Nästa artikel
Premiär för eldrivna Mercedes CLA Shooting Brake
Nyheter

Premiär för eldrivna Mercedes CLA Shooting Brake

Publicerad 2025-07-15 12:10 (uppdaterad Igår 8:51)
Med en räckvidd på upp till drygt 76 mil visar Mercedes upp sin första eldrivna Shooting Brake.

I mars visade Mercedes upp nya CLA. Nu har den tyska biltillverkaren lanserat sin första eldrivna Shooting Brake i form av CLA Shooting Brake. Enligt tillverkaren är det en kombi med sportig design som fungerar i vardagen. Modellen bygger på den nya MMA-plattformen som är skalbar och flexibel för både elbilar och hybrider.

Bilen är 472,3 centimeter lång med 279 centimeter långt axelavstånd, 185,5 centimeter bred och 146,9 centimeter hög. Det innebär att modellen är 3,5 centimeter längre, 2,7 centimeter högre och har 6,1 centimeter längre hjulbas än tidigare.

Vid lansering finns två modeller, båda med ett batteri på 85 kWh: CLA 250+ och CLA 350 4Matic.

Den förstnämnda har en effekt på 268 hästkrafter (200 kW), med en räckvidd på 76,1 mil enligt WLTP.

CLA 350 4Matic har en effekt på 349 hästkrafter (260 kW) och en räckvidd på 73 mil enligt WLTP.

Modellen har 800V-arkitektur och möjliggör snabbladdning med upp till 320 kW. Med snabbladdning klarar modellen att ladda motsvarande 31 mils räckvidd på 10 minuter. Laddning från 10 till 80 procent tar 22 minuter.

Bagageutrymmet är på 455 liter men kan öka till 1 290 liter med nedfällda säten. Frunken framtill rymmer 101 liter. Baksätet är delbart 40:20:40.

Modellen har en dragkapacitet på maximalt 1 800 kilo med den fyrhjulsdrivna versionen.

Huvudutrymmet i baksätet har ökat med 2,6 centimeter, samtidigt som benutrymmet fram har utökats med 1,1 centimeter.

I kupén finns ett panoramaglastak. Glaset är laminerat samt värme- och IR-isolerat. Som tillval finns dimbar funktion och en upplyst stjärnhimmel. Annars är mycket som i CLA.

Infotainmentsystemet bygger på det nya mjukvarusystemet MB.OS och har AI från Microsoft och Google. Den nya MBUX-assistenten har känsloigenkänning och korttidsminne. Mercedes Electric Intelligence ska optimera laddstopp längs vägen.

På marknader där elbilar inte är normen lanseras även modellen som mildhybrid.

Bilen lanseras i Europa i mars 2026 och kostar från 633 000 kronor.

Ämnen i artikeln