Bild
Nästa artikel
Antalet motorer som ger felaktiga CO2-värden var inte så många som man först misstänkte.

Mindre CO2-avvikelser än befarat

Nyheter

Volkswagens egna undersökningar visar att färre fordon än vad man först trodde har felaktiga koldioxidsiffror.

Det var i början av november som en visselblåsare inom koncernen flaggade för att 800 000 fordon, med såväl diesel- som bensinmotorer, skulle ha för höga koldioxidnivåer och även för lågt satta förbrukningssiffror.

Den tyska biltillverkaren satte undan 2 miljarder Euro för att ställa felet tillrätta och på hemsidan för svenska Volkswagen varnades för att deklarerade CO2-värden kan komma att ändras. Men efter internutredningar visade det sig att nästan alla modellvarianter som det varnats för har CO2-värden som överensstämmer med vad som ursprungligen angivits.

”Den från början kommunicerade misstanken om att 800 000 bilar från koncernens märken kunde vara påverkade har alltså inte någon grund. De avvikelser som upptäckts för enbart nio modellversioner handlar i genomsnitt om några få gram CO2, och leder till en ökad förbrukning i testkörcykeln NEDC med cirka 0,1-0,2 liter per 100 kilometer.”, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.

De 36 000 fordon som fortfarande har felaktiga värden ska mätas av oberoende tredje part kring jul.

De öronmärkta pengarna för ärendet verkar inte behöva användas, eventuella kostnader ”är beroende av resultatet av de kommande mätningarna”, skriver Volkswagen.
Bilarna med felaktiga utsläppssiffror:

Polo 1,0 TSI BlueMotion 70 kW EU6, sjuväxlad DSG ( säljs ej i Sverige )

Scirocco 2,0 TDI BMT 135 kW EU6, sexväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )

Jetta 1,2 TSI BMT 77 kW EU6, sexväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )

Jetta 2,0 TDI BMT 81 kW EU6, femväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )

Golf Cabriolet 2,0 TDI BMT 81 kW EU6, femväxlad manuell ( säljs ej i Sverige )

Golf 2,0 TDI BMT 110 kW EU6, sexväxlad manuell

Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion BMT 162 kW EU6, sjuväxlad DSG

Passat Variant 2,0 TDI SCR 4Motion BMT 176 kW EU6, sjuväxlad DSG

Passat Variant 1,4 TSI ACT BMT 110 kW EU6, sexväxlad manuell

Kommentarer

#1
2015-12-09 15:05

nu visar sig den tyska kvaliteten verkligen fungera, det var ju inte alls så illa som befarat, den här historien är snart historia och vw kommer snabbt återta position 1

#2
2015-12-09 15:25

Säkert, frågan är hur det går när myndigheterna testar

#3
2015-12-09 15:43

Åtgärdar de NOx värdena till utlovade nivåer lär ju CO2 värdena skjuta i höjden...

#4
2015-12-09 15:57

från en "fjäder" till en "höna" så brukar det bli när vänsterhanden inte vet vad högerhanden gör.

#5
2015-12-09 16:04

Fusk är fusk. Även om det handlar om en enda bil. VW har medvetet lagt in mjukvara för att lura systemet. Det enda som är bra i att det är förre bilar (om inte det uttalandet också är fusk) är att kunderna kommer snabbar få åtgärdat sina fuskbilar. Det reparerar inte deras förlust i andrahandsvärde eller att man tydligen anser hela vägen upp i toppen på VW att lagar skall kringgås med fusk. Fy bubblan.

#6
2015-12-09 16:14

Är i bilbytartagen och har en Golf med berörd dieselmotor och jag har inte märkt att andrahandsvärdet sjunkit. Tvärtom - det ligger väldigt jämt och stabilt oavsett om det är VW-handlaren eller handlare med andra märken. Och ingen handlare har deklarerat några farhågor med att byta in dessa bilar - tvärtom snarare.

#8
2015-12-09 16:19

Det är verkligen kvalitet när man bygger bilar som är bättre än väntat.
VW s påstådda kommande begagnatpristapp har ju heller ännu inte uppenbarat sej.
Med GTE Passaten har ju VW snart den största marknadsandelen i segmentet.

#9
2015-12-09 16:28

Mythbuster och brut 33, brukar ni lätta på gasen när ni upptäcker en fartkamera? Jasså gör ni det. Då tillhör ni ett gäng fegisar och fuskare som inte vågar ta de fulla konsekvenserna av era handlingar, ungefär som VW, fast i en något mindre skala.

