Nästa artikel
Michelin anpassar sig till nya vintrar
Nyheter

Michelin anpassar sig till nya vintrar

Publicerad 13 mars 2020 (uppdaterad 13 mars 2020)
Däcktestare Nils Svärd fick ett första smakprov av Michelin X-Ice Snow på Tavelsjöns is.
Västerbotten står som värd när Michelin lanserar sitt nya dubbfria friktionsdäck X-Ice Snow. I fokus står bra grepp under hela däckets livslängd och bättre anpassning för ett allt blötare vinterklimat.

Efter åtta år med X-Ice 3 släpper Michelin ett nytt nordiskt friktionsdäck. Avlösaren får namnet X-Ice Snow. 

Vid världspremiären i Tavelsjö, nordväst om Umeå, gavs möjlighet att jämföra X-Ice Snow mot två konkurrenter
där mönstret på samtliga däck var nedslitet till fyra millimeter. 

Som vanligt när Michelin lanserar en ny däckgeneration betonar den franska tillverkaren sitt fokus på slitstyrka och filosofin att däcket ska prestera väl till den sista lagliga millimetern. 

Det senare uppnås med att mönstret och sajpningar går hela vägen ned i slitbanan samt att mönstret öppnar upp sig och blir bredare i takt med att däcket slits. 

Någon möjlighet att jämföra X-Ice Snow mot konkurrenterna i nyare skick än fyra millimeter fanns tyvärr inte.

Visuellt är mönstret förvånansvärt grovt och tillyxat. Det påminner närmast om vinterdäck till lätta lastbilar. Fördelen med det öppna mönstret är att det ska hantera vatten och slask bättre än tidigare. 

Akilleshälen för nordiska friktionsdäck är just vatten- och slaskplaning då däcktypens täta mönster och många små sajpningar har få evakueringskanaler.

Enligt tillverkaren själva är X-Ice Snow upp till 24 procent bättre mot vattenplaning än utgående X-Ice 3. Isgreppet påstås ha blivit åtta procent vassare.

– Vi har gjort en anpassning till våtare vintrar, förklarar Nicolas Beaujon, däckdesigner på Michelin som medger att även estetiska värden ligger bakom utformningen.

– Från Kanada och Ryssland har vi kundönskemål om att vinterdäck ska se tuffa ut med ett grovt mönster.

Trots ett öppnare mönster bedyrar Michelins representanter att ljudnivån hålls på samma nivå som föregångaren.

Körintrycken på snö och is är att det känns som ett klassiskt vardagsdäck från Michelin med mer fokus på grepp i längdled (acceleration/broms) än i sidled (kurvtagning). På greppgränsen har det ett förutsägbart beteende och lätt understyrd balans.  

Huruvida Michelins utfästelser om sin nya vinterprodukt är sanna eller ej och hur X-Ice Snow står sig mot konkurrenterna får vi återkomma till i våra jämförande konsumenttester av vinterdäck som publiceras i höst. 

De första indikationerna är att Michelin X-Ice Snow kan bli en tuff utmanare till Goodyear UltraGrip Ice2 genom att vara ett nordiskt friktionsdäck som också hanterar våt asfalt på ett förtjänstfullt sätt.

Michelin X-Ice Snow och X-Ice Snow SUV (som ersätter Latitude X-Ice 2) kommer till däckhandlarna i vår, redo för nästa vintersäsong. Det kommer att erbjudas i totalt 123 olika dimensioner, från 14 till 22 tum.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.