Bild
Nästa artikel

Mercedes suv rullar 50 mil på el

Nyhet+35 bilder

En eldriven suv med 50 mil i räckvidd är Mercedes vapen mot Tesla, men bilen dröjer fortfarande några år.

Mercedes utvecklar en hel familj av elbilar med olika karosstyper som kommer att säljas under namnet EQ. Först ut blir en suv och hur den kommer att bli förhandsvisas på bilsalongen i Paris med konceptbilen Generation EQ.
 
Bilen som beskrivs som nästan produktionsklar är försedd med två elmotorer på totalt 300 kW (400 hk) och ett tilltaget batteri på 70 kWh. Kapaciteten ska vara nog för att förflytta suven ungefär 50 mil på en laddning.
 
Teknisk bas är en ny ”modulplattform” som utvecklats specifikt för eldrift och som kan skalas upp och ner för att passa olika biltyper och storlekar. Sladdlös batteriladdning är en finess som bakats in i den nya plattformen.
 
Enligt Mercedes ska konceptbilen vara ovanligt slank. Obefintliga skarvar mellan karosspaneler, små kameror i stället för sidospeglar och dörrar utan traditionella handtag ska hålla luftmotståndet nere.
 
Planen är att el-suven ska börja tillverkas inom tre år och priset blir ungefär som för en välutrustad Mercedes GLC, vilket torde innebära någonting mellan 500 000 och 600 000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker om Mercedes el-suv?

Kommentarer

#1
2016-09-29 17:58

Hade man inte sparat lite el om man låtit bli att ha en massa lysande lister och annat runtom bilen?

#2
2016-09-29 18:18

Lite flashigt får det väl vara när det finns så gott om batterikapacitet.
Suven rullar 50 mil på el, min rullar 6000 mil på gummi!

#3
2016-09-29 19:08

1,4 kWh/mil är ju rent sagolikt - vad väger ekipaget ? Hoppas det inte blir en batteritransportör vars huvudtransportuppgift blir mer än att rulla runt ett tungt batteripaket.

#5
2016-09-29 19:54

Halva priset jämfört med Tesla och förmodligen mycket bättre byggkvalite'.
Men räckvidden är väl som vanligt glädjesiffror?

#6
2016-09-29 20:00

Väntar på hur det kommer att bli i verkligheten hur långt den går på el.....men det låter ju lovande med 50mil.

#7
2016-09-29 20:13

Nog för att Tesla är ett steg bakåt i utvecklingen då den fungerar sämre som bil än vad normala bilar gör, men Teslor är åtminstone snygga. Mercedes verkar, av konceptbilden att döma, fortfarande tycka att om en bil drivs av el så skall den inte bara vara sämre utan dessutom vara ful som stryk. Visst, det är en SUV och en sådan är ful per definition, men här har man ansträngt sig.

Och den vämjeligt vedervärdiga biltematattarbelysningen runt om hjälper sannerligen inte till - 18-åriga araber och EPA-entusiaster köper ändå inte el-merca. Kanske är det Kina man satsar på?

Kameror istället för backspeglar, ja det låter ju verkligen genomtänkt att göra så grundläggande, enkla och livsviktiga system elektriska, särskilt på en bil där elbesparing är viktigt...

#8
2016-09-29 20:18

50 mil gäller förmodligen med all trivselutrustning avslagen och med släckt stjärna!

#9
2016-09-29 20:39

Hade det inte varit bättre att utveckla en vanlig bilmodell, varför gå direkt på SUV konceptet??? Jag vet, jag upprepar mig mycket... men hela idén med SUV är 99% trams.

#10
2016-09-30 02:06

Hade man inte byggt bilen som en Suv, kunde räckvidden vid verklig körning kanske blivit just 50 mil. Nu kan man hoppas på att få ut runt 35 mil istället.

#11
2016-09-30 07:16

vargen , svenska folket blir allt fetare och otympligare. Det behövs större och högre bilar för att de skall kunna ta sig in och ur bilen utan att få en infarkt.

#12
2016-09-30 10:27

Vitsen med att bygga en SUV är väl att den ska gå att sälja. Möta kundernas önskemål är ganska vanligt inom försäljning.
När de väl har en plattform att utgå ifrån kan de komma med fler modeller snabbare.

#13
2016-09-30 19:29

Vill inte vara neggo, men blir ganska trött på alla konceptbilar som dyker upp. Inredningen lär väl aldrig dyka upp på marknaden. Utseendet liknar mer en något sportigare modell av GLC, kanske den dyker upp på seriebilen. Men i stort verkar det mer vara för att hålla designers vid gott mod, att de får gå lite utanför boxen ibland.

#14
2016-09-30 20:39

Eftersom trängseln knappast minskar på våra vägar och medelhastigheten kommer säkert också att minska, är det knappast någon mening med att göra höghastighetsfordon och därför kommer SUV-liknande fordon att bli allt vanligare.
Då är det naturligtvis helt rätt att tillverka fordon som är bekväma även vid i- och ursteg.
Energiförbrukning beroende på ökat luftmotstånd har liten betydelse i lägre farter.
Jag tror att det är helt rätt av MB att satsa på den här modellen.

#15
2016-09-30 21:55

Wow vilken fin bil, utom den neolysande fronten då, extra coolt med den friliggande instrumentskärmen

#16
2016-10-01 07:22

En Passat GTE kommer max 5 mil med ett 9.9 kWh batteri. Det kräver dock extrem snålkörning, avstängd AC etc.. Ett 7 gånger större batteri på en bil med nästan 4 gånger högre effekt... Klarar den 35 mil så krävs ett ägg under gaspedalen.

#17
2016-10-02 14:21

Vem i vuxen ålder med de pengar som fordras vill köra omkring i en sån här julgran?

#18
2016-10-02 14:23

Kunde ju ställa sådana på torgen på Julafton.

#19
2016-10-07 16:36

Hackenbush #11, Om du haft/har reumatiska besvär, opererad höft eller diskbråck t.ex. skulle du vara glad över en mindre SUV (Forester i mitt fall) som du kan komma i/ur utan problem, jag är det, så var snäll och sluta raljera. Jag är av medellängd 175 cm och när jag var tvungen att byta bil 2012 provade jag varenda märke/modell som fanns i Östergötland, så jag slog skallen i många bilar det året. Det fanns två märken som gick att komma i/ur utan problem nämligen Mercedes E- klass (föll på priset) och Subaru Forester/Outback.
Sen är det en väldig skillnad mellan SUV-arna. Ta en Volvo XC60-90, ser ju stora ut, men med en stel rygg så har du har inte en chans att komma in, taklinjen slår i huvudet i öronhöjd. Dom här, XC 60-90, väljs av helt andra skäl som är okända för mig. Samma gäller för Q3-5.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.