#10
2015-12-09 16:46

S-E-S. och vad har fartkameror med saken att göra? Seriöst. Skulle du acceptera att din nötfärs var färgad fläskfärs? Ditt nyköpta hus var fullt med mögel?. Fusk är fusk som är fusk. När företag medvetet agerar för att bryta mot lagen och skapa system som skall dölja detta är det ofattbart dåligt.

#11
2015-12-09 16:50

Varför så många artiklar om VW när det egentligen inte är några problem överhuvudtaget enl märkesfantasterna här. Är det bara att få gratis reklam?

#12
2015-12-09 16:54

Ditt inlägg Vidstige är definitivt ett där du, istort sett, tigger om att bli påhoppad. Ett onödigt inlägg kan jag tycka.

#15
2015-12-09 17:13

800.000 bilar blev plötsligt 36.000 efter att gigantfuskaren kollat CO-värdena. Det låter som en riktig Baron Munschhausen-historia. Självklart måste alla bilarna kollas av oberoende kompetent kontrollant med fläckfritt rykte. VW är naturligtvis för all överskådlig tid helt utan trovärdighet.

#16
2015-12-09 17:30

Okej.
Nu förnekade ju först VW att dom hade fuskat över huvud taget när det gäller dessa 800.000 bilar.
Alltså har VAG erkänt att dom har fuskat med 36.000 + 11 500.000 bilar sen tidigare.

#17
2015-12-09 17:54

Mythbuster, när du lättar på gasen vid en fartkamera för att inte bevisligen bryta mot lagen, är du feg och vill inte ta konsekvenserna av att du kör fortare än lagligt. Så reagerar en bilist oftast. Tänk om VW-personalen är "bilister och reagerar av gammal vana?

#18
2015-12-09 18:11

Deeds, nu är det så här att flera ständigt skriver här att det inte är några problem med VW eller extremt överdrivna. Därmed blir ju artiklarna meninglösa. Jag har tröttnat på dessa ständiga artiklar om VW och tycker Vi bilägare kan tagga ner nu. Det räcker. Är ju nåt sjukt om det ska vara en artikel mer eller mindre varje dag om VW.

Vad gäller att hoppa på kan du väl då ställa frågan till alla som ensidigt försvarar VW och tycker att all kritik i princip är ont förtal. Det är ju ständigt så här, en nyhet, man säger att det inte är nåt problem. Kamkedjor, inga problem. Dålig lack, inga problem. Varför då ens ha någon konsumentupplysning om VW då det ju aldrig är några problem egentligen. Det var frågan.

#19
2015-12-09 18:17

Att det är "många problem" beror kanske på att det är många VW i trafik. T ex ryska Lada verkar inte ha några problem alls?

#20
2015-12-09 18:22

VW undersöker sig själva, slutsats, så farligt var det inte. Allvarligt, är det någon som tror på VW egna undersökningar?

#21
2015-12-09 18:23

Det förekommer kvalitetsproblem hos alla biltillverkare. Men om man inbillar sig att tidningsartiklar kan användas för att påstå att felnivån är högre hos ett speciellt märke än hos något annat, ja då är man mycket dåligt påläst inom statistisk bearbetning. Fortfarande kan ingen påstå att Volkswagen har fler eller färre fel än någon annan. Det är just det som är problemet, att det saknas tillförlitliga siffror.

MVH AL

#22
2015-12-09 18:27

S-E-S, frågan var, om VW inte har några kvalitetsbrister som du är inne på, varför då skriva kritiska artiklar i konsumentupplysningssyfte? Och om Vi bilägare ändå gör det, har dom tillräckligt på fötterna för att det ska gå att ta på allvar?

#23
2015-12-09 18:58

AL.. Alla vet vi ju att just VW har haft stora problem med kamkedjor och dsg-lådor. Där kan ingen säga annat.
Men att referera till bilprovningen som en "källa" blir fel som så många hävdat. Fabrikationsfel och stora motor/växellådsfel kommer inte upp i bilprovningens statistik. Skulle biltillverkarna själva tvingas gå ut med siffror om diverse fel på sina bilar så skulle nog slutsatsen bli en annan. Alla biltillverkare har fel och brister. Just VW's har varit i fokus ett par år nu eftersom dom haft extra"stora" problem. Alltså inte en länkarm som knarrat utan en kamkedja som kuggat. Sen är det som du säger viktigt att ha lite "kött på benen" när man hävdar något här.. Men alla väljer sina egna källor. Likaså du.

