Bild
Nästa artikel

Mercedes GLC – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nu uppdateras Mercedes sin populära modell GLC, både som SUV och Coupé. GLC lanserades 2015 och tog över efter GLK och har sålts i över 1,5 miljoner exemplar sedan dess. Här är första intrycken.

Hej Helena, du befinner dig i Tyskland och kör uppdaterade Mercedes GLC, berätta vad är nytt?
– Som vanligt med en uppdatering har det putsats på utseendet, lite elegantare linjer som samtidigt ska framhäva sportiga drag med en tydlig terrängkänsla, trots att den här stadsjeepen kommer bo allra troligast i stad och inte tuff terräng. Nya LED-lyktor både fram och bak hör också till en uppdatering. Och mer krom, bland annat på sidotrösklarna och grillen för ytterligare tuffare utseende. 

Hur är den då i terräng eller är det bara en image?
– Nej då, vi testar just nu ute på en terrängbana med all sorts underlag som även svenska vägar har, grusvägar, gropar likt tjälskott i Norrland men också vattenhinder och riktigt branta backar. GLC har bland annat två offroadlägen och ihop med en 360-gradig kamera visar bilen vad som är framför när terrängen blir för svår och brant för föraren. Fyrhjulsdrift och en markfrigång som går att variera gör att GLC ytterligare fixar riktigt tuff terräng.

Invändigt då, vad bjuds för nytt där?
– GLC har fått nya multimediasystemet MBUX, Mercedes Benz User Experience, som ihop med en 10,25 tum stor display (7 tum är standard) sköts antingen att man trycker på den eller använder handrörelser framför eller använder röststyrning. 

Utvändigt, invändigt, under huven då?
– Till att börja med kommer GLC med tre dieslar och två bensin, alla fyrcylindriga och snålare än tidigare. Dieslarna klarar Euro 6d standard men det här är ändå inga små snålmotorer för den gröna föraren, som lägst 137 gram koldioxid per kilometer. Senare väntas både toppversion med AMG-modell men också laddhybrid. 


När kommer GLC till Sverige?
– Nu, och leverans till första skogsturen lagom till semestern. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 10/2019 som kommer ut den 2 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLC?
 

Kommentarer

#1
2019-05-31 14:19

Inte köper jag en Mercedes för att köra i terräng!

#2
2019-05-31 15:57

Nej. GLC fixar inte riktigt tuff terräng. Knappt G-klass fixar riktigt tuff terräng i originalutförande. Å andra sidan tenderar jag att jämföra allt med skogsmaskiner... i jämförelse med sådana är även bilar som G-klass, Wrangler etc nästan löjligt dåliga.

#3
2019-05-31 16:03

Löjligt... det flesta bilar klarar av vanliga grusvägar med lite tjälskador. Håller med Gunnar. Samtidigt tycker jag det är för mycket fokus på "terrängegenskaper", är det inte dags för mer miljöfokus? Sedan påståendet "som lägst 137 gram", haha.. den kommer garanterat ligga på över 200 gram vid vanlig körning så som folk kör idag.

#4
2019-05-31 16:38

erikivan72, i jämförelse med Sukhoi Su-27 är McDonnell Douglas DC10 löjligt dålig på att färdas i Mach 2 på 18000 meters höjd.

#5
2019-05-31 17:35

G wagen hör till de bättre så där har du fel erikivan :)

#6
2019-05-31 19:50

Mb600, inte jämfört med en skogsmaskin som erikivan72 jämför med. Där står sig G wagen fullkomligt slätt.

#7
2019-06-01 08:43

Löjligt att jämföra så; (
Då står sig skogsmaskiner sig slätt på motorvägen mellan dem två;)

#8
2019-06-01 09:58

Tja - terrängkörning är ju rent juridiskt inte tillåtet på så många ställen så behovet för de flesta är ju rätt minimalt kan man tycka. Så dessa egenskaper borde inte vara prioriterade hos så många - däremot kan ju bilen ifråga vara trevlig att köra/åka i även på de normala vägar som de flesta använder för sina transporter - det tvivlar jag inte en sekund på.

#9
2019-06-01 12:13

De som verkligen har behov av en terrängbil brukar köpa en Land Rover. Med andra ord mest bönder med stora ägor.

#10
2019-06-01 12:39

Helt seriöst. Jag har kört en hel del i skogen i mitt liv. På vägar, och på sidan vägen. Är du bonde räcker det med en VW Caddy, om du nu vill ha något att frakta grejer i. Du behöver nästan aldrig 4-krafs. Enligt min erfarenhet finns det nämligen en sak som är viktigare än något annat om du ska köra där vägen tar slut: en bil du skiter fullständigt ifall den går sönder eller inte. Det är en sak att köra på en preparerad terrängbana, men kommer du ut i spenaten på ett jobb eller något annat så sliter du på bilen helt sanslöst. Repor i lacken - stora sådana, slag och bucklor under bilen, slitage på bussningar och så vidare är vardagsmat om du kör i skogen. En bil som kostar en hel årslön - eller mer - lär de flesta tveka om de ska köra någonstans ute bredvid vägen.
Och nej. G-klass är inte bra i terrängen i jämförelse med en skogsmaskin. Om inte annat har den för små hjul. Den är fantastisk i jämförelse med en bil. Men det var inte det jag jämförde med.

