Nästa artikel
Miljömärkning vid pumpen 2020
Nyheter

Miljömärkning vid pumpen 2020

Publicerad 13 augusti 2018 (uppdaterad 13 augusti 2018)
Om ett och ett halvt år ska du kunna se information om bränslets ursprung och klimatpåverkan medan du tankar.
Regeringen har beslutat att konsumenter ska få reda på miljöinformation vid bränslepumpen. Drivmedelsleverantörer blir från och med 1 januari 2020 skyldiga att i anslutning till pumpen lämna uppgifter om drivmedlens växthusgasutsläpp över livscykeln, om råvaror och råvarornas ursprungsland. 

Undantagna från informationskravet är företag som levererar mindre än 1.500 kubikmeter flytande eller en miljon kubikmeter gasformiga drivmedel per år.

– En grundprincip i miljöpolitiken är att det ska vara lätt att göra rätt. När miljöinformation om drivmedel blir tillgänglig kommer denna princip även gälla när man väljer bränsle, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

I ursprungliga propositionen var det tänkt att de nya reglerna skulle börja gälla 1 januari 2019, men det har nu skjutits fram ett år.

Diskutera: Skulle du ha nytta av att veta mer om bränslet när du tankar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-13 10:17
Världens vackraste man

Jag vill bara ha dyrt bränsle för jag har hört att man får vad man betalar för.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-13 10:20
Styggavargen

Om ett och ett halvt år borde du inte tanka fossilt bränsle, helst skulle det inte ens gå. Vi har nog inte tid med att köra runt i gamla bilar, utfasningen kommer nog innebära skrotning av väldigt nya bilar. Redan idag om vi inte tillför mer koldioxid i atmosfären så kommer det ta tid att vända pågående process.

#3 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

mikylainen
Måste tyvärr ge dig rätt.
Alltför många resonerar som notarius...

#4 • Uppdaterat: 2018-08-13 11:59
Styggavargen

Tyvärr så klarar sig Miljöpartiet denna gången också, men det var tack vare sommarens skogsbränder, torka och allt annat som hände med klimatet denna sommar som hjälpte dem.

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Sorry Wolfman, men vad menar du EGENTLIGEN??

#6 • Uppdaterat: 2018-08-13 12:46
L. Mäkinen

Undrar om märkningen kompletteras med vilket bränsle som ger mest pengar till det svarta hålet, dvs statskassan...

#7 • Uppdaterat: 2018-08-13 13:11
ToRy

Som politiskt beslut tycker jag det här är skräp, därför att det är ytterligare en typ av åtgärd som lastar över ansvaret på konsumenterna. Om politikerna menar allvar skall de fatta skarpa beslut som t ex obligatoriskt 50% innehåll av biodiesel/-bensin i bränslena (gärna i kombination med statligt [del]finansierad utveckling av processer för produktion av biobränslen), förbud mot att sälja dieselmotorer som inte är godkända för HVO100, förbud mot att sälja bilar som släpper ut mer än xxx gram CO2/km i WLTP-cykeln, osv. Dvs lägger begränsningar på vad som *produceras*. Men det vågar de inte.

#8 • Uppdaterat: 2018-08-13 14:20
pinjong

@ToRy: Vi är ju med i EU och kan inte t ex förbjuda vissa bilar så där utan vidare. Det gynnar ju även oss själva då även Volvo skulle kunna drabbas av enskilda staters radikala idéer annars.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-13 15:19
ToRy

@pinjong: EU-medlemskapet sätter självklart gränser för vad som går att göra rakt av, men jag tycker att de politiker som vill göra ett seriöst avtryck i miljöfrågan bör jobba i riktningen "ta bort dåliga saker från marknaden" (saker som de tycker är dåliga alltså) snarare än "lasta över på medborgarna" eller "ge medborgarna dåligt samvete". I den mån det måste göras inom EU så får det bli inom EU.

#a • Uppdaterat: 2018-08-13 19:31
HT19

Gissa vilken som betalar? DU !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.