Bild
Nästa artikel
Miljömärkning vid pumpen 2020

Miljömärkning vid pumpen 2020

Nyheter

Om ett och ett halvt år ska du kunna se information om bränslets ursprung och klimatpåverkan medan du tankar.

Regeringen har beslutat att konsumenter ska få reda på miljöinformation vid bränslepumpen. Drivmedelsleverantörer blir från och med 1 januari 2020 skyldiga att i anslutning till pumpen lämna uppgifter om drivmedlens växthusgasutsläpp över livscykeln, om råvaror och råvarornas ursprungsland. 

Undantagna från informationskravet är företag som levererar mindre än 1.500 kubikmeter flytande eller en miljon kubikmeter gasformiga drivmedel per år.

– En grundprincip i miljöpolitiken är att det ska vara lätt att göra rätt. När miljöinformation om drivmedel blir tillgänglig kommer denna princip även gälla när man väljer bränsle, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

I ursprungliga propositionen var det tänkt att de nya reglerna skulle börja gälla 1 januari 2019, men det har nu skjutits fram ett år.

Diskutera: Skulle du ha nytta av att veta mer om bränslet när du tankar?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-13 10:05

Det är väl bra, men hur många kommer bry sig?
När det kommer till kritan så väljer väl folk det som är billigast för det mesta?

#2
2018-08-13 10:17

Jag vill bara ha dyrt bränsle för jag har hört att man får vad man betalar för.

#3
2018-08-13 10:20

Om ett och ett halvt år borde du inte tanka fossilt bränsle, helst skulle det inte ens gå. Vi har nog inte tid med att köra runt i gamla bilar, utfasningen kommer nog innebära skrotning av väldigt nya bilar. Redan idag om vi inte tillför mer koldioxid i atmosfären så kommer det ta tid att vända pågående process.

#4
2018-08-13 11:19

Så korkat. Måste jag tanka, gör jag det. Kan jag planera, tittar jag efter det lägsta priset. Jag kommer aldrig att bry mig om det där. Och snart blir det väl som på cigarettpaket och cigarrlådor: Pumpen måste märkas med varningstexter av typen "Bilkörning dödar", "Avgaser dödar". Fy f*n. Och återigen är det Miljöpartiet ... Kan vi inte bara bli av med dem den 9 september?

#5
2018-08-13 11:49

mikylainen
Måste tyvärr ge dig rätt.
Alltför många resonerar som notarius...

#6
2018-08-13 11:59

Tyvärr så klarar sig Miljöpartiet denna gången också, men det var tack vare sommarens skogsbränder, torka och allt annat som hände med klimatet denna sommar som hjälpte dem.

#7
2018-08-13 12:04

Sorry Wolfman, men vad menar du EGENTLIGEN??

#8
2018-08-13 12:46

Undrar om märkningen kompletteras med vilket bränsle som ger mest pengar till det svarta hålet, dvs statskassan...

#9
2018-08-13 13:11

Som politiskt beslut tycker jag det här är skräp, därför att det är ytterligare en typ av åtgärd som lastar över ansvaret på konsumenterna. Om politikerna menar allvar skall de fatta skarpa beslut som t ex obligatoriskt 50% innehåll av biodiesel/-bensin i bränslena (gärna i kombination med statligt [del]finansierad utveckling av processer för produktion av biobränslen), förbud mot att sälja dieselmotorer som inte är godkända för HVO100, förbud mot att sälja bilar som släpper ut mer än xxx gram CO2/km i WLTP-cykeln, osv. Dvs lägger begränsningar på vad som *produceras*. Men det vågar de inte.

#10
2018-08-13 14:20

@ToRy: Vi är ju med i EU och kan inte t ex förbjuda vissa bilar så där utan vidare. Det gynnar ju även oss själva då även Volvo skulle kunna drabbas av enskilda staters radikala idéer annars.

#11
2018-08-13 15:19

@pinjong: EU-medlemskapet sätter självklart gränser för vad som går att göra rakt av, men jag tycker att de politiker som vill göra ett seriöst avtryck i miljöfrågan bör jobba i riktningen "ta bort dåliga saker från marknaden" (saker som de tycker är dåliga alltså) snarare än "lasta över på medborgarna" eller "ge medborgarna dåligt samvete". I den mån det måste göras inom EU så får det bli inom EU.

