Bild
Nästa artikel
Nyheter

MG-chefen: ”Vi försöker inte dölja vår identitet”

Publicerad 2021-10-25 09:16 (uppdaterad 2021-10-25 14:11)
Matt Lei är vd för MG Motor Europe.
Bilmärket MG har invigt en ny butik i Stockholm. I samband med det fick Vi Bilägare en pratstund med företagets europachef.

Hissmusiken strömmar från DJ-båset medan journalister och branschfolk skyndar in i lokalen för att skydda sig från regnet utanför. MG och märkets svenska återförsäljare Hedin Bil har väckt stor uppståndelse på kort tid, och invigningen av den nya anläggningen i Segeltorp har lockat till fullt hus. Den nya anläggningen ska bli MG:s ”flaggskeppsbutik” i Stockholm och är en av över 40 återförsäljare i Sverige. 

MG är ett gammalt brittiskt bilmärke som sedan 2006 ägs av det statliga kinesiska bolaget SAIC Motor. De har bara sålt bilar i Sverige sedan i våras, men med sina låga månadskostnader blev elbilen ZS EV och laddhybriden EHS snabbt storsäljare. Nu siktar märket på att bli störst i Sverige på elbilar.

Efter en kort introduktion startar rökmaskinen och bilmodellerna som ska få målet att bli verklighet kommer rullande genom dimman. Den eldrivna trion som ska få svenskarna att välja kinesiskt består av den nya suvmodellen Marvel R, en kombimodell kallad MG 5 och en uppdaterad version av den redan bekanta ZS EV.

MG:s europachef Matt Lei är på plats för invigningen av butiken och visningen av de nya modellerna. Efter ett kort tal där han nöjt pratar om märkets framgångar i Sverige (”3 700 bilar på fyra månader, det är betydande framsteg!”) tar vi plats i en ljusblå MG Marvel R på butiksgolvet för en pratstund. Matt Lei visar stolt upp bilens stora, Tesla-lika bildskärmar på instrumentbrädan och berättar om bilens prestanda.
– Den har en toppfart på 200 km/h. Jag vet att man inte får köra så fort i Sverige men ändå, det är en prestandabil, säger han.

Vilken av de nya modellerna som kommer sälja bäst i Sverige är för tidigt att säga, menar han. 
– Hittills har vi sett en efterfrågan på alla de nya bilarna och jag vet inte vilken som blir storsäljaren. Marknaden är stor nog. Vi får se helt enkelt, säger han.

Kommer ni kunna bygga tillräckligt många bilar för att möta den efterfrågan?
– Vi vet att hela bilindustrin går genom en kris just nu, med tillgången på chip. Men vi gör allt vi kan för att möta efterfrågan i Europa och Sverige.

MG är ett brittiskt märke men ni är ett statligt ägt, kinesiskt företag. Tror du det är viktigt för de europeiska kunderna att ni har ett märke som de känner igen?
– Låt mig säga så här. Det var inte meningen att ta MG till Europa för att få människor att tro att det är ett brittiskt märke. Det är en internationell strategi, vi har använt märket över hela världen i mer än ett decennium. Så vi försöker inte gömma oss från kunderna. Den enda skillnaden i Europa är att vi satsar på nyenergifordon, elbilar och laddhybrider, på den här marknaden.

MG:s modeller är likt andra moderna bilar i praktiken rullande datorer, som ständigt är uppkopplade mot internet. Men att det skulle finns någon grund att oroa sig för sin personliga integritet viftar Matt Lei bort. 
– Alla bilar på marknaden följer europeiska bestämmelser. Vårt företag följer strikt reglerna för exempelvis GDPR. Och all data lagras här i Europa, säger han.

MG är ett av flera kinesiska biltillverkare som nu är på väg att på allvar börja konkurrera med Europas inhemska bilmärken.

Kommentarer till artikeln (13)

  • 2021-10-25 16:06 Sådana försäljare är tyvärr…
  • 2021-10-25 13:48 saabnisse - var där härom…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.