Bild
Nästa artikel
MHF: Bilister luras av politiker

MHF: Bilister luras av politiker

Nyheter

MHF riktar skarp kritik mot den svenska miljöbilspolitiken. Stimulanerna är både kortvariga och ryckiga, enligt MHF.

Svenska bilister förs bakom ljuset av landets politiska beslutsfattare, det skriver Motorförarnas Helnykterhetsförbund i ett uttalande. Kritiken riktas mot de senaste årens incitament för att locka bilister att välja så kallade miljöbilar. Maria Bergström är ordförande för MHF: – Det började med etanolbilspremien på 10 000 kronor som gällde fram till 2007. Men sedan togs den bort eftersom den ensidigt gynnade ett bränsleslag, säger hon. – Nu står vi plötsligt med 1 700 nyinstallerade etanolpumpar runt hela landet som knappt används. Vi vill verkligen protestera mot denna ryckighet och kortsiktighet i miljöpolitiken. MHF kallar miljöbilspolitiken osammanhängande och efterlyser stimulanser som sträcker sig över längre tid. – Vår kritik riktas mot politikerna som ändrar regler lika ofta som de byter skjorta. Så ryckigt får det bara inte vara, säger Maria Bergström. Diskutera: Vad tycker du om dagens miljöbilspremier?
Dagens miljöbilspremie:

2009 infördes en ny typ av miljöbilspremie i Sverige. De som köper en ny bil som släpper ut högst 120 gram koldioxid per kilometer slipper att betala fordonsskatt i fem år.

2011 planerar regeringen att införa en så kallad ”supermiljöbilspremie” som uppmuntrar till köp av bilarna med absolut lägst utsläppsnivåer, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-10-17 14:41

Det är ju det Toyotas VD i Sverige tidigare kritiserat. Bla stoppas en gasversion av Avensis pga dessa kortsiktiga regler. Se Toyotas VDs öppna brev nedan i sin helhet.

http://www.teknikensvarld.se/2011/06/29/13033/toyota-sweden-kortsiktigt-beslut-om-tjanstebilsregler-negativt-for-miljon/

#2
2011-10-17 16:24

Jag är principiellt emot att ge bidrag till de som redan har råd ..
.
Skulle det nu vara så att Toyota inte satsar på gas-motorer är denna anledning så finns det, som tur är, andra som gör.

#3
2011-10-17 17:27

Jes.

Men Jes,Toyota eller inte.....det är ju reglerna som är alldeles kortvariga det finns ju ingen kontinuitet i någonting. Och det är ju detta Toyotas VD och troligen Toyota efterlyser så de vet vad de ska rätta sig efter. Sedan kanske Toyota har lite högre mål/krav än andra märken att bilen ska fungera bra över längre tid utan att bilägaren ska agera försökskanin .......;o) Som Toyotas VD påpekar i sitt brev i länken. Kanske det är därför Toyota klarar sig så bra i kvalitetsundersökningar Jes.......;o) De är mer noga innan de släpper ny teknik än andra,vad vet jag.

Klarare spelregler långsiktigt gynnar ju alla tillverkare. Och det har tydligen MHF också reagerat på nu.

#4
2011-10-17 17:34

Shogun:
Jag håler med dig, det är alldeles för korta mål i dagens politik det är därför som etanolen blev ett fiassko. Kan berätta att jag kör min Subaru på diesel som jag blandar med spillölja som gör motorn piggare och snålare. Jag tror oxå att det e miljövänligare att töma i spillöljan i tanken en att köra iväg den på åttervinning där den endå bränns upp...

#5
2011-10-17 18:11

Tror näppeligen att spilloljan bränns upp Swenssons. Menar bestämt jag har läst att den återvinns ... Hur ofta byter du katalysator/partikelfilter?
.
Jag håller med om att miljöpolitiken är en huggsexa ... Verkar vara ett tidsfördriv för en del riksdagsledamöter .. men tokigt är det i varje fall att jag ska var med i finansieringen av direktör X-ssons frus bil!

#6
2011-10-17 20:00

Spillolja i en (ny) Subarudiesel...! STÖN! Tror du ska ta reda lite på vad som finns i spilloljan och vad det kan göra med din motor i längden! Hade det varit en gammal MB200D -65 kunde du kört på fotogen också. Kanske värt att prova?

#7
2011-10-18 09:26

dett finns en bra lösning för naturen-lägg trafikskatten på bränslepriset
kör du?=betalar bilskatt.

inget för svenska biltillverkare ???

#8
2011-10-18 10:32

Quattron:
Jag har såklart inte bara spillölja i tanken men ber att få tilbaka den ölja som blir då bilen servas som jag tömer i tanken. Periodvis kör jag oxå på solros- majs - rapsölja som jag köper i mataffären då det är extrapris och blandar med vanlig diesel. Som mest har jag kanske haft 50/50 diesel och matölja som jag kört på i många månader, mestadells på sommarhalvåret. Spillöljan e ju bara ca 5 liter som jag har i tanken med vanlig diesel. Bilen e 4 år gammal och går perfeckt!

#9
Raymond K
2011-10-18 10:57

Bra förslag HP
Ju mer man kör ju mer trafikskatt betalar man och det är ju rättvist.

#10
2011-10-19 15:43

swenssons: man upphör aldrig att förvånas över vad folk gör med sina nya dyra fina bilar för att spara in några korvören i andra änden...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.