#11
2019-06-01 16:49

Jag är överens med dom flesta så anser jag också att med bilar kör man på vägarna och for dom pengarna så får man en fyrhjulsdriven John Deere i 600 klassen som är mycket bättre i terräng med en 1/2 meter frigång sen går inte skogsvagnen koppla till MB som man inte får köra med i sin egen skog där får bara maskiner för arbete användas

#12
2019-06-01 19:28

Varför ska G jämföras med en skogsmaskin? Är ju varken en skördare eller en skotare, helt onödig jämförelse, som att jämföra med en månraket med att ta sig från jordensyta...

#13
2019-06-01 20:22

Rent allmänt ser man ju sällan dyrare premiumsuvar bredvid vägen. Ute på landet där jag bor så är det dem med dyrare suvar som kör försiktigast på grusvägen.

#14
2019-06-01 22:34

Haha, men det är väl självklart... fast man kan inte vara säker?, men är lte bakom ifrån början som köper en dyr premium SUV nu när klockan är 5 min i 12 ..när det gäller klimatet, steget kanske inte är långt bort att de kör som skottspole på grusvägarna också?

#15
2019-06-02 16:40

Stygga
Nja, jag menar inte att de med SUV ska köra rally på grusväg men 99 gånger av 100 så får jag med min Leon svänga ut i lösare gruset/diket vid möte av premium-SUV. Då har SUV bättre markfrigång och ofta AWD. Det är inte heller ovanligt att se folk i SUV ta ut i päronsvängar i korsningar i tron om att de kör en 24-meterstradare. Jösses...

#16
2019-06-03 13:56

Anar man lite avundsjuka på de som kör premium suv här? Det luktar så.....;o)

#17
2019-06-03 20:20

Senast i lördag körde jag 37 mil med ”premium suven” varav dryga tiotalet mil var på regnvåta grusvägar i en varierande hastighet (dvs inte flyt MSO) mellan 70-100km/Tim. Uppför väg för entreprenadmaskiner till toppen av skidbacken. Gick alldeles lysande. Mötte inte en endaste Seat Leon, men på toppen av skidbacken stod det en skogsmaskin och hade helgvila.

#18
2019-06-03 21:31

Guran, du funderade inte på om du var på fel ställe? Leon ägaren var kanske förstår att man skall inte köra upp på den där vägen och parkerar nedanför kullen?. När jag hör dina "historier", tänker jag närmast på Audi reklamen där man kör upp en Audi Quatttro i skidbacken... utan en tanke på att bilen befinner sig på fel plats kanske? Tunt argument för både fyrhjulsdrift och SUV.. att man skall köra de sista centimeterna. Varje gång jag besöker skidorterna har det fungerat precis lika bra med en helt vanlig tvåhjulsdriven bil, och så skulle det säkert göra för 99,99% av alla bilägare som kan köra sin bil.

#19
2019-06-03 21:54

Inte alls vargen, jag åkte upp till toppstationen för att kolla hur utbyggnaden av nya delar av anlägget fortskrider. Så jag var exakt där jag hade tänkt mig
Naturligtvis inte uppför den svarta pisten, då behöver man ha vinsch som pistmaskinen som fixar den har. Tog byggvägen uppför en blå backe. Och det är naturligtvis bara för sådana turer jag köpt en bil med fyrhjulsdrift med högre markfrigång och bekvämare sittställning. Man vet ju aldrig när det kan komma till användning.
Men du vet väl att statusen på skidorterna är det viktigaste, går ju inte komma i en Octavia med snökedjor på dom centraleuropeiska framhjulen.
Har du inte en premiumsuv så kan du ju misstänkas vara Dansk :)

#20
2019-06-03 22:42

Guran
Jag menar inte att SUV/premium-SUV inte skulle vara funktionellt. Snarare att de flesta jag möter saknar insikt i vad det är för typ av fordon de kör...

#21
2019-06-04 17:20

Skarj - det är lite av en hyperbol. Men i mitt huvud kommer alltid jämförelsen med skogsmaskiner. Grejen är att en bil är inte gjord för att köra i terrängen - inte på riktigt, i Svensk terräng. Visst fungerar det bra på en savann, öken eller ute på prärien. Men den terrängen har vi generellt inte i vårt land. Har din bil 20 cm frigång? 30 cm? Det räcker ingenstans om du kommer bredvid vägen i vårt land - på gott och ont. En stubbe, en tuva, en grop så sitter du obönhörligt fast - och chansen är överhängande att bilen går sönder när du försöker komma loss. Bilar är helt enkelt inte gjorda för att gå bredvid vägen lika litet som skogsmaskiner är gjorda för att rulla uppe på vägarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.