Bild
Nästa artikel
Mercedes SL 65 AMG – med V12

Mercedes SL 65 AMG – med V12

Nyheter

För den som inte nöjer sig med åtta cylindrar presenterar Mercedes nya SL 65 AMG, med V12-motor som pumpar ur sig 630 hästar.

Sent i höstas introducerade Mercedes en ny generation av sportvagnen SL. Inledningsvis stod en V6-motor (306 hk) och V8 med dubbla turboaggregat (435 hk) till buds, men kompletterades snart av en AMG-trimmad V8 (535-564 hk).

Nu lanseras en ny toppmodell: SL 65 AMG. Under huven återfinns en V12-motor på 6,0 liter som utvecklar 630 hk och inte mindre än 1 000 Nm mellan 2 300 och 4 300 v/min. Sprinten till 100 km/tim tillryggaläggs på fyra sekunder blankt.
 
Mercedes anger en förbrukning på 11,6 l/100 km, det är 17 procent lägre jämfört med modellens föregångare. Förbättringen tillskrivs framför allt karossen som numera är tillverkad i aluminium, vilket gör bilen 170 kilo lättare än tidigare.

När SL 65 AMG lanseras i Tyskland efter sommaren börjar priserna strax över 235 000 euro, det motsvarar drygt 2,1 miljoner kronor med dagens växlingskurs.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes SL 65 AMG?

Taggar: Nyheter, , Mercedes SL

Kommentarer

#1
2012-03-20 17:15

Grym!! Mercedes verkar verkligen hittat hem med designen. Grattis till den som har råd!!

#2
2012-03-20 17:44

Trevlig pjäs!

#3
2012-03-20 19:50

Tja, när man ser de här bilderna, läser siffrorna och samtidigt tar in det faktum att få tillverkare kan bygga sådana här bilar överhuvudtaget (och få dem sålda!) är det faktiskt inte konstigt att märkestotalen också blir PREMIUM!

#4
2012-03-20 19:50

Vad jag tycker? En bil i tiden! ;o) Dinosaurietiden.........nej ny teknik krävs för att imponera på mig.

#5
2012-03-20 20:07

Oljekris, eller? En del tycks behöva penisförlängare!

#6
2012-03-20 20:25

Gillar man bilar är detta godis ...
.
Är man avundsjuk på de som har råd får man väl ta till med tillmälen ..

#7
2012-03-20 21:05

Fet bil med köttig inredning! Synd att de inte får till samma pondus hos SLK'n.

#8
2012-03-21 11:55

En absolut helt nödvändig bil ...En MB kan aldrig bli stark nog och det måste alltid finnas ett värre exemplar.
Som redan påpekat så är detta verkligen premium för hur skall man annars sammanfatta en ofattbart dyr och "onödig" bil ?
Konsten att kunna ta betalt för något som egentligen ingen behöver måste ju även vara rent trolleri?
Men det är tur att det finns sådana här bilar ändå för i världen finns det många med mycket pengar som mår bättre utav känslan av att få några "extra cm" på köpet.

Att bilarna mest står i ett varmgarage är dessutom bra för miljön ;)

#9
2012-03-21 18:04

Vansinnigt tjusig kärra men aningen dyr kanske :-)

#10
crister__1
2012-03-22 12:28

Tacka vet jag Opel Tigra! En sportbil to the people!!!!!

#11
2012-03-23 18:55

Ja! Till alla som är under 1,60.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.