#24
2015-12-09 19:23

Deeds, just det många här sagt men det förnekas också. Du kan inte vinna den debatten mot hen. Därmed måste ju slutsatsen vara att Vi bilägares alla artiklar om VW där kritik på nåt sätt kan utläsas, helt enkelt är felaktiga.

#25
2015-12-09 19:29

Deeds - sen är det bara att läsa i dessa spalter så kan man enkelt se att det är många som verkligen njuter när VW-problem kommer fram. Och gärna vill älta dessa hur länge som helst. Visst finns det problem med VW och med all sannolikhet så har t ex deras mindre kamkedjemotorer drabbats ovanligt mycket men jag förstår ändå inte att man kan njuta så oerhört när andra bilägare drabbas av problem - i den mån dom gör det. Och skriver man nåt positivt om den VW man själv äger så kommer det motkrav från en viss skribent att man måste skriva nåt negativt också.. Jag skrev det tidigare men det har tydligen modererats bort så jag upprepar det - är det förbjudet att vara nöjd med sin VW ?

#26
2015-12-09 19:29

S-E-S. Fartkameror har inte med saken att göra. Det har däremot företag medvetet bryter mot lagen och döljer detta. Exempelvis de som märkte om fläskfärs till nötfärs eller byggbolag som bygger mögelhus fastän de vet att byggprincipen är felaktig. Det som gjorde saken värre i VW fallet är att de inte bara fuskade utan la in system för att dölja sitt fusk. Kan vara detta århundradets största skandal.

#28
2015-12-09 19:41

Pi, är ju exakt samma njutning när det kommer fram fel på Toyota. Eller allmänna trashinlägg om Toyota. Min poäng tidigare handlade om att du blundade för pajinlägg mot Toyota men blir upprörd över pajinlägg mot VW. Skribenter som ensidigt hyllar VW och ensidigt skriver skit om Toyota har du alltså inga problem med. Därav att du saknar objektivitet som du ju gärna påstår att du har.

Nu var det ändå så att VW har haft en hel del kvalitetsbrister som media skrivit om. Även så då fusk med avgaser som media bombats oss om, dagligen närmast. Vi har hört hur VW erkänt brister med organisationen, för lite ödmjukhet, fartblindhet etc. Man stuvar om, sparkar folk, försöker bli mer lyhörda. Detta är då som ett svar på dom faktiska problem som varit. Om nu märket vill höja sin kvalitet så bör man då lyssna på detta. Men ändå är det här mest förnekande av problem ändå, därav min fråga, varför ens skriva kritiska artiklar om dom ändå inte anses stämma.

#30
2015-12-09 19:46

Benols, jag har själv Toyota som måttstock när det gäller kvalitet, långt över medelbilen i olika undersökningar. Möjligt att du har rätt i att VW ligger som medelbilen, men det tycker jag är för dåligt när det samtidigt talas om s.k. tysk kvalitet som det bästa som finns. Det är alltså nåt som stämmer illa med VW och har gjort det länge. Då undrar man om den nya transparens som VW talat om ska berätta detta för konsumenterna eller om man kommer fortsätta mörka. Alternativet är förstås att verkligen höja kvalitén, nåt som jag tycker vore det bästa för alla inblandade. Det är ju just det som avslöjas när man kör med öppna kort.

#31
2015-12-09 19:48

VW har den mest välpolerade fasaden av alla märken - det är därför det blir extra fånigt när uppenbara brister soppas under mattan.

#32
2015-12-09 19:59

Pi.. Det följde nog med i rensningen. Nej det är absolut inte förbjudet enligt mig att vara nöjd med sin VW. Herregud jag är nöjd med min Hyundai :P
Sen finns det rötägg i varje sekt. Det kommer fram lika många rötägg så fort en negativ artikel om Toyota läggs ut.
Kolla tex tråden om Lexus. Simon är glad för att Lexus ökar. Då måste folk i VW-lägret slå ner på det han säger och hävda helt annorlunda även om det inte heller finns belägg för det.

Jag varken gillar eller ogillar VW. Jag ogillar dock det de gjort. Min personliga (LÄS PERSONLIGA) uppfattning är att VW har dragits med mer "stora" problem än andra bilar. Sen kan diverse folk komma med otaliga belägg för att så inte är fallet men min uppfattning är så tills dess att siffror som inte bygger på bilprovningen läggs fram.

