Bild
Nästa artikel
Mazda Minagi Concept – ny crossover

Mazda Minagi Concept – ny crossover

Nyheter

Mazda CX-7 får ett mindre syskon. Konceptbilen Mazda Minagi visar hur den nya crossovermodellen ska se ut.

På bilsalongen i Genève i början av mars ska Mazda rycka från en helt ny suv i den mindre storleksklassen. Men redan nu visar den japanska tillverkaren tre illustrationer.

Modellen presenteras i form av en konceptbil som går under namnet Mazda Minagi. En inte allt för djärv gissning är att produktionsbilen så småningom får namnet Mazda CX-5, positionerad under större CX-7 och CX-9.

Därmed tar Mazda upp kampen i ett hårt konkurrensutsatt segment med bilar som Audi Q5 och Volkswagen Tiguan.

Tydlig coupéprofil
Mazda Minagi är den första bilen som är formgiven under ledning av Mazdas nya designchef Ikeo Maeda. Vi noterar detaljer som ett rejält sluttande tak, korta överhäng och små sidospeglar vars glas möjligen har ersatts med kameror.
 
Inga detaljer om modellen är än så länge kända, förutom att drivlinan ska demonstrera nästa generations motorer och växellådor från Mazda. Mer information om Minagi kan vi vänta oss när bilsalongen i Genève slår upp portarna.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda Minagi Concept?

Taggar: Nyheter, , Mazda

Kommentarer

#2
2011-01-19 11:57

Kommentar borttagen, nu lägger vi ned tramset.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3
2011-01-19 12:29

Svullen front och nerdragen akter. Påminner faktiskt idémässigt om Jaguar E-type - inga likheter i övrigt, alltså.
Ser faktiskt bra ut, men jag väntar ändå på en åtyergång till mer förnuft.

#4
emellertid
2011-01-19 12:36

Den ser ok ut, lite sportig men jag skulle aldrig köpa den. Jag är inte intresserad av någon Suv eller crossover eftersom jag inte ser någon användning av dom om man kör 99.99% på asfalt. Det enda man får om man köper en sådan är ökade bilkostnader jämfört med en vanlig bil. men visst syns det att Mazda har gjort mycket för att göra en sportig bil som förmodligen mest kommer att tilltala ungdomar. Frågan är bara om dom har råd att köpa och äga den.

#5
2011-01-20 12:45

Klara drag av Hyundais formspråk. Jag antar att det är en ersättare för Mazda Tribute och syskonet Ford Escape som ju ser ganska gamla ut nu för tiden. En fråga är om Mazda kommer att fixa den katastrofala bränsleförbrukningen.

#6
hahaahaha
2011-01-20 13:26

Mazda gör intressanta koncept även om denna inte är för mig. mazda 6 och 2 är riktigt fina och jag trpr dom kommer starkt framöver bara folk släpper sina fördommar om japanska bilar.

OBS kör Audi inte Toyota men Toyota mfl är bra bilar.

#8
hahaahaha
2011-01-20 20:30

Kan hålla med om att om man som jag kör Audi med sportchassi så är bilen låg men tidigare när jag t-ex körde toyota Corolla så satt man ganska högt i bilen. man behöver alltså inte köpa en suv för att man är gammal.

#9
emellertid
2011-01-21 11:46

Jodå Crister
Din aspekt är förstås rätt. Men det blir dyrt att slippa böja sig.

#10
2011-01-21 14:42

Tycker denna Mazda är snygg liksom flera andra Mazda. Lyckad design!

#11
Nardo
2011-03-04 17:46

Den här är riktigt snygg för att vara en SUV. Mazda är uppenbart bra på design. Alla bilar är otroligt snygga, från Mazda2 till Mazda CX-9, för att inte tala om RX-8.

Undrar bara om man kan hålla vad man lovar med de nya Skyactiv motorerna - läste att man påstår att nya 4-cyl 2L dieseln med 180 häst o 420 Nm skulle hålla snittförbrukning på 0,4 L/mil!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.