlig att köra.

#1
Saabnisse
2010-01-21 14:06

Jag vet inte varför japanska bilar säljer som de gör, att inte Saab gör det kan vi nog tacka hjälpen från GM för.
Hade Saab sluppit den och kanske jobbat ihop med någon annan hade det kanske sett annorlunda ut.
Att de tillverkat mindre än hälften av vad de har kapacitet för är väl inte så konstigt under de omständigheter som rått.
Jag har inte kört alla japanska bilar men de jag har haft de senaste tjugo åren har fått mig att känna mig som en skadskjuten kanin efter några mil, de är inte komfortabla och passar inte mig.
Med undantag för Land Cruisern som är utmärkt.
Och kanske RAV 4, den har jag bara suttit i, men den tror jag att jag skulle klara.
Men jag står på mig, de flesta japanska bilar är fula och fulare grill än på den här Mitshubishin har jag aldrig sett.

#1
Conny Karlsson
2010-01-21 18:31

Saabnisse.
Jag tycker inte att det är så lätt att säga att alla japanska bilar är fula. Vad skilljer en europeisk bil och en japansk idag i form och design? Inte speciellt mycket, de flesta har att rätta sig efter luftmotstådets lagar och då blir formen tämligen lika. Både Honda Accord, Mazda 6, Toyota Avensis tycker jag att alla dessa är snygga bilar med en egen design. Ingen av dessa tre japaner kan skyllas för att vara lika i designen som man beskyllde japanska bilar förr för att vara. Avensis tycker jag har vissa drag av Saab 9-5 i fronten och huven som går ut över framskärmarna. Många bilar idag har drag av varandra. Sedan tycker jag att Mazda 6 är en mycket snygg bil i designen.

#1
Hasse
2010-01-21 19:59

Vadå japansk styling. Den har ju drag av VW Tiguan snett bakifrån-sida. Grillen är stor, ja, men tvådelat. En nummerplåt i mitten sitter perfekt placerad. Här uppe i norr tre extraljus. Kan inte bli bätte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.