#33
2015-12-09 20:04

Deeds; vi har inga kunskaper om hur stora problemen ( räknat som fel kontra körda kilometer) verkligen är. Eftersom ingen kan säga att VW har xx antal fel per kilometer, eller ens förmår att skatta denna felnivå på ett vedertaget sätt hos VW och andra märken, så kan man heller inte uttala sig om att Volkswagen är värre än något annat. Det finns nämligen inget tillförlitligt underlag, försäkringsbolagens statistik inkluderad, som ger detta utfall. Och utan data är det svårt att göra kvantitativa analyser. Bilprovningen möjliggör dock sådana jämförelser, av alla de skäl som jag redan gått igenom. Därmed inte sagt att Bilprovningen mäter allt, det är en helt annan debatt.

Att vissa fanatiker sedan ogillar min kritik och min person hänger ihop med deras märkesbundena fundamentalism. Ogiltigförklarar man en tidningsartikel så tillhör man VW- maffian, är mytoman etc eller hatar Toyota osv. Inget av det är givetvis sant. Det jag kräver är ett tillförlitligt underlag, oavsett vad det är vi diskuterar. Det tål inte fanatikerna som snabbt kör igång på alla cylindrar.

Så alla ni som har belägg för att VW havererar mer än andra; lägg fram ert underlag.

MVH AL

#34
2015-12-09 20:04

"Volkswagens egna undersökningar visar att färre fordon än vad man först trodde har felaktiga koldioxidsiffror."
Vem hade väntat sig något annat uttalande från VW?

Det gäller ju att låtsas som om de aldrig fuskat. Låtsas man tillräckligt mycket, så har det nog aldrig hänt...

#35
2015-12-09 20:06

PS Deeds Lexus ökar inte, man återgår till sin tidigare jämviktsnivå. Bara som en liten korrigering.

MVH AL

#36
2015-12-09 20:08

"Det var i början av november som en visselblåsare inom koncernen flaggade för att 800 000 fordon, med såväl diesel- som bensinmotorer, skulle ha för höga koldioxidnivåer och även för lågt satta förbrukningssiffror"

Känns som om denna visselblåsare inte hade riktigt på fötterna när hen visslade.

#38
2015-12-09 20:12

Vidstige - kräver du att jag skall besvara varenda inlägg på denna sajt ? Det jag gjort är att jag i egenskap av VW-ägare, vilket inte du är, berättat att jag haft bra erfarenheter av märket vilket nog behöver göras eftersom flera här är väldigt snabba att svartmåla märket och de flesta av dessa helt utan egen erfarenhet. Läser man dina och andras negativa skriverier om VW så måste man ju tro att mer eller mindre alla VW-bilar har allvarliga fel - vilket lyckligtvis är helt fel. Så åter - jag hoppas att det är OK att gilla sin VW . Min har i vart fall fungerat utmärkt under de drygt 4 år och snart 7500 mil som den varit i min ägo.

#39
2015-12-09 20:17

Jag gillar min VW- annars skulle jag inte ha någon. Så enkelt kan det vara. ;-)

#40
2015-12-09 20:37

Pi, du verkar ha svårt att förstå, suck. Du skriver ju att du blir irriterad på personer som kritiserar VW! Samtidigt som du tycker man ska få gilla sitt bilval utan sånt. Då undrar man ju varför du tycker det är ok om folk uppför sig lika "illa" mot Toyota som man gör mot VW. Du säger ju att du är objektiv. Annars är du ju bara subjektiv och ensidigt för ditt eget märke. Därför blir du inte irriterad om nån överdriver VWs positiva egenskaper samtidigt som samma person överdriver Toyotas negativa egenskaper. Svårare än så är det inte. Problemet var bara att du ville mötas på mitten men när det kom till kritan var det inte så intressant. Jag ville inte alls att du skulle besvara varenda inlägg men att du i alla fall kunde en enda gång kritisera nån från VW-lägret som ballar ur, det var allt jag önskade men inte ens det lilla kunde du bjuda på samtidigt som jag just bjöd på det själv.

Sen förstår jag vidare att du inte alls förstår min kritik mot VW eller ens läser vad jag sagt rätt. Du kan alltså inte hitta nåt av det du påstår i ditt senaste inlägg och jag har dessutom gång på gång skrivit att VW på många sätt gör riktigt bra bilar. Men det är väl så med kritik, folk klarar inte av den. Min kritik mot VW har dock varit riktad mot just VW, inte mot nån person eller bilägare.

Och jag skulle bli förvånad om du inte haft en väl fungerande bil under 4 år och 7500 mil, allt annat vore katastrof idag. Min kritik har alltid fokuserat på + 3 år och + 10,000 mil.

