Bild
Nästa artikel

Mercedes C-klass Coupé får premiär

Nyheter

Två dörrar, sluttande taklinje och stjärna i nosen. Det är receptet som ska locka yngre köpare till nya Mercedes C-klass Coupé.

Mercedes sätter punkt för ålderstigna CLC med nya C-klass Coupé. Modellen premiärvisas den första mars på bilmässan i Genève.

Nya Mercedes C-klass Coupé har två dörrar och en rejält sluttande taklinje men klär sig annars i en ungefär likadan kostym som nyligen ansiktslyfta sedanvarianten av C-klass bär.

Tanken är att modellen ska ta upp kampen med bland annat BMW 3-serie, stå för upp till 15 procent av försäljningen av C-klass och locka nya, yngre köpare till märket.

Dieselfyra ger 0,44 liter/mil
Under huven återfinns tre bensinmotorer och två dieslar som samtliga är utrustade med stopp/start-teknik.

Toppmaskinen C350 är en direktinsprutad V6-bensinmotor på 3,5 liter som ger 306 hästkrafter. Med sjustegade automatlådan 7G-Tronic klaras sprinten från stillastående till 100 km/tim på 5,8 sekunder.

Den som prioriterar bränsleekonomi kan istället välja fyrcylindriga dieselmotorn C220 som med 170 hästar ger en förbrukning på 0,44 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 117 gram/km.

Leveranserna av nya Mercedes C-klass Coupé inleds i juni.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C-klass Coupé?

Kommentarer

#1
McTar
2011-02-14 12:01

Snygg! Från sidan så ser den bakre delen ut som en 3-serie. Svart bil med väl valda kromdetaljer ger ett sobert utseende.

#2
789
2011-02-14 12:21

Mercedes är som man säger i Marabou reklamen. Mmmmercedes. Helt enkelt kvalitet, finness och elegans om ock med lite "gubbkänsla" men åndå Mmmmercedes!

#3
Hajpojken
2011-02-14 12:36

Kör själv C-klass 2010, underbar drivlina och komfort. Men sen kostar den också...

#4
Fundersam
2011-02-14 12:43

Bara för att retas med en del här nu gör jag detta medvetet: "Oh.. bara 170 hk.. när gamla Saab lyckas få ut 180 hk och miljödiesel också. - Ja Mercedes ligger då alltid i framkant". ;) ;)

Mercedes gör helt klart bra bilar. Har spenderat en långfärd i E-klass kombin och de var då inget knasigt på det. Kraftfull och snål i drift vilket förvånade då det var en bensinare jag körde.

Lycka till!

#5
Erik van der Parrot
2011-02-14 13:32

Framlyktorna är helt misslyckade på den där kommande generationen C-klass. Nuvarande generation är ju helt enkelt den snyggaste bilen på marknaden. Kommer inte över dessa framlyktor, ser helt "avtändande" ut!

#6
Börje bilkunnig
2011-02-14 14:10

Snygg som alla andra C-klass!

Trött på märkets gubbstämpel i Sverige, MB är en ungdomlig bil.

Dessutom en av få bilar som ser eleganta, dyra, tidlösa och robusta ut men samtidig lite lagom sportig ut. Och så har det alltid varit! :)

#7
2011-02-14 15:30

Jag har tagit bort några inlägg som inte höll sig till ämnet. Vad tycker ni om bilen?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8
2011-02-14 15:32

Coupé-versioner brukar ju vara snyggare än sedanen oftast men här är jag tveksam. Tycker att den ser lite tung ut i bak så jag föredrar nog sedanen som är riktigt stilig.

Framlyktorna förstörde dom dessutom med senaste ansiktslyftet, instämmer med Erik där.

Mercas "gubbstämpel" lär inte försvinna med denna modell iaf. Hur många under 45 år väljer denna framför A5 eller 3-serie coupé? Ungdomlig, nä..

#9
R-link
2011-02-14 16:33

En riktig BMW- och Audi-dödare!!

#10
emellertid
2011-02-14 16:55

Nej , denna dödar inte Bmw och Audis coupeer. Långt där ifrån

#11
Benny H
2011-02-14 17:16

Till Fundersam...Bara för att retas tillbaka lite...det är väl en motor från Fiat som Saab använder? Sen är väl det bara frågan om teoretiska förbrukningssiffror som tillverkarna uppger. Skulle tro att varken Saab eller Mercedes kommer ner till dessa siffror i verkligheten!

#12
Fundersam
2011-02-14 17:45

Benny H: Sant så sant.

