Nästa artikel
MG 3: Kritisk säkerhetsmiss avslöjad i krocktest
Nyheter

MG 3: Kritisk säkerhetsmiss avslöjad i krocktest

Publicerad Idag 13:46 (uppdaterad Idag 13:55)
Förarstolen i MG 3 kan lossna vid en frontalkrock – och felet verkar inte åtgärdas på de bilar som redan levererats. Euro NCAP:s avslöjande väcker frågor om hur bra bilen egentligen kan skydda de åkande vid en olycka.

Ett allvarligt problem har upptäckts i Euro NCAP:s krocktest av hybridmodellen MG 3. Mekanismen som håller förarstolen på plats kan lossna. Det inträffade i testet där bilen körs in i en barriär som täcker en del av bilens front, ett så kallat offset-test.

Att stolsjusteringen kollapsar och inte kan hålla fast stolen har inte skett någon gång tidigare i Euro NCAP:s historia. Organisationen grundades 1997.

Felet innebär att förarstolen vrider sig vid krocken. Förarens högra ben utsätts därför för onödigt mycket krockvåld.

– Det är oroväckande att hitta en bil som säljs 2025 med en fundamental svaghet i sätesjusteringen, säger Aled Williams, programchef för Euro NCAP.

Hans råd till bilköparna är enkelt:

– Vi skulle rekommendera konsumenterna att överväga andra alternativ till MG 3.

MG 3 får bakläxa i Euro NCAP:s krocktest, men slutbetyget blir trots allt fyra stjärnor. Foto: Glenn Lindberg

Regelverket ses över

MG hävdade först att stolen inte ”låsts fast” ordentligt i sin position inför testet. Men Euro NCAP uppger att det alltid görs innan ett test och MG ska nu se över hur stolsjusteringen fungerar för att problemet ska undvikas.

Euro NCAP:s regler säger att organisationen inte får göra poängavdrag för den här typen av komponentfel, och eftersom bilen i övrigt har godkänd krocksäkerhet blir slutbetyget ändå fyra av fem stjärnor. Den här delen av regelboken ska nu ses över av Euro NCAP.

”Vi rekommenderar konsumenterna att överväga andra alternativ till MG 3”

Bilen får dock avdrag på grund av att förarens huvud slår i ratten trots att krockkudden blåsts upp. Det felet ska åtgärdas i bilar som tillverkas från och med oktober, och stolsjusteringen ska uppdateras i bilar som byggs från augusti.

Det ser dock inte ut som att de här ändringarna ska införas i befintliga bilar som redan levererats till köpare.

Bilen har tidigare krocktestats i Australien av Euro NCAP:s systerorganisation. Där blev resultatet bara tre stjärnor, men MG har sedan dess uppdaterat bilen med fler assistanssystem.

Ämnen i artikeln