#41
2015-12-09 21:29

Leifer/Vidstige m m - en sak är du en mästare på och det är att lägga ord i munnen på andra. Färdigdiskuterat i denna tråd för mig för "mot ..... kämpar gudarna förgäves".

#43
2015-12-09 21:53

Pi. Ett klassiskt sätt att vrida och kontrollera debatten på. Man hittar på att andra sagt en massa saker som de aldrig uttryckt. Sedan kritiserar man dem för det man själv hittat på och tar på sig offerkoftan när de reagerar.

MVH AL

#44
2015-12-09 22:05

Standardservice på en gen 3 Prius, typ bromsvätska och stift,är det enkelt och billigt Vidstige,är det något en Haynesbok löser för den normalhändige?
Bara undrar för på en VW är det både billigt och enkelt,typ "alla" klarar det, dessutom utan specialverktyg.
Men så är ju VW också en känd kvalitetsvagn som vi alla vet vid detta laget.
;-)

#45
2015-12-09 22:11

Pi, fascinerande att du inte lyckades ta till dig ett enda jag skrev, trots att jag skrev många inlägg och förklarade tydlig. Mot ignorans kämpar man förgäves. Som av en händelse och liksom som att förtydliga min poäng så skyndade några till din undsättning också, några av dårarna här på forumet. Vilken otroligt helig ko detta märke är, man tror knappt det är sant.

#47
2015-12-09 22:16

Vidstige skrev: "Som av en händelse och liksom som att förtydliga min poäng så skyndade några till din undsättning också, några av dårarna här på forumet."

Grattis Al och Gäsp!

Pi: kämpa på, men snart hör du till avdelningen "dårar";-) (Mitt inlägg ska ses som en motpol mot Vidstiges inhopp i en debatt i Forumet.)

Själv renderar jag av samme skribent epitetet "mobbare".

#48
2015-12-09 22:18

Ja Vidstige, VW verkar vara något av en helig ko för dig eftersom du skriver sjuttioelva inlägg i varenda artikel eller forumtråd som handlar om just VW.
Sedan skriver du även att du är trött på alla artiklar som handlar om VW men att du själv förmodligen står för den allra största delen av inläggen i just dessa artiklar...vad säger det dig?- och oss andra? ;-)

#49
2015-12-09 22:20

Peter E: passa dig;-)

#50
2015-12-09 22:20

Vidstige.

Stå på dig! Inlägg 28 är huvudet på spiken.

#51
2015-12-09 22:21

Peter E, dina överdrifter stämmer inte och jag har inte kritiserat dig. Men du kanske tar åt dig bara för att du kanske ensidigt och enögt hyllar VW, vem vet. Som sagt, en helig ko, bekräftas gång på gång. Så extremt überkänsligt. I rest my case.

#52
2015-12-09 22:22

Tack Vidstige. Kan vi tro på det denna gång kanske. ;-)

#53
2015-12-09 22:23

Vidstige,jag står ju bara på sanningens sida,även din om du tycker som mej!
Vilka är dårarna menar du,jag vet vilka 3 som ofta aggar mot dej men lite fundersam är jag..

#54
2015-12-09 22:41

MVH AL. Tack för ditt klargörande. MEN.. min personliga uppfattning är fortfarande den som jag klarlagt för. Jag tycker inte att bilprovningen är en bra mätsticka då de inte har med garantiåtgärder, goodwill-åtgärder samt motor och växellådsproblem. Hade inte folksam en rapport nyss där Audi inte visade sig i bästa dager? Jag minns inte riktigt och har faktiskt inte orken att leta upp den.

Allmänt. Om folk har en bestämd åsikt.. Låt dom ha den. Det är deras demokratiska rättighet. Dock så måste man inte attackera de som tycker annorlunda. Snacka bra om det ni gillar och undvik att snacka skit om märken ni uppenbarligen avskyr. Sluta sticka hornet i sidan så fort ni får tillfälle. Andra kinden till ni vet! Sluta blanda in Toyota i allt som har med VW och göra och vice versa. Sluta att säga till ViB hur de ska skriva, vad de ska skriva, hur de ska testa och vilka som de ska utse till vinnare. De klarar detta galant utan "tips från coachen"

#55
2015-12-10 08:49

Tycker det är fantastiskt bra att en tillverkare dubbelkollar sina produkter för att förbättra kvaliteten.
Något som Toyota började med och som fler tillverkare skulle ta efter.
Sedan angående VW fusk så är det inte bra, men samtidigt skulle jag vilja ha en förklaring från övriga tillverkare varför deras "lab-förbrukning" skiljer sig så mycket från verklig förbrukning.
För förbrukningen av bränsle står ju i direkt proportion med utsläpp.
Ex ViB Volvo V40 som är långt ifrån angivna siffror, eller den Lexus 200h som vi i bland har hemma från frun företag, angiven förbrukning 3,8 l/100km, verklig 5,9 l/100km.
Om inte de fuskat vid sina tester, hur har de då lyckats med sina fantasi-siffror?

