Bild
Nästa artikel
Mannens uppgift att byta däck

Mannens uppgift att byta däck

Nyheter

I 60 procent av fallen är det mannen i familjen som byter däck, medan ynka 2 procent av däckbytena utförs av kvinnor, visar en studie.

34 procent av de tillfrågade lämnar in bilen till en däckverkstad som får göra jobbet och 4 procent byter inte däck över huvud taget.

Men bland de däckbyten som sker hemmavid är detta fortfarande en syssla som få kvinnor ägnar sig åt, enligt en undersökning som Michelin låtit genomföra bland 1 000 svenskar i mars.

Kunskapsbrister finns dock till stor del hos båda könen. Endast 35 procent av de tillfrågade vet till exempel att minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 millimeter.

Diskutera: Vem byter däck på din bil?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2012-04-12 15:02

Och så påpekar vi uppenbara saker igen.... Gör undersökningar som har konstruktivt värde för läsare. Att vidare-rapportera saker som Michelin gör borde inte betala er lön.

T.ex mäta missvisningen på bensinstationer. En undersökning som NI gör.

För att späda på sexismen med självklarheter så visste alla läsare redan detta.

#2
2012-04-12 15:27

Jag bytte inte däck, det gjorde bilfirman. Om det var en manlig eller kvinnlig mekaniker vet jag inte.

#3
2012-04-12 16:29

Visst i tusan!
Jag lovade sambon nya handskar så hon kan byta hjul på våra bilar!

Skämt åsido: Självklart är det mannen som oftast gör detta, för män är oftast starkare än kvinnor. Man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut det...

Jag får ta tag i detta i helgen. Jag har som rutin att samtidigt ta loss bromsbeläggen och göra rent, vägsaltet förstör så mycket.

