Nästa artikel
Mercedes sägs ha fuskat med utsläpp
Nyheter

Mercedes sägs ha fuskat med utsläpp

Publicerad 14 juli 2017
Ännu en dieselskandal kan vara under uppsegling. Tysk tidning säger sig ha bevis att biltillverkare sålt över en miljon bilar med för höga utsläppsnivåer.
Åklagare undersöker om Mercedes-Benz moderbolag Daimler har använt sig av illegal mjukvara i biltillverkningen i syfte att kringgå utsläppstester i drygt en miljon dieselfordon tillverkade mellan 2008 till 2016. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters som hänvisar till Süddeutsche Zeitung.

Den tyska tidningen säger sig ha kommit över en husrannsakningsorder utfärdad av en domstol i Stuttgart. I maj månad genomförde polisen en razzia mot Daimlers kontor i Tyskland. Motorerna det rör sig om har enligt Süddeutsche Zeitung beteckningen OM642 och OM651.

Daimler bekräftar för nyhetsbyrån Bloomberg att de igår kallades till en utfrågning av en myndighetskomitté i Tyskland för att bringa klarhet i anklagelserna om för höga utsläpp från dieselbilar.
 
Diskutera: Tror du att Daimler har fuskat med dieselutsläppen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-14 11:41
Reverend Benny

Men nej....vilken skräll - NOT.
Ska vi slå vad om vilka som levererade insprutningen med motorstyrning till dessa motorer? En vild gissning....BOSCH!!

#2 • Uppdaterat: 2017-07-14 11:49
trasten

Dags att lägga ner diesel nu va?

#3 • Uppdaterat: 2017-07-14 12:09
adzam

Någon förvånad längre

#4 • Uppdaterat: 2017-07-14 12:12
Peugo

Det är inget problem med diesel (ifall vi diskuterar NOx utsläpp), problemet är oärliga människor. Tycker det är helt onödigt att spekulera i det här ämnet före man har den slutliga raporten i hand. Det man borde göra är att se över hela produktionscykeln och kontrollera även elbilsproduktionen. Det finns ingen produktion som är ekologiskt ifall man sätter kraven till tillräckligt strama.

Har dom klarat av den nuvarande testcykeln så är dom ju "rena" och inget snack om saken. I framtiden får vi den nya cykeln i bruka som kräver andra saker. Det var ju en helt annan sak i USA där kraven redan var andra, det här glömmer folk så lätt. I Europa så spyr såklart bensinare och dieslar mera partiklar och gifter än vad som man fantiserar sej genoma att ha en idiotisk testcykel i bruk.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-14 12:29
Styggavargen

Fusket var mer eller mindre tvunget, bilarna blev för tunga till slut. Jämför en 10-15 år gammal Mercedes mot en ny idag, tittar på vad den väger... oftast väger den nya flera hundra kilo mer. Det finns Mercedes kombi bilar idag som väger över 2000 kg. Sedan undrar jag vad som hänt om man ställt bilarna på vågen och kontrollerats deras "verkliga" vikt, inte helt osannolikt så att man även fuskat med invägningen. Ford fick väl bannor för just detta, att bilens uppgivna vikt inte alls stämde om jag inte minns fel? Gamla bilar ser oftast också mer slimmade och smäckra ut i förhållande till dagens modeller, där man vill ge sken av styrka och kraft.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-14 12:39
Styggavargen

Jag minns i alla fall att i slutet av 80-talet så fanns Mercedes 190E, en 4,55 meter lång sedanmodell som vägde in på ca 1250 kg. Kolla in en ny Mercedes idag, med ungefär samma längd och typ av modell. Skulle gissa att vi ligger runt 1500-1600 kg på en sådan bil idag.

#7 • Uppdaterat: 2017-07-14 14:07
Reverend Benny

@Styggavargen
Är du medveten om att även detta "fusk" innefattar de minsta dieselmotorerna som sitter i små bilar som Polo?
Fusket handlar mer om att skapa körglada bilar som drar lite bränsle och ett val mellan att spy ut NOx eller CO2 än om vikt.

Idag är en c-klass LÄNGRE och bredare än 80 talets e-klass och väger ca 100-150 kilo mer. Den släpper sannolikt ut bra mkt mindre skit, är säkrare och innehåller väldigt mkt mer utrustning än 80 tals bilen, den finns dessutom som hybrid.

#8 • Uppdaterat: 2017-07-14 14:26
Styggavargen

Och Polo väger idag som en stor E190... ser du sambanden?. Å andra sidan var röken helt svart på 80-talet ifrån diesel bilarna, då kunde man med blotta ögat konstatera att det inte var speciellt bra för miljön. Diesel är traktor/lastbils bränsle, och borde inte alls användas i vanliga bilar enligt mig åsikt. Bensin är inte mycket bättre, utan vi måste se till att hitta andra energikällor som är snälla mot miljön. Vidare måste vi sluta upp att bygga 2 tons bilar... bilarna måste bli lättare igen.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-14 14:36
Peugo

Problemet med för tunga bilar ligger i säkerhetstänkandet som blivit allt för dominerande och det ekologiska har därför fått stiga till sidan. Volvo är kanske den största "skyldiga" till denna "idiotism"? Folk vill leva i all evighet men vi alla vet vad det skulle innebära...

Benny har fel, NOx kan redan idag skötas tillräckligt billigt och utan att motorn blir tråkig. Det är endast frågan om girighet från tillverkarnas sida. Kapitalsimen styr tyvärr allt för ofta utveckligen åt fel håll och är den som gör att utveckligen inte går framåt (då man inte tillåter den). Ni får gärna ha annan åsikt. :)

#a • Uppdaterat: 2017-07-14 14:41
Reverend Benny

Nej, jag ser faktiskt inget samband. Vi pratar om 30 år gamla fordon och det är mkt som hänt på dessa 30 år.
En Polo drar med en liknande vikt 1/3 del av bränslet en e-klass drog, är säkrare, bättre mot miljön och innehåller en mängd mer komfort och säkerhetsdetaljer.
Men visst, vi kan ta en bil där dom jobbat väldigt hårt på att banta vikt med kolfiber osv. BMW i3.
Den väger i sin lättaste version, utan REX ca 1200 kilo.
Den är då lika lång som en Polo 2016 och väger ungefär lika mkt.

Det går inte att trolla, ska vi bygga säkra bilar med de krav vi har på säkerhet och komfort så kommer det med en kostnad, en del av den kostnaden är tyngre bilar än på 80 talet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.