Bild
Nästa artikel
Mercedes lanserar operativsystem

Mercedes lanserar operativsystem

Nyheter

I stället för att nöja sig med ett nytt infotainmentsystem väljer Mercedes nu att släppa ett eget operativsystem, MBUX.

Enligt Mercedes själva så ska användargränssnittet ta över motorns plats som bilens hjärta och de menar att systemet är ett steg mot att göra bilen till en assistent snarare än bara ett transportmedel. Till exempel så ska bilen lära sig själv av vad som händer och till exempel kunna lista ut själv vart du vill köra, eller vem du vill ringa till på vägen. Många funktioner styrs på en smart pekskärm där en 3D-bild av bilen går att vrida runt och peta på tills man fått önskat resultat.

– Ny teknologi ska fokusera på människorna som använder den och göra deras liv enklare. Därför har vi kombinerat ett intuitivt handhavande med intelligent och lärande mjukvara, säger Ola Källenius, chef för forskning och utveckling på Daimler AG.

Bland de nya funktionerna så finns också en ny röststyrningsfunktion som ska förstå mer än förprogrammerade kommandon. Tycker man att det är för varmt ska man alltså kunna säga "Hej Mercedes, gör det svalare i bilen." i stället för att ge ett specifikt kommando som "Ställ temperaturen till 20 grader". Navigationen är också röststyrd och ska kunna hitta alla platser på jorden, även om de saknar adress. Även detta ska lösas med röststyrning.

Först ut med MBUX blir nya A-klass som ska lanseras i år

Diskutera: Vad tror du om systemet? 
Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2018-01-16 13:16

Jag gissar att detta är resultatet av AGL (Automotive Grade Linux) plattformen och att detta är MB's ihopkok på den plattformen.
Det är sannolikt detta som Toyota bygger sin nya infotainment plattform på och då får bättre stöd för dagens smarta telefoner.

OM det nu är som jag gissar ovan så är detta bra, ingen tillverkare har råd att köra ett helt eget system och med denna typ av samarbeten så kommer buggar rättas snabbare.

#2
2018-01-16 13:49

Bilen som personlig assistent istället för ett transportmedel?
Jag kan förstå att en telefon är det, men skillnaden mellan en telefon och en bil är att jag kan ta med mig telefonen på kontoret, jag kan ha med mig telefonen på möten och så vidare. Men en bil, den står parkerad utanför på parkeringen. Så nej, en bil kommer aldrig att bli en assistent. En bil *är* ett transportmedel, det är själva syftet. Och om man tar bort det syftet från en bil, då är en bil inte längre en bil, då är det något annat.

#3
2018-01-16 13:53

Tänker som Raphael och dessutom tycker jag att en digital instrumentpanel inte riktigt hör hemma i en Mercedes, det ser lite för billigt ut för min smak, får en känsla av att spela ett bilspel i en dator.

#4
2018-01-16 14:14

Bilar har ju redan idag assisterande funktioner på många olika sätt, att kunna röststyra saker är inte heller något nytt.
Det som verkar nytt här är att dom tagit det ett steg längre och visionärt ser lite längre in i framtiden, sannolikt då mot mer självkörande bilar.
Sen så är röststyrning aldrig 100% så varje framsteg som görs där är bra.
Redan idag så finns många smarta assisterande funktioner i t..ex. CarPlay, säger du till Siri i bilen på väg hem från jobbet att "när stänger Biltema i södertälje?" så kommer du få det uppläst med en följdfråga att "vill du ha vägbeskrivning dit?"

Att ha en lärande mjukvara som har koll på vem som kör och hur den vill ha det känns som något en premiumvagn som en MB ska ha.

#5
2018-01-16 14:40

Intelligensen i Mercedes flyttas från föraren till bilen...

#6
2018-01-16 14:44

Använder inte Siri, känns för mig lite löjligt prata med en telefon. Prata i en telefon är en annan sak, men prata med den... :)

#7
2018-01-16 15:22

Jag använder sällan Siri utanför bilen, ibland när man ska boka ett möte snabbt på språng eller sätta larmet om man skulle somna på tåget "siri, väck mig om en timma".
Det är smidigt men ersätter inte allt, i bilen fungerar dock röststyrning bra i vissa lägen, som när man är själv och inte kan be en kompis söka information och man inte känner för att stanna för att googla.