#56
2015-12-10 09:50

Deeds, det som är SBP;s styrka är ett stort underlag, att bilarna kontrolleras enligt en standardiserad metod av kvalificerad personal och med snarlik utrustning samt att man studerar samma komponenter(i stort sett). Mätningen är alltså vettigt utförd och statistiken är tillförlitlig för att spåra skillnader mellan fordonens felnivå ( givet det man mäter). Mig veterligen finns det inget motsvarande underlag med avsikt på motorer och växellådor. Försäkringsskadorna ligger inte i närheten, då där förekommer uppenbara bias i form av mätfel och påverkan från bilens pris- respektive Komplexitetsnivå.

Generellt sett håller jag med dig. Jag har aldrig förstått hur något så trivialt som ett varumärke kan få folk att både stoppa huvudet i sanden som förneka de övergripande vetenskapliga principer som gäller inom de flesta sammanhang. Lite fascinerande är det trots allt, men också stundtals besvärligt då även det mest uppenbara både förnekas och förkastas ( rörelselagar, etablerade analysmetoder etc). Det är också därför som jag ofta kommer på kant med märkesfanatikern, då jag dels ger blanka sjutton i bilens namn, och därtill håller mig till de allmänt vedertagna ingenjörsmetoderna.

Därför vill jag fortfarande ha ett korrekt mätunderlag innan jag påstår att Volkswagen har fler fel än någon annan. Hittills har det lyst med sin frånvaro men jag är öppen för nya data.

MVH AL

#57
2015-12-10 10:03

Jag har faktiskt inga data alls. Bara personliga erfarenheter och "snacket på gatan"

Men jag är fortfarande oense med dig om att SBP är en bra måttstock. Att ljuset står rätt, däcken har rätt djup, att damasken på drivknutarna sitter på och är oskadad, att det finns spolarvätska i behållaren, att vispar och tuta fungerar, att bussningar inte är slappa, att bromsar tar jämt osv tycker inte jag är en mätning av kvalitet. Det är ett betyg på hur man sköter sin bil. Att verkstäder skulle vara tvungna att registrera till en speciell instans som håller statistik på alla reklamationer, garantiarbeten och goodwillarbeten skulle bli en mycket bättre måttstock. Hur kan tex ett irriterande knarr i instrumentbrädan som på ViB´s i40 hamna i SBP's statistik? Hur speglas alla andra problem som i40 uppenbarligen lider av i SBP´s statistik?
Knarrande instrumentbräda är helt klart en kvalitetsbrist. Likaså dessa ständigt debatterade backkameror och parkeringssensorer.
Man kan inte hävda att bara för att det inte finns en sådan måttstock idag så tar vi det "näst bästa". Det ger ju inte en korrekt bild på det som eftersökt, byggkvalitet.

#58
2015-12-10 10:12

Många med mig som köper bilarna nya hinner knappt besikta en gång innan man byter. De få besiktningarna jag varit på på senare tid har bilarna knappt undersökts alls. Inspektören är inte speciellt noga med bilar som är inne för första gången. Det är liksom inga fel på dom. Oavsett märke.
Dock så kan bilen ändå ha dragits med otaliga fel och verkstadsbesök (som min V70 D5-13 som stod på verkstad mer än den stod på garageuppfarten) Det blir som sagt en skev bild.

#60
2015-12-10 10:47

Kan ta ett annat exempel. Min BMW Cab. Den skall besiktas i september varje år. Varje år i augusti lämnar jag den till min lokala verkstad där de gör en genomgång av den. I år var det 2 bussningar i framvagnen som behövde bytas samt handbromsen justeras. (den tog lite ojämnt och spaken gick högt) Dessa åtgärder gjorde att den, som vanligt, seglade genom besiktningen. Det som inte framkommer här är att dessa bussningar i framvagnen är en riktig skitkonstruktion som gör att de måste bytas oftare än andra. En kvalitetsmiss från BMW skulle jag vilja påstå. Detta kommer dock aldrig att framgå i besiktningen på min bil iallafall då jag åtgärdar det innan.

