Bild
Nästa artikel
Mercedes E-klass – Rapport från provkörningen

Mercedes E-klass – Rapport från provkörningen

Direktrapport

Uppdaterade Mercedes E-klass känns stor och trygg med fin fjädringskomfort. En spännande detalj rör de nya strålkastarna.

Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig utanför Barcelona i Spanien där han provar den ansiktslyfta versionen av Mercedes E-klass.

– När Mercedes uppdaterar sina bilar brukar det ofta inte röra sig om några särskilt stora förändringar, men då det gäller den här bilen har det faktiskt hänt en hel del, med Mercedesmått mätt, säger Calle Carlquist.

Vad är det då som har gjorts?
– Man har gjort om karossen, och både front såväl som bakparti har fått en uppfräschning. Sen så har bilen fått en uppdaterad säkerhets- och komfortsteknik. Det rör sig om teknik som också kommer att komma på nästa Mercedes S-klass i höst. Med uppdaterade E-klass har kunden också ännu fler valmöjligheter än tidigare när det gäller utrustning.

Hur känns bilen?
– Som en E-klass varit hittills, den känns stor, fin och bekväm med skön fjädringskomfort. Jag har hittills kört modellen E250 som har en ny bensinmotor på två liter och 211 hästkrafter med turbo. Den har en rätt speciell insprutning som jag kommer att berätta mer om i tidningen. Jag ska också köra en variant med en starkare bensinmotor och någon diesel tänkte jag också hinna med.

– En spännande detalj med bilen är dess LED-strålkastare. När det är mörkt ute kan man åka med helljuset konstant påslaget. Vid möte eller när man hinner ifatt en bil så skärmar bilen automatiskt av ljuset och lyser runt bilarna i stället för att blända dem. Den slår alltså inte om till halvljus utan helljuset anpassas för att inte lysa direkt på de andra bilarna.

Mercedes E-klass börjar säljas omgående. Modellen E250 kostar från 399 900 kr (kombi 419 900 kr) och den billigaste versionen, E200, med 184-hästars bensinmotor kostar 359 900 kr (kombi 379 900 kr).

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Mercedes E-klass?

Kommentarer

#2
2013-02-12 18:54

Mötte f.ö. en maskerad E-klass sedan för en vecka sedan i Dalsland. Såg rätt mäktig ut... Men stjärnan sitter på fel ställe.

#3
2013-02-12 19:13

379 900 är ju ett otroligt bra pris med tanke på allt som ingår.

Det där helljuset pratade jag om redan för några år sedan - ett helljus som är på hela tiden! Ska bli intressant att få prova det i verkligheten.

#4
2013-02-12 20:41

Fin bil. Att den har bra fjädringskomfort är viktigt. Det är ett måste på en Mercedes. Själv föredrar jag fronten med den klassiska grillen med stjärnan på huven, som man får om man tar en i grundutförande eller Elegance-modellen. Kul att få höra lite om bensinfyran. Det är alltid dieslarna eller möjligtvis bensinsexorna som testas vanligast.

Lite svårt har jag bara för att backkamera går på 35.100 kr, till E-klass. Just för att man måste ta stora navigatorn också. Så är det inte på B-klassen. Där räcker det med att bara köpa kameran för 3.400 kr.

#5
2013-02-12 20:45

Jag tycker nog att fronten är lite väl Asiatisk. I synnerhet på en Mersa.

#6
2013-02-13 14:36

För stora hål i fronten för att vara snyggt.
379.900 kr är mycket pengar.
Har svårt att se det som prisvärt.

#7
2013-02-13 14:48

Som vanligt från Mercedes - jättesnygg!

#8
2013-02-13 15:13

Irvor, "utrusta upp" en V70 till samma nivå och prisskillnaden blir i sammanhanget försumbar - och då har du ändå inte fått något av allt det premium som Mercedesen ger. Inredningen är ett mästerverk i fråga om ihoppassning och utformning av detaljer. För att inte tala om de oslagbara utrymmena, den enastående komforten OCH utrustningslistor som ger köparen möjligheten att skräddarsy sin bil in i minsta detalj.

#9
2013-02-13 15:30

Skall man ge ungefär samma peng för en V70 som för en E-klass så är det väldigt lätt att välja vilken bil man köper eller?...ja du har rätt, det blir en E-klass då.

#10
2013-02-13 16:50

Med utrustningslistor att skräddarsy sin E-klass blir det också ännu dyrare. Om inredningen är ett mästerverk så kommer värdeminskningen också att bli det, särskilt i kronor räknat.

#11
2013-02-13 19:16

Helt sant ... Men Mercedes E-klass riktar sej ju inte till Lidl-kunder precis.
.
Stjärnan borde dock prytt huven och inte grillen .. kan jag tycka.

#12
2013-02-13 22:17

Och vart handlar Mercedes-kunden mat då ?

#13
2013-02-13 22:17

Lägger man så mycket pengar på bil så får man nog vara glad om man kan handla mat alls !

#14
2013-02-13 23:23

Irvor, har man råd med en ny och fet Mercedes har man nog råd också med maten.

Jes, jag handlar på Lidl - med min E-Klass på parkeringen utanför =) Inte för att jag har ont om pengar, men väl för att jag bojkottar ICA och precis lika dyra Netto. Coop skulle aldrig falla mig in att handla på. Lurad på innehållet blir man i vilket fall som helst - lika bra att betala så litet som möjligt då!

#15
Leif Larsson
2013-02-14 04:20

Lidl är väl en Tysk matkedja.
Logiskt då att de med mercor handlar där.
(Tyskvänner stöttar Tyska företag, själv handlar jag där det passar, kvittar om det är Ica,Coop, Willys, Lidl eller någon annan affär.)

#16
2013-02-14 08:14

Lidl har många bra erbjudanden och bra priser på en del matvaror men som alla andra affärer så är vissa varor billiga och andra lite dyrare, det är så de lockar kunder och tjänar pengar i alla fall.

#17
2013-02-14 10:14

Lidl tjänar nog inte så mycket pengar i Sverige kan man läsa här.
http://www.dn.se/ekonomi/lagpriskedjan-har-forlorat-tre-miljarder
Maten behöver man inte handla i någon affär, den körs ju hem i en kasse som lämnas vid dörren.

#18
2013-02-14 10:33

Ja du PREVIA, att Lidl har gått med miljardförluster så här långt har varit känt länge - samma sak gäller för Media Markt.

Sedan kvittar det hur man än vrider och vänder på steken så blir en matkasse alltid billigast på Lidl.

#19
2013-02-18 08:09

Lidl har en del varor som är billiga och prisvärda, andra som är rent usla och några som är riktigt, riktigt bra. Och de är tillverkade i olika länder, bland annat Finland och Sverige.
Men vad har det här med Mercedes E-klass att göra?

#20
2013-02-18 08:38

Det var ju Jes som tyckte att Mercedes E-klass inte riktar sig till Lidl-kunder, varpå jag svarade att jag gärna rullar in mitt lok på Lidls parkering.

#21
2013-02-18 19:32

Sorry ... Inte min avsikt att blanda livsmedelsaffärsval med bilval.
.
Bara min uppfattning utifrån iakttagelse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.