Nästa artikel
”Miljöklassningen urholkas”
Nyheter

”Miljöklassningen urholkas”

Publicerad 10 oktober 2014 (uppdaterad 10 oktober 2014)
Miljöklassning av bilar är högaktuellt, men det finns problem med hur klassningssystemet ser ut i dag. Det menar konsultföretaget Ynnor, som arbetar med företagsbilfrågor.

Det Ynnor kritiserar är att miljöbilsklassningen i dag baseras på utsläpp i förhållande till vikt. Systemet innebär att tillverkare avsiktligt gör bilar tyngre för att det då är enklare att få bilen klassad som miljöbil.
 
– Miljöklassningen av nya bilar håller på att urholkas, konstaterar Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.
 
Det Ronny Svensson nu vill se är ett långsiktigt, teknikneutralt och lättkommunicerat system som inte lockar tillverkare att göra bilarna tyngre i onödan.
 
– Som det ser ut i dag så slänger de gärna på ”miljöpaketet”, plåtfälgar i stället för lättmetallfälgar, extratungt reservhjul och liknande. Helt plötsligt är bilen 150 kilo tyngre och så går den igenom miljöklassningen, säger Ronny Svensson.
 
Den nya regeringen ska presentera sin första budget senast den 24 oktober, då måste alltså en plan för miljöbilsklassningen finnas med för att kunna börja gälla nästa år. Det gäller också den supermiljöbilspremie som före valet diskuterades tillsammans med flera andra miljöbilsfrågor.
 
– Nu är det bråttom och jag hoppas att regeringens budget innehåller den utlovade miljöbilsbonusen för bilar med liten klimatpåverkan så att riksdagen kan fatta beslut som börjar gälla till årsskiftet, säger Ronny Svensson.
 
Diskutera: Hur ska en bra miljöklassning för bilar se ut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-10 17:11
Mythbuster

Kanske skall lägga till att ursprungs pressreleasen är http://www.mynewsdesk.com/se/ynnor-ab/pressreleases/dags-att-miljoeanpassa-miljoebilsklassningen-1066344?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease
Där Skriver Ynnor att vissa bilar utrustas med "en tung blyplatta i bagaget". Är det någon av ni kloka läsare som kan tala om för mig vilken bil det är? (är helt olagligt att hantera bly så vilket Ynnor vet om och jag tror han hittar på).

#9 • Uppdaterat: 2014-10-10 20:18
Kandidat

Det jag förstår om Ynnor missat, som nämligen gäller väldigt mycket bilar till privatpersoner, är att det gamla systemet hade två inbyggda nackdelar varav den allvarligaste knappast gäller företagsbilar.

Det mindre allvarliga var att en stor bil, som en Volvo V70 eller Volkswagen Passat, behövde ha väldigt avancerad teknik och speciell motor för att bli miljöbilsklassad.

Det allvarliga var dock att om du gjorde bilen tillräckligt liten så kunde du sätta i en primitiv surhink till motor som spydde ut giftiga kolväten och lika giftigt kolmonoxid (eftersom den inte förbrände bränslet ordentligt) och få den miljöbilsklassad!

Enbart personer totalt utan bilintresse och personer som ser bilen som en reklampryl och inte är det bittersta intresserade av ingenjörstekniken i bilen kan missa en sådan grej.

Med resultat att stora delar av Ynnors kundkrets och Naturskyddsföreningen kan ta varandra i hand!

Varje gång folk påtalar hur dålig den nya miljöbilsklassningen är brukar jag påpeka att det knappast är särskilt smart att vilken billig och enkel mickrobil som helst klarade den gamla 120-gramsgränsen. Värstingexemplet är Chevrolet Matiz som absolut inte förtjänade miljöbilsmärkningen.

Så jag är klart för den nya märkningen.

#a • Uppdaterat: 2014-10-10 20:29
Reverend Benny

Tycker inte det är ok att tillverkare tar samma bil med en "primitiv surhink" till motor och gör den tyngre, allt för att den ska passera som miljöbil.
Visst är det innovativt, men knappast den typen av innovation som som regeringen trodde dom skulle få se (om dom nu trodde det).
Tror helt klart det är läge att revidera klassningen "miljöbil" och kanske försöka få in lite mer aspekter än bara utsläpp.
Livslängd, hur fordonet tillverkas, skrotning och graden av just innovativa lösningar med fokus på miljön kanske är några av parametrarna man bör väga in.