Bild
Nästa artikel

Mazda 3 återkallas

Nyheter

Nu återkallas 90 000 Mazda 3 för att åtgärda ett problem med en oljeslang. Totalt kan 280 000 bilar omfattas.

I Kina och Japan återkallas 90 000 exemplar av mellanklassaren Mazda 3.

Oljeslang kan slitas ut
Mazda ska nu åtgärda ett problem med bilarnas växellådor.

En oljeslang har placerats alltför nära kylarskyddet och när bilen körs på gropiga vägar kan slangen skava mot skyddet.
 
Ã-ver tid kan denna friktion slita ned oljeslangen vilket i förlängningen kan leda till läckage.

Problemet har inte orsakat någon olycka men bilar som vägrar att starta har rapporterats.

De Mazda 3 som berörs är tillverkade mellan januari 2006 och mars 2009.

Kan växa
Totalt kan återkallelsen komma att omfatta 280 000 bilar.

Mazda har ännu inte lämnat något besked, men troligen åtgärdas problemet som ett serviceärende i Europa.

En i raden
Återkallelsen kommer i en tid där allt fler tillverkare tvingas kalla tillbaka bilar till verkstad.

Toyota har fått störst uppmärksamhet efter att ha återkallat fler än åtta miljoner bilar världen över.

Bara i år har också General Motors återkallat 1,3 miljoner, Honda upp emot en miljon och Nissan 500 000 bilar.

Diskutera: Vad beror den senaste tidens stora återkallelser på?
Taggar: Nyheter
Mazda 3 återkallas

Kommentarer

#1
pg
2010-04-16 12:09

Vi har ägt 3 st 323or och en 626 a. De flesta verkar nöjda med sina bilar, men våra bilar har varit rena sorgen. Problemen har börjat vid ca 20000 mil och reparationskostnaderna har varit höga. Även bränsleförbrukningen har varit högre än vad andra Mazdaägare uppgivit. Min erfarenhet säger att Tyska bilar vinner i längden mot Mazda. Drar mindre bensin än Mazda. Ex. våran nuvarnade Astra drar ca 1 dl mindre än vad våra 3 tidigare Mazda i blandad körning.
Jag ska i korthet nämna det som reparerats, Stolvärme båda sidor, stötdämpare runt om på samtliga. Växellådor trasiga på 2, där växlel 5 hoppat ur. drivknutar fram på 2 av bilarna. Lykthus som ärjat så att kontaktdonen krackelerat.
Är det vi som haft otur med våra bilar, eller är Japanska bilar överskattade?

#1
Alexander J
2010-04-16 12:21

Bäste PG:
Man får räkna med en del reparationer på begagnade bilar.
Du säger att problemen börjar vid 20.000 mil...

#1
Gösta
2010-04-16 12:21

Tror det beror på vinstmaximering. Dvs för att maximera vinsten lockas man att använda sig av komponenter med sämre kvalitet.

#1
Jarl
2010-04-16 12:24

Nya Mazda 3 är baserad på Focus... Riktigt kul att köra, dock jobbigt bullrig.
Fordgrejer har väl aldrig varit speciellt bra...

#1
Gösta
2010-04-16 12:26

PG: Vad förväntar du dig av en bil som gått 20 000 mil. Oavsett märke är en bil som gått så långt i princip förbrukad. Det var bara på den gamla goda tiden (Volvo 240, gamla Merca Dieslar)bilar kunde rulla i princip hur långt som helst. Vi konumenter kräver inte att bilar skall rulla så långt idag, det har blivit alltmer en slit och släng produkt.

#1
JAN
2010-04-16 12:40

Det är märkligt att miljontals bilar återkallas efter att de blivit lanserade. Man tycker jag att det borde finnas ett intresse från tillverkarna att testa bilarna innan de kommer ut på marknaden. Nu skadas ju bara deras image.

#1
Jarl
2010-04-16 13:51

En bil består av 5000 komponenter som är ihopsatta till lägsta möjliga kostnad. Jag tycker det är helt otroligt hur bra bilar håller ihop. Borde vara fler fel. (OBS jag kör Toyota)

#1
soul
2010-04-16 14:24

kör KIA jätteNÖJDDD ! Min nästa bil blir en Hyundai santa-fe eller ix 35 ! Tyskar - Japaner osv. kan stänga affären och GÅ !

#1
pg
2010-04-16 17:26

Jag har aldrig upplevt att de europeiska bilar som vi ägt inom våra familjer har fallit igenom efter 20000 mil på mätaren som just våra 4 Mazdor. Vi har ägt ett flertal Omegor, Astra, även de före detta företagsbilar. Dessa har varit i stort sett reparationsfria trots upp till 30000 mil.
Därefter kommer rostproblem. Dessa problem har Opel och andra Europeiska biltillverkare löst för länge sedan, -men Mazda??
Undrar om inte Japanerna haft sin storhets tid. Som bekant är ju ambitionsnivån väldigt hög hos Tyska bilfabrikanter, som jobbbar hårt på att kvalitetsmässigt höja sig över Japanerna.
Var så säker, om några år kommer Tyskarna att ha tagit över.

#1
leifer
2010-04-16 22:03

PG, Saltet gör så med bilarna. Det är bara Toyota som tycks ha hyfsat täckande rostskydd (varmgalvaniserade alla modeller sen 1993 ca). Så det är en svag punkt på japanska bilar även om dom nog skärpt sig på senare år. Honda har ny rostskyddsbehandling. Men köper man en Mazda så bör man räkna extra vax-behandling när bilen är ny eller nästan ny. Från ca år 2000 så saltas vägar i Japan, så det har också varit ett skäl att förbättra bilarna där, även om dom sällan går länge än 7 år i japan.

#1
leifer
2010-04-16 22:08

PG, dom få fel du beskriver, du skulle ha sett listan på min förra Audi. Att byta stötdämpare vid 20,000 mil är väl inget att bråka om? Bra om dom håller så länge. Växellåda låter lite dåligt även om ett oljebyte i tid kan förbättra läget även på en manuell låda. Toyota har det som standardservice!

#1
Lasse
2010-04-17 01:42

På de nya Mazda-bilarna har dom innerskärmar i tyg. Köper man en ny Mazda bör man underredsbehandla hela underedet och byta ut innerskärmarna av tyg till plastinnerskärmar snarast. En kostnad för ca 10.000 kronor som man måste lägga till inköpspriset.
Någon nämner en gammal Volvo. Har själv även en Volvo 740. Den har gått 47.100 mil utan några som helst problem. Den är dessutom helt utan rost. Drar ca 0.8 liter per mil. Det var kanske bättre förr.
Lasse.

#1
pg
2010-04-17 18:26

Jag har aldrig behövt byta stötdämpare på någon av våra Europeiska bilar, trots att de gått upp till över 30 000 mil. Sedan finns det ytterligare betänkligheter mot Mazda. En urusel bakvagnskonstruktion som verkar hålla enbart för asfaltkörning. Denna tveksamma och tunna konstruktion finns än idag på årets modeller! Jag har fått byta massor av krängningshämmare och fjäderben med stötdämpare på våra Mazdor.
Sedan undrar jag varför stolsvärmen fungerar så dåligt på Mazda. En sitsvärme som verkar fungera när den själv vill!! Bakrute och backspegelsdefroster som även den fungerar när den vill, eller på ett fåtal trådar!!
Jag har tydligen haft otur, -men på 4 bilar inom familjen, varför just vi? Det måste finnas flera som haft liknande problem med sina Mazdor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.