#61
2015-12-10 11:13

Benois: exakt! Snittpriset för en ny Volvo eller MB ligger långt över snittpriset på säg en Renault eller Peugeot. Självklart läggs inte lika mycket pengar på att hålla liv i en billigare bil.
Man kan också se att t.ex. MB's billigaste bil inte är av bättre kvalitet än t.ex. Renault. Man får vad man betalar för.
Sedan är ju Sverige ett Volvo-land där delar och kunskap finns i varenda by, det är lätt att få bilen fixad.

SBP mäter bara vissa delar, men berättar inget om dåliga lackeringar, kamkedjor, AC eller växellådor.
Bara för att man kan jämföra vissa delar på bilar betyder det inte att man har koll på bilars hela kvalitet.

ATT VW har stora problem med kamkedjor på vissa motorer, och problem med vissa DSG är det ingen som kan neka till.

#62
2015-12-10 18:15

Men snälla MVH AL...?!
Är du igång igen med ditt tjat om bilprovningens statistk?
Om du är den statistiker du utger dej för att vara så borde du förstå att mätunderlaget, som jag påtalat för dej tidigare, inte håller den kvalitet som krävs för att bli särskillt användbar.
Gå vidare..... kanske rent av ge dej ut i verkligheten och se vad som drabbar en vw-ägare och andra.

#63
2015-12-10 19:28

Deeds, jag har haft den där diskussionen många gånger och det är som att slå huvudet i väggen, därför la jag till sist ner den. Som du märker innebär ju resonemangen bl.a. att vi kan skrota alla biltidningar (inkl Vi bilägare) och deras konsumentupplysning då det ju inte innehåller tillräckligt statistiskt data och tillräckligt vetenskapliga mätmetoder. Nog för att jag själv varit kritisk mot Vi bilägare, men så långt vill jag inte gå.

#64
2015-12-10 19:42

Vidstige skrev: "Deeds, jag har haft den där diskussionen många gånger och det är som att slå huvudet i väggen, därför la jag till sist ner den. Som du märker innebär ju resonemangen bl.a. att vi kan skrota alla biltidningar (inkl Vi bilägare) och deras konsumentupplysning då det ju inte innehåller tillräckligt statistiskt data och tillräckligt vetenskapliga mätmetoder. Nog för att jag själv varit kritisk mot Vi bilägare, men så långt vill jag inte gå."

Jo det vill du ju, skrota alla biltidningar. Du har ju frekvent propagerat för att nybilstesterna och rosttesterna är riggade i ViB. Även långtidstesterna skall ju skrotas enligt dig, då de inte är tillförlitliga. Så vad är problemet?

#65
2015-12-10 20:05

Deeds. Det låter som att du inte läst SBP;s underlag ordentligt. Man skiljer nämligen på modell och ägarrelaterade fel. Dåliga lampor eller det vanligaste, att det saknas varningstriangel, går alltså att plocka bort när man jämför mellan olika bilar och modeller. Dessutom har man information om genomsnittligt miltal i hela populationen och en del annat matnyttigt som möjliggör storskaliga jämförelser.

Din tanke om verkstädernas rapporteringsskyldighet tycker jag är bra. Tyvärr finns det ingen sådan information att tillgå, vilket gör att vi inte har så mycket annat än SBP att använda oss av. Förvisso kan man läsa i biltillverkarnas koncernredovisningar om garantikostnaderna, men det är vanskeligt då internprissättning och kalkylräntan skiljer sig rätt mycket åt mellan olika producenter. Dessutom finns det rätt avgörande skillnader i bilarnas tekniska komplexitet och uppbyggnad så siffrorna är svårvärderade.

Jag har inga synpunkter på att man både pratar med grannar, svärmor, kompisars kompisar eller läser tester i olika tidningar och söker på internet. Det jag däremot vänder mig emot är när man använder sådana uppgifter för att härleda generella populationsmässiga skillnader mellan olika bilmärken. Det går nämligen inte att göra, i alla fall inte med hedern i behåll. Som information inför ett begköp kan det förstås vara bra information, men som jämförelseunderlag mellan olika bilmärken och modeller är det fullkomligt oanvändbart.

