Nästa artikel
Mazda 6 Wagon – svenska priser
Nyheter

Mazda 6 Wagon – svenska priser

Publicerad 7 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Mazda 6 Wagon – kombivarianten av Mazdas sexa – får svensk premiär i december. Priserna börjar från 238 900 kronor.

Den som är ute efter en stor kombibil får ytterligare ett alternativ i december när Mazda 6 Wagon börjar säljas i Sverige.  Prislappen blir identisk med den för sedanmodellen, vilket innebär ett instegspris på 238 900 kronor.

För de pengarna får man en tvåliters bensinmotor som levererar 145 hk. Samma motor erbjuds också med en uppskruvad effekt på 165 hk. Den som vill ha ytterligare kraft hänvisas till bensinaren på 2,5 liter som utvecklar 192 hk.
Dieselbilar kommer till Sverige i februari och då är det en motor på 2,5 liter och antingen 150 eller 175 hk som gäller. De olika alternativen kan kombineras med sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat. Prispåslaget för automatlåda uppgår till 16 500 kronor.
Motorerna är byggda med Mazdas bränslebesparande teknik som går under namnet Skyactive. Bland annat finns ett system (i-ELOOP) som tar tillvara på bromsenergin genom en generator som startar när föraren släpper gasen. Energin lagras i en superkondensator och användes sedan till att driva bland annat klimat- och ljudanläggningen.
Bensinmotorer:
Motor: Skyactive-G, 2,0 liter, 145 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Core
Förbrukning (kombi/sedan): 5,5/5,6 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 129/131 g/km
Pris: 238 900 kronor
Motor: Skyactive-G, 2,0 liter, 165 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 6,0/6,0 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 139/139 g/km
Pris: 256 900 kronor
Motor: Skyactive-G, 2,0 liter, 165 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 6,0/6,0 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 139/139 g/km
Pris: 273 400 kronor
Motor: Skyactive-G, 2,5 liter, 192 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Optimum
Förbrukning (kombi/sedan): 6,3/6,4 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 148/150 g/km
Pris: 303 900 kronor
Dieselmotorer:
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Core
Förbrukning (kombi/sedan): 3,9/4,4 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 104/116 g/km
Pris: 258 900 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Core
Förbrukning (kombi/sedan): 4,8/4,9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 127/129 g/km
Pris: 275 400 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 3,9/4,4 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 104/116 g/km
Pris: 276 900 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 150 hk, sexstegad automat
Utrustningsnivå: Vision
Förbrukning (kombi/sedan): 4,8/4,9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 127/129 g/km
Pris: 293 400 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 175 hk, sexväxlad manuell
Utrustningsnivå: Optimum
Förbrukning (kombi/sedan): 4,5/4,6 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 119/121 g/km
Pris: 297 400 kronor
Motor: Skyactive-D, 2,2 liter, 175 hk, sexväxlad automat
Utrustningsnivå: Optimum
Förbrukning (kombi/sedan): 4,8/4,9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombi/sedan): 127/129 g/km
Pris: 323 900 kronor
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-07 17:54
Hackenbush

Snygg bil men jag gissar på ganska usel bakåtsikt i denna med eftersom den har samma trend på designen som en del andra nyare bilar som ger en lätt instängd känsla.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-07 19:00
V8-Power

Det priset är tyvärr alldeles för högt för att det ska gå bra.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-07 19:07
Leif Larsson (ej verifierad)

Lägg till på bränsleförbrukningen, så blir det ytterligare, lite dyrare.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-07 19:37
VW Polo 2012

Ser med förtjusning att dörrarna nu även har fått gummilister runt hela dörren. Samt som brukligt dörrkarmarna också har gummilister runt om. Med andra ord bra ljudisolering så här långt. (Syns på den blå bilen längst ner)

#5 • Uppdaterat: 2012-11-07 19:49
erifog

Bränsleförbrukningen är ju helt otroligt låg med tanke på de stora motorerna och den stora bilen. Får se hur det blir i verkligheten.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-07 21:17
Peugeote-Pär

Tycker det är ganska så vettiga priser på bilen, den ska jag absolut kolla in med när den kommer till bilhallen, den högst utrustade med 150hk dieselmotorn verkar intressant....

#7 • Uppdaterat: 2012-11-07 21:19
Roger Skagerström

Ska man titta bakåt har man backspeglar ;)

Tycker inte den är så dyr ändå. Optimum har förhoppningsvis högre utrustningsnivå än förra Sporten och den kostade 270-280 nånting. Räknar man på att fullsmetade versionen har automat så är det inte många kronor som skilje. Syns ju på diselen med och utan automat. Nu blir den säkerligen ingen storsäljare här vad den än kostat, för folk som köper den här storleken på bil är inte jätteombytliga om vi säger så.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-07 22:17
Roy J

Ger ett gott intryck!
Följer den senaste trenden med allt sämre bakåtsikt och mer instängdhet i baksätet, men på en någorlunda rimlig nivå - inte lika parodiskt överdriven som Volvo, alltså.
Är bara rostskyddet förbättrat, så...

#9 • Uppdaterat: 2012-11-08 00:23
Roger Skagerström

Rostskyddet behöver inte förbättras. Har aldrig sett en rostskadad 6'a av förra (nuvarande) generationen. Ej heller någonsin hört talas om någon.

#a • Uppdaterat: 2012-11-08 09:05
Peugeote-Pär

Sen så har ju alla nya Maxda modeller fått extra rostskydd... Dom började ju göra extra skydd från när CX-5:an kom till hallarna

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.