Nästa artikel
Mercedes 600 ombyggd till Maybach – för 33 miljoner
Nyheter

Mercedes 600 ombyggd till Maybach – för 33 miljoner

Publicerad 8 april 2020
Mercedes klassiska "diktatorfavorit" har fått inredning från en superlyxig Maybach – en renovering som tog hela sju år.

Mercedes 600 Pullman är imponerande som den är – ”diktatorfavoriten” var bilvalet nummer ett för exempelvis Saddam Hussein, Idi Amin och Nicolae Ceaușescu.

Men en ägare ville ha ännu mer och lät Mercedes egen ”klassikeravdelning”, som renoverar och restaurerar gamla bilar, gå igenom bilen helt och hållet och dessutom uppdatera den med modern teknik under skalet.

Resultatet är en klassikerbil som inte liknar någon annan. På utsidan ser bilen ut som vanligt men interiören är hämtad från en Maybach 62 vilket bland annat innebär panoramatak som kan tonas ned för att minska solinsläppet, elstolar med ventilation, kylskåp, parkeringskameror och tv-skärmar.

Att bygga om bilen på det här sättet tog sju år och har kostat 33 miljoner kronor – men trots det ligger bilen ute till försäljning på en holländsk sida för ”bara” 23,5 miljoner kronor (eller knappt 30 miljoner med svensk moms).

”Kunden ville konvertera den ovanliga Mercedesen till samma komfort- och utrustningsnivå som den dåvarande Maybachmodellen samtidigt som bilens karaktäristiska finesser skulle behållas. Allt har byggts om men med stor respekt för bilen för att behålla dess historik och uppdatera den till modern standard”, står det i annonsen.

Mätare i taket

En av detaljerna som hämtats direkt från Maybach är de tre små mätarna som ”fälls ner” från taket. Det finns också frostat glas mellan passagerar- och förarutrymmet och ett Intercomsystem för att kommunicera. 

Under huven finns dock ingen Maybachmotor utan samma 6,3 liter stora V8-motor på 250 hästkrafter som fanns i Mercedes 600, kopplad till en fyrstegad automatlåda. På så sätt kunde bilen fortsätta vara registrerad utan att ombesiktigas.

Just det här exemplaret är från 1975 och vid det laget hade Mercedes 600 av generation W100 byggts i tolv år – och den skulle byggas i ytterligare sex år, ända till 1981. Då hade 2 677 exemplar levererats varav bara 428 hade den långa karossen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-08 14:39
Optimus

Det var en riktig fet familjebil ;-)
Den får gärna stå på min garageuppfart.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.