MVH AL

#66
2015-12-10 20:32

Deeds, ett förtydligande, har kritiserat nybilstester men inte begtester, det är ju då den verkliga långsiktiga kvalitén dyker upp. Det syntes också i Vi bilägares långtest när Toyota Auris HSD var med, enda bilen som inte hade ett fel. Tidigare Toyota Prius var också förhållandevis felfri. Jag har också kritiserat rostregistret hos Vi bilägare som jag förvisso tycker är en bra tanke, men att betygen blir ganska fel och att detta då även vägs in i nybilstester, vilket inte är konsekvent. Jag har även lyft att Auto Motor o Sport liksom Teknikens Värld varit bättre på att påtala VWs kvalitet (som är sämre än vad folk i allmänhet tror) och att Vi bilägare varit för vurmande och för försiktiga i sin kritik mot VW, särskilt som Vi bilägare framställs som den bästa tidningen när det gäller konsumentupplysning för bilar. När då VW/Skoda/Seat vinner dom flesta nybilstester i tidningen så blir det en skev bild och för ensidigt. Efter att ha prenumererat och läst tidningen noga i över 10 år så tycker jag att jag har på fötterna när jag säger detta och även har rätt att få yttra det trots att budskapet hatas av vissa här.

#67
2015-12-10 21:05

Vidstige: fast VW/Audi/Seat/Skoda vinner ju även lika ofta nybilstester i utländska biltester. Så där tror jag inte att Vi bilägare är unika.

AL: men människan funkar lite så, man generaliserar baserat på tex grannars uttalande om ett visst märkes kvalitet. Sedan om det är helt optimalt inför ett bilköp kan ju diskuteras.

Jag själv brukar bland annat läsa runt på olika märkesspecifika forum för att få någorlunda bild av en viss modell inför köp. Visst, det är vetenskapligt men sätter man av en (hel) del tid så har vad jag tyckt en någorlunda bild av modeller/motorer man ska undvika. Men att köpa bil är ju en stor chansning oavsett hur grundlig man har varit med att ta reda på om specifikmodell.

#68
2015-12-10 22:04

Axa, beror på vilka utländska tidningar du menar. Och dom märkena är inte alls lika dominerande i dom andra stora svenska biltidningarna. Men det är alltid lika komiskt när man försöker försvara Seat/Skoda/VWs dominans i Vi bilägare, visar ju inte direkt på ödmjukhet eller respekt för alla andra mycket duktiga biltillverkare. Men det räcker ju med att titta på den bilpark vi har i Sverige så ser man att Skoda/Seat/VW inte alls dominerar så mycket som man gör i nybilstesterna, det blir helt enkelt inte riktigt bra konsumentupplysning och det är ju där skon klämmer.

#69
2015-12-10 22:10

Räcker med att byta lampor på en corolla för att ogilla Toyota.
Eller bränslefilter..
Eller oljetråg..
Eller..
Fingängad skit i ok tex.
Sammanfattningsvis skräp.

#70
2015-12-10 23:18

Tummen upp för inlägg nr 62 av GDS,samt även använda sig av suntbondförnuft,det kommer man långt med.

#71
2015-12-11 02:04

Vidstige: vad menar du? Försäljningsstatistiken speglar vad som rullar på vägarna. Så ja, det är en hel del VAG-bilar som rullar på svenska vägar.

Om du nu tycker att ViBilägare inte passar din smak så behöver du inte läsa den eller hänga här. Sorry men inte 17 hänger jag runt på olika forum och gnäller till höger och vänster som ett litet troll för att innehållet inte stämmer överens med min världsbild.

För övrigt tycker inte jag att ViB domineras av VAG-bilar.

PS. Det finns säkert något forum för lättkränkta Toyotaägare du kan hänga på.

#72
2015-12-11 08:08

GDS får gärna presentera ett bättre underlag som påvisar skillnaderna i felkvot mellan olika bilar och bilmärken. Det är ju precis det jag frågar efter. Att däremot använda kompisars avlidna fasters erfarenheter säger inget om skillnaderna mellan märke À och märke B. Det borde GDS förstå om han nu är van vid statistiska beräkningar.

MVH AL

#73
2015-12-11 08:50

Allt går att sälja med mördande reklam.......................................
http://www.svd.se/kunder-rasar-mot-vw-reklam-gor-valdigt-ont

#74
2015-12-11 09:58

Ytterligare en bra artikel från SVD idag som kan vara intressant i sammanhanget.

http://www.svd.se/skandalen-en-skank-fran-ovan-for-matthias-muller/om/ut...

#76
2015-12-27 10:19

Hur gick det med mätningar av andra bilmärkernas utsläpp? Någon som vet om det blev av? Länk?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.