#12
2018-08-13 19:31

Gissa vilken som betalar? DU !

#13
2018-08-13 22:25

Ett halvår som sedan blir framskjutet ytterligare 1 år? Tar en kvart att skriva ut och sätta på pumpen, kom så ska jag visa. Detta visar effektiviteten på nuvarande regering.

#14
2018-08-14 00:24

Angående mitt krig mot Miljöpartiet och att de ska ut ur riksdagen, lär jag förlora det slaget – de blir (tyvärr) kvar. Men, jag är säker på att inget parti kommer att ta med dem i en regering någon mer gång. De fick en "chans" och gav sig själva "näringsförbud". Det funkar, det också!

#15
2018-08-14 08:27

Eller/och feghet, CEAT.
Samma brist på mod och ryggrad som att besluta om fungerande regler avseende mobilsnack i bilen och verksamma regler mot t.ex "bilmålvakter".

#16
2018-08-14 09:21

Det handlar om att lägga fram så mycket före valet, även om det effektueras senare, för att (mp) skall kunna visa resultat under nuvarande mandatperiod. En annan sådan sak är bonus/malus, där DN (tror jag) i någon artikel skrev att Transportstyrelsen varit under tryck från Regeringskansliet för att anpassa sina system för att bonus/malus och den höjda skatten (över tre år) skulle kunna införas före valet. Detta i sin tur ledde till att systemdriften inte hann säkerhetsprövas.

Nåväl, jämför t ex med det här förslaget om förbud mot plastbestick:
https://www.nyteknik.se/miljo/c-vill-forbjuda-plastbestick-och-sugror-69...
Liknande diskuteras på EU-nivå, men EU nämns inte artikeln och här är det pang på direkt med förbud. Inte t ex höjda skatter. (Ursprungsmärkning är knappast relevant vad gäller platsbestick.) Förmodligen för att man inte tror att det finns politiska poäng att förlora på ett förbud, och inga större förluster av arbetstillfällen.

För att återvända till bränsle så tycker jag att Sverige borde satsa mer på utveckling av, produktion av, och ökad inblandning av biobränslen. Biogas är också ett att de bästa bränslena ur CO2-synvinkel.

#17
2018-08-14 10:41

Vad är poängen egentligen? Det är väl ingen som går omkring och inbillar sig att bensin och diesel är miljövänliga bränslen, men man gör vad man kan för att välja en bil som drar lite och försöker anpassa sitt körsätt. Själv tankar jag också etanol när det inte blir dyrare - på sista tiden har det varit fördelaktigt - men det är ju för att just min bil kan köras på det.
Tror man att bilägare ska åka runt mellan mackar för att hitta det bränsle som deklareras minst miljöskadligt eller vad? Vad jag förstår kommer ju ändå det mesta bränslet från samma raffinaderier.
Lagstifta om inblandning av biobränsle där så är möjligt och underlätta övergången till snålare eller fossilfria bilar, men sån här plakatpolitik kommer ju inte att ge något tillbaka för de summor det kostar.

#18
2018-08-14 12:15

Helt ok med miljömärkning men jag vill även veta exakt energi-innehåll då jag misstänker att det kan komma att påverkas framöver.

#19
2018-08-14 15:58

Bensinen kostar nu över 16kr/liter. Ca 70% är skatter och avgifter. VARFÖR VILL DENNA REGERING SKATTA IHJÄL OSS PÅ LANDSBYGDEN?

Den 9 september är det val.

#20
2018-08-14 19:54

Eninence
Det har blivit dyrt att klippa sig så därför ska jag rösta på...
Härlig logik.

#21
2018-08-14 21:41

Men snälla Axa, frisörpriset lägger sig väl inte politikerna i mer än med momssatsen? Sluta med så korkade argument.

Alla som bor på landet vet hur dyrt det blir med bilen/bilarna. Den där Åsa Romson sa ju i radion vid förra valet att "har man bosatt sig på landsbygden får man skylla sig själv". Jo, det är Miljöpartiet, det! Samma person tankade fuskdiesel i husbåten, hällde kiss och bajs rakt överbord samt målade båten med giftfärg. Jodå ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.