Ja det där med förbrukningssiffror får man ju ta med en nypa salt från alla tillverkare. :)

#13
Benz
2011-02-14 18:03

Bmw=Förortsracer, Audi=Wannabe, Mercedes=Orginalet

#14
Börje bilkunnig
2011-02-14 18:08

Mercedez-Benz. King of premium.

#15
Anynomus
2011-02-14 19:39

Det är som vanligt med Mercedes - så här ska en bil se ut! Premium, liksom...

#16
Änynomus
2011-02-14 19:48

Det är som vanligt med Mercedes - så här ska en bil se ut! Premium, liksom... brylcreme.
Ädelträ!

#17
2011-02-14 20:20

För mycket årgång för 5 år sedan, och för mycket gammal A5:a. Annars tycker jag, som inte är speciellt svag för detta grosshandlarmärke, att MB har många riktigt snygga modeller. Om några köper den, så blir det inte unga, utan nyrika 60-plussare med peruk, jeans under kulmagen och dålig smak.

#18
Änynomus
2011-02-14 20:27

Men hur kan du skriva så Pender. Jag är inte nyrik, jag har sparat i 40 år till min Mercedes och peruk.
En dag i början av förra veckan tittade en flicka, inte mycket äldre än 16 år, åt mitt håll när jag "drog en repa" på Sibyllegatan, hon förstår nog att jag har ädelträ i bilen.
Klart att Mercedes är för ungdomar
MVH Jägaren

#20
2011-02-14 21:41

Super snygg!

I USA är C-klass en ungdomsbil. Läser man på bilforum i USA finns det knappt någon över 30 som kör C-klass. Här i Sverige är bilar som BMW 3 Audi 4 och MB C för dyra för yngre. Därför blir det äldre som kör dessa bilar.

Änynomus, vad gaggar du om? Det finns inte ädelträ så långt ögat kan nå. Du kan tydligen inte se skillnad på aluminium och ädelträ.

Bild 42 är gamla inredningen och då heller inte någon kupé. Om det är skillnaden som skall visas så borde det framgå i bildtexten.

#22
2011-02-14 22:01

leifer, det är inte så lätt att veta. Skatten är beroende på vilken stat man bor i. Men exkl. skatt så börjar en med 6 cyl. (det finns inga 4 cyl där) på ca 230.000 kr.

#24
Roger Skagerström
2011-02-14 23:15

Som vanligt så kommer jag inte alls överens med Mercedes C-klass coupé. De släpper bil efter bil i den formen och det ser alltid ut som om de svetsat ihop två olika bilar. I det här fallet är linjerna bak så lika 3-serie coupe att det nästan är pinsamt. Jättekantig och aggresiv front parat med en totalt menlös och urvattnad hängig bak.

#23
2011-02-14 23:16

Fundersam, ändå gör C-klassen 0-100 på en tiondel bättre och har en toppfart som är 2 km/h snabbare och ett CO, värde som är 2 g/km bättre än Saab:s tio hk starkare motor. Dessutom levererar Mercan 400 Nm vid 400 lägre varv. Allt detta till 15 kg högre tjänstevikt.

Så jag vet inte om det är så mycket imponerande motor som Saab har ändå. Var gör de av sina 10 hk mer?

#25
Fundersam
2011-02-15 06:56

Thommys.. jag var lite ironisk när jag slängde in den kommentaren här medvetet. Tänker inte gå in och argumentera för eller emot sådana småsaker. Självklart är det här en bra bil av Mercedes. Men jag tycker den ser ovanligt baktung ut då överhänget bak är gigantiskt i förhållande till fram.

#26
devils
2011-02-15 07:34

Härligt och se premium när den är som bäst. Härlig balans och inga kompromisser

#27
Poliski pirogski
2011-02-15 13:29

Mercedes, bara plast och elektronik!

Dacia är premium! Riktiga bilar av god kvalitet. Det mesta viktiga som t ex skyddslister har de inte sparat in på.

#28
Poliski pirogski
2011-02-15 13:30

Yngere vill inte köra beg MB heller pga gubbstämpelen! Köp en Dacia!

#29
skodaprisvärd
2011-02-15 19:07

tommys: fabriks uppgifter stämmer inte alltid ...

#30
skodaprisvärd
2011-02-15 19:22

superb är bättre än denna

#31
Änynomus
2011-02-15 21:44

Finns inte ädelträ i Superb "skodaprisvärd".
Inte prisvärd! Inte premium.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.