#8
2018-01-16 15:37

Inget som skulle få mig att köpa en merca!
Det verkar vara "följa john" hos biltillverkarna, autonoma fordon, infotainmentsystem mm mm ... kanske måste man köpa ett supportavtal för mjukvaran snart vid sidan av gammal hederlig bilservice, och hur blir det efter 10 år?

#9
2018-01-16 15:43

Vi går förhoppningsvis mot att vi måste köpa supportavtal på bilar. Då kommer vi se bilar och system som lever längre.

#10
2018-01-16 15:55

Nya kartor till navigator-systemen finns att hämta hem sedan många år, men de brukar ju kosta om man inte har ett avtal eller prenumeration. På mjukvaror går allt mer in för prenumeration, dvs man äger inte mjukvaran man har köpt längre utan man prenumererar på den mot en månadskostnad eller årskostnad och när prenumerationen upphör så fungerar inte mjukvaran längre. Det kommer vi nog se i bilarna också. Uppdateringar som görs hos ÅF eller av bilen själv när den är ansluten till ett wifi-nätverk. Och har man inte betalt prenumerationsavgiften så startar inte bilen. Även bilen kommer vi prenumerera på inte bara bilens mjukvara... En variant av privatleasing/hyra...

#11
2018-01-16 17:09

"Många funktioner styrs på en smart pekskärm där en 3D-bild av bilen går att vrida runt och peta på tills man fått önskat resultat." Verkar inte smart att sitta och peta på en skärm "tills man fått önskat resultat" nu när vi äntligen fått petförbud på mobilen i bilen. Röststyrning däremot är bra och kan säkert bli ännu bättre.

#12
2018-01-16 19:37

Idag är mjukvaroföretag större än biltillverkare, med större resurser. Är det inte bättre att lämna assistans biten till Microsoft, Google och Apple,... och deras lösningar som är oftast helt gratis och mycket smidigare än biltillverkarnas patetiska och svindyra lösningar? Sen kan jag ta med mig mobilen till bilen eller var som helst men jag kan inte stoppa bilen i fickan. Bara navigationen kostade/kostar 20-30 tusen extra hos biltillverkare, assistansen troligen mer, mobilen med navigation och allt annat från 1000 lapp. ”Den kan hitta alla platser på välden även om de inte finns” det var väldigt fyndigt.

#13
2018-01-16 18:42

Nej. MBUX är INTE ett nytt OperativSystem.
Finns inget företag i världen som har kalibern att utveckla ett modernt OS med allt som krävs för att göra fullfjädrad implementation av allt möjligt skit.

Microsoft och Apple beror av tusentals underleverantörer för att skriva drivrutiner till allsköns jädrans hårdvara.
Android är bara ett Linuxderivat.
Osv.
Och alla RTOS:ar som VxWorks, QNX mfl är ju totalt handikappade vad gäller mjukvaruutbud.

#14
2018-01-16 18:44

Hannah: De har gjort det. Företag som Mercedes har inte i närheten av kompetensen som behövs för att utveckla ett eget OS.

#15
2018-01-16 18:49

Det var ju för tur att de inte döpte det till Mercedes Operativ System, MOS.

#16
2018-01-16 19:12

Det hade inte gått ändå, det är redan upptaget av ryssarna...
https://en.wikipedia.org/wiki/MOS_(operating_system)

#17
2018-01-16 19:28

Raphael
Med Apples system så tillkommer inga extra kostnader såsom tex prenumerationer. De program och OS jag har på Macen har uppdaterats utan extra kostnad. Likaså till iPhone. Det enda är väl iCloud som kostar per månad.

#18
2018-01-16 21:22

Axa, det finns många program på Mac som är prenumerationsprogram - t ex Adobe Ceativity Suite, Microsoft Office 365, Ulysses, DayOne, iOrdning bokföring (som jag själv använder för min verksamhet)... Finns även en tjänst som tillhandahåller över 60 produktutivitetsprogram till en månadskostnad.. Den tjänsten heter Setapp https://setapp.com och är som en prenumerationsvariant av App Store för Mac... för att nämna några. Och antalet ökar. Anledningen är givetvis att det ger en stadig inkomst som gör att utvecklarna kan planera bättre, istället för att det säljs många licenser när programmet är nytt och sen säljs det knappt några. Detta är helt klart en utveckling på frammarsch. Nu när mjukvarorna i bilarna blir allt viktigare så tror jag detta kommer inom bilvärlden också. Flera tillverkare har redan prenumerationsmodeller för app:ar och andra tjänster. Opel On Star är en prenumerationstjänst, finns många som har liknande tjänster. Nästa steg är all mjukvara i bilen och till slut hela bilen. Det är redan på gång.

