Nästa artikel
Provkörning: Mazda CX-7
Provkörning

Provkörning: Mazda CX-7

Publicerad 21 augusti 2007 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Tre önskningar i en. Nya Mazda CX-7 är som ett kinderägg, det är en sportbil, men också en fyrhjulsdriven SUV och därtill en herrgårdsvagn.

Det är åtminstone så Mazda själva ser det, ambitionen har varit att förena de här tre biltyperna i en, en crossower-SUV.

Resultatet är riktigt lyckat, mest av allt är CX-7 en sportig SUV.

Mazda CX-7 har sina rötter i den konceptbil, MX-Crossport, som visades på Detroitsalongen 2005. Den har sålts drygt ett år i USA och nu är tiden alltså mogen att lansera den i Europa. Det är framförallt tyska marknaden som är måltavla och det har också fått sina konsekvenser för hur bilen utrustats, det finns till exempel ingen automatlåda, vilket så gott som alla konkurrenter kan erbjuda. CX-7 har, en visserligen ypperlig men ändå manuell, sexväxlad låda. Tyskarna föredrar nämligen manuell låda på sina Autobahn-lokomitv.

Motormässigt är det också lite skralt såhär i början av lanseringen, det finns bara ett alternativ,   å andra sidan är det ett riktigt krutpaket, Mazdas högprestandamotor, MZR 2.3 DISI Turbo, som också sitter i MPS-versionerna av Mazda 3 och 6. Den ger 260 hästar och har ett vridmoment på 280 Nm från 3 000 varv.

På riktigt låga varv har inte motorn så mycket kraft, men vid 2 500 varv, då det mesta av vridet infinner sig, blir det ett riktigt bra och jämt drag. CX-7 är en stor bil, men har sett mot konkurrenterna en relativt låg vikt, knappt 1 800 kg, vilket ger fördelar. 0 - 100 km/tim går på 8 sekunder och Mazdan är därmed en av de snabbare SUV:arna.

Den goda prestandan har dessvärre sitt pris miljömässigt, förbrukningen ligger på 10,2 l/100 km vilket ger ett koldioxidutsläpp på 243 gram per kilometer. Ur den synvinkeln borde det finnas ett dieselalternativ, men problemet är att Mazda för ögonblicket inte har en tillräckligt stark diesel i sin motorfamilj. Inom ett år räknar man dock med att ha åtgärdat den saken och då kanske det även finn en automatversion att tillgå.

Mazdas chassitekniker har lagt stor möda på att tvätta bort de svampiga, amerikanska köregenskaperna och de har onekligen lyckats. CX-7 an ligger stabilt på vägen, fjädringen är sportigt spänstig och bilen kränger minimalt i kurvorna, trots att det är ett högbygge man susar fram i.

CX-7 rullar på 18-tums hjul och har permanent fyrhjulsdrift. Sensorer känner av hjulspinn och med hjälp en elektronisk styrd koppling kan kraften fördelas mellan axlarna från maximalt på framhjulen till 50/50 fram och bak.

Designmässigt håller sig CX-7 inom familjen, formspråket har tydliga drag av både Mazda 3 och 6 MPS. Fronten domineras av kraftiga skrämbreddare, stora luftintag och ett gigantiskt Mazdaemblem i nosen. Från sidan ser man att A-stolpen lutats ovanligt långt bakåt, vinkeln är 66 grader, vilket ska understryka bilens sportiga karaktär, men också ge ett lågt luftmotstånd.

Interiören är ombonad, men också sportig, men runda instrument och lister i blänkande stålkulörer. Ratten har samma design som i roadstern MX-5. Framstolarna är riktiga mysfåtöljer som man sitter skönt i och på förarsidan kan den elmanövrerade stolen ställas in steglöst i alla ledder.

Baksätet har inte samma finns sittkomfort, men det finns gott om svängrum för ett par vuxna. När ryggstöden fälls ner, vilket kan ske med ett handgrepp från bakdörren, bildas ett 176 cm långt, 79 cm högt och 105 cm brett och plant lastgolv. Den totala lastvolymen är 1 348 liter.

CX-7 har inte krocktestats av EuroNCAP ännu, men i det amerikanska krocktestet fick bilen fem stjärnor. Säkerhetsutrustingen är omfattande med dubbla front- och sidokrockkuddar, samt krockgardiner för både fram- och baksätespassagerarna. Stabilitetskontroll och antisladdsystem är standard.

Till Sverige kommer bilen i två versioner, Advance med en omfattande standardutrustning för 309 000 kr och den mer påkostade Premium för 344 000 kr. Då ingår en häftig musikanläggning från Bose, Xenoinstrålkastare, dimljus, soltak i glas, läderklädsel och en del annat.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda CX-7

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda CX-7

Pris: Från 309 000 kr

Säljstart: September 2007

Modell: 5-dörrars crossover-SUV

Mått,cm: L 467/B 187/H 164

Tjänstevikt: 1 770 kg, max dragvikt 1 450 kg.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2,3 liter/260 hk. Max vridmoment 380 Nm vid 3000 varv/min.

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, sexväxlad, manuell låda.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på  8,0 sek. Toppfart: 210  km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning:10,2  l/100 km. 98 oktan

CO2-utsläpp: 243 gr/km

Konkurrenter: Citroën C-crosser, Honda CR-V, BMW X3.

Vad nytt? Helt ny crossover modell i SUV-segmentet.

För vem? För den som vill ha en mindre, smidigare SUV med sportiga köregenskaper.

Bra köp? CX-7 är ett gediget bygge men den törstiga motorn kan bli ett minus på lite längre sikt och påverka andrahandsvärdet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-20 20:31
hahaahaha (ej verifierad)

Trevlig bil

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.