#19
2018-01-16 22:14

Grattis Mercedes, är övertygad om att biltillverkarna måste ha kontroll på vad de stoppar i sina bilar för att minska risken med att ovaliderade uppdateringar sker som kan äventyra vitala funktioner. Biltillverkarna måste ju tjäna pengar och betänker man att bilen kommer bestå av färre komponenter men dyrare tack vare elektrifieringen, är en väg att tillhandahålla nya funktioner som kunderna får betala för på likande sätt som för datorer och telefoner.

#20
2018-01-16 22:34

Raphael
Men jag menar att Apple som har operativsystemet samt de egna medföljande appar inte kräver prenumeration eller betalning för uppdatering. Samma sak för deras telefoner.
Att mjukvara från tredjepart kostar är inget nytt.
Vad jag menar är att det konstigt att biltillverkarna ska ta betalt för prenumeration för tex uppdatering eller prenumeration av kartor i nav när bland annat Apple erbjuder det gratis.
Jag är därför mycket mer positiv till Apple Car och motsvarande från android som speglar innehållet från telefonen. Blir billigare och smidigare för konsument.

#21
2018-01-17 11:07

Min Mazda har också nån form av Linuxsystem, så det är väl långt ifrån något unikt. Sen vetefan - t.ex. iDrive måste väl varit egenhändigt byggt av BMW ibörjan. Alt. nån underleverantör Och alla sådan system är väl operativsystem. Det är det lägsta lagret innan hårdvaran. Sen kanske man kallar det firmware då istället, då sådana integrerade system troligen inte har ett extra lager med BIOS imellan. Skillnaden idag är väl att de är modulära och kan köra plugins/"appar". Gör det ju enkelt för dom att bara aktivera/lägga in de moduler som krävs för en bil med viss spec. Har bilen 360-kamera - aktivera den appen etc. Folk utan funktionen saknar den inte då de inte ser nåt utgråat val etc.

Nackdelen är att de jämt sätter i så jävla slö hårdvara. Antar att det är för att undvika att den någonsin ska kunna överhettas etc men det är rätt bedrövligt när man ser tester på youtube t.ex och recensenten säger att det är ett kvickt och responsivt interface, och man ser tydligt hur menyerna småhackar, animationerna består av 2-3 frames, den missar touch inputs osv osv osv. Detta även på bilar runt miljonen. Och att man aldrig aldrig någonsin lyckas lägga in funktionen "När bilen avbildas på skärmen - visa den då för fan i rätt färg". Hade tagit kanske 10 mb data och en programmering under bygget. Men nej visa en generisk grå bil :P

Kan ju hoppas att Mercedes råder bot på detta. De som designar sånt här och äger en hyfast modern smartphone måste ju ändå se felen i systemen.

#22
2018-01-17 11:26

Det verkar finnas lite olika uppfattning om vad ett operativsystem (OS) är, men visst skulle man kunna säga att Mercedes lanserat ett OS om även om det är så att dom byggt det med komponenter som redan finns på marknaden.
Sen så kanske det blivit lite trend i att just skapa egna OS eller OS namn för olika produkter, där är ju Apple ett bra exempel på TVOS, WatchOS, iOS osv som faktiskt är unika OS men ändå väldigt lika och delar mkt kod.
Tror som sagt MB bygger sitt på AGL som mer info om här.
https://www.automotivelinux.org/

Man skulle kunna likna det med Fords entertainment system, Sync som byggde på Windows Embedded men numera QNX.
Är det ett eget OS? Tja....kanske....

#23
2018-01-17 15:27

Nu läste jag att BMW förmodligen kommer börja med en prenumerationstjänst på Apple Car istället för som nu en gångskostnad.
Tror inte att Apple kommer gilla det...
Som konsument skulle jag isåfall välja bort BMW.

#24
2018-01-17 16:34

Läste precis samma sak Axa och blev minst sagt förvånad.
Utan att ha alla fakta så tycker jag ändå att BMW kan ha en poäng i att göra det om det är så att BMW måste betala Apple löpande per bil för att CarPlay ska fungera. Det BMW verkar tala om är att inte ha båda system aktiverade utan att kund ska få välja beroende på vilken telefon dom har.
Ska bli intressant att följa hur BMW motiverar detta, det kanske är så att just CarPlay och AndroidAuto kostar en del för tillverkarna att implementera.

#25
2018-01-17 16:40

Benny
Tveksamt ifall Apple tar löpande betalt. Tror nog snarare Apple fakturerar engångskostnad per bil med Apple Car. Vidare tror jag Apple har Apple Car snarare som incitament för att fler ska skaffa iPhone.
Men det är ju vad jag tror.

#26
2018-01-18 12:03

Axa, men du bortser från att Apple har sina egna kartor och Google sina. Därför tar de inte extra betalt för dem då det ingår i deras eget ekosystem. Men Apples kartor fungerar inte offline, du måste ha en internetkoppling, går inte att ladda hem kartorna. Och när man är ute och kör så är det långt ifrån alltid som internetkopplingen fungerar därför att täckningen skiljer sig åt, dessutom så är det mindre lämpligt att köra på internet utomlands för det kostar för mycket.

Biltillverkarna använder kartor från Tom Tom eller Navigon och dessa tar betalt för kartorna. Även app-leverantörer som använder dessa kartor tar betalt för dem, inte bara Tom Tom och Navigons egna app:ar utan även tredjepartsapp:ar som t ex Sygic. ofta är det just i form av en prenumerationstjänst där man betalar en årskostnad där uppdateringar av kartorna ingår.

Köper jag en ny bil så skulle jag se det som positivt att navigationssystem finns och att bilen har egna kartor, då slipper jag använda utrymmet i telefonen för nedhämtning och i telefonen så räcker typ Apples Kartor för dagligt bruk. Med kartor i bilens eget system så är jag opåverkad av internettäckning och kan dessutom köra offline utomlands. Apple Carplay skulle jag använda främst för telefonens musikspelare och liknande, inte för navigationen.

#27
2018-01-18 12:32

Numera kostar det ingen extra att köra internetuppkoppling inom EU.

Att vara låst till en biltillverkares system för att leverera kartor (som dom ibland kan vara rätt sega på att uppdatera) som inte heller uppdateras automatiskt känns lite föråldrat för mig. Tycker den gyllene medelvägen är just ett offline läge på kartor i mobilen som fungerar med CarPlay och Android Auto, det är nog bara en tidsfråga innan vi ser detta erbjudas mot en summa pengar.
På så sätt så kan man även planera sin semesterrutt hemma i soffan och ta med den till bilen.

#28
2018-01-18 12:58

Reverend, det finns app:ar som kör i offline-läge med kartor och de kostar pengar. Tom Tom, Navigon, Sygic med flera med flera. Finns app:ar som har reklam på kostnadsfria kartor och reklamfritt om man betalar för kartorna.

#29
2018-01-18 13:03

Men det är en utrymmesfråga också, en Sverigekarta kan ta upp 400Mb och ska du köra genom Europa så behövs en Europakarta och då är vi uppe i flera Gb och har man då t ex en telefon på 16Gb eller 32G så blir det trångt man kan behöva utrymmet för annat som musik, bilder, massa app:ar och så vidare. Operativsystemet tar ju i sig upp flera Gb bara det... Så om bilen har kartorerna istället så de slipper vara i telefonen, det tycker jag är en utmärkt lösning. Och har man en bil som kör Tom Tom eller Navigon så uppdateras de ju lika ofta som dessa kartor uppdateras på app:ar som kör samma kartor. Men det brukar vara typ en gång i halvåret för dessa leverantörer.

#30
2018-01-18 14:06

@Raphael.
Jo jag vet att det finns appar med kartor som erbjuder offlineläge, problemet är att dessa inte har något CarPlay läge då Apple inte tillåter det (bland annat därför vi inte sett något waze CarPlay stöd) samt att Siri då inte fungerar med dessa medans man kör.
Lagring är något man bör tänka till över innan man köper en mobil, ska man använda den till mycket bör man köpa mer lagring.

Det jag gillar med att just ha sakerna i mobilen är att man bär den med sig, jag har mina appar och mina inställningar, hyr jag en bil, har fler än en bil i hemmet eller byter bil så tar jag med mig mina inställningar och appar.
Sen håller jag med om att idag så är det inte alltid är optimalt att bara köra google eller apple maps, det är lite begränsat i nuläget.

#31
2018-01-18 16:27

Reverend Benny, men flera navigator app:ar på iOS fungerar med MirrorLink så man kan köra det istället för CarPlay på bilar som har stöd för det (t ex franska märkena har stöd för MirrorLink, förutom CarPlay och Android Auto).

Men jag föredrar ändå att ha det i bilen, dels på grund av utrymmet och dels på grund av att online-läget inte är tillförlitligt. Där jag bor så fungerar inte internet i mobilen bra annat än sporadiskt för det är en pinne på 4G och för det mesta är det bara Edge. Jag kan inte köra med Apple Kartor från mitt hem, för den säger det inte finns någon signal så jag måste vända och köra flera km innan jag kan koppla på det. Det finns många platser som inte har fullgod funktion på internet via mobil. Jag har bredband via fiber hemma, men det kan jag ju inte koppla in i bilen... Utomlands finns det också flera områden som har dålig täckning. I städer fungerar det Ok, så det beror ju på var man kör eller tänker köra. Men som sag ser det finns det flera fördelar med kartor offline i bilen. Och flera bilar har ju röststyrning av bilens navigator.

Jag roade mig med Siri igår och blev ännu en gång påmind om hur värdelös den är, vad jag än säger så blir det typ att den inte förstår och listar flera alternativ och så ska jag välja manuellt för den begrep inte, eller helt enkelt redigera genom textinmatning det som den tolkade mig. Helt värdelöst om tanken är att man ska använda det medan man kör... Inte går den att ringa med heller för i 9 fall av 10 ringer den upp fel kontakt!

#32
2018-01-18 16:42

Varför välja Apple?

#33
2018-01-18 18:55

Raphael
Måste det vara EN lösning.
De flesta nöjer sig med spegling av apples eller googles kartor och då tycker jag det räcker med engångskostnad för installation. De som har behov av de mer specialiserade naven ska kunna få det och med lösningen prenumeration.

#34
2018-01-18 19:07

Axa, jag ställer frågan till dig om det måste vara en lösning eftersom ni argumenterar emot navigator i bilen. Vi som vill ha navigator i bilen för vi ser flera fördelar med det, hindrar inte er från att använda era app:ar om ni vill. Era mobiler kommer inte att upphöra fungera bara för bilen har en inbyggd navigator. Men om tillverkarna slutar med inbyggda navigatorer så kommer de givetvis drabba mig med flera. Varken Apples Kartor eller Google är optimala i alla situationer, som redan har påtalats.

#35
2018-01-18 19:26

Raphael
Jag tror du missuppfatta mig. Jag är inte emot navigator i bil. Jag är emot idén om att ta ut prenumerationskostnad för Apple Car.
Om bilföretagen har en lösning där man väljer till navigator tex TomTom, ja då får de väl ta ut en prenumerationskostnad för Tomtom i bilen.
Jag kan nöja mig med AppleCar.

Så för att förtydliga, måste det vara EN lösning????

#36
2018-01-19 09:49

Lär er kartboken.....för när satteliten släcker ner....ja vart är ni då ??

#37
2018-01-20 18:38

Axa, det måste inte vara en lösning. Om vi tar Citroëns modeller så har de inbyggd navigator, MirrorLink, CarPlay och AndroidAuto. Fyra lösningar istället för en. Jag tror att Mercedes klarar av det också.

#38
2018-01-20 18:42

Men framtiden går mot prenumerationer istället för ägande. Bilen blir en del av en prenumerationstjänst. Behövs inga förare eftersom bilarna kommer att sakna ratt och pedaler. Man beställer en ”pod-bil” i en app, så kommer den och kör en dit man ska, och när man lämnat den så åker den vidare till någon annan. Detta är framtiden.

#39
2018-01-21 19:31

Raphael
Jo, vi får väl hoppas att Mercedes kan erbjuda flera alternativ

Det du beskriver finns redan idag i form av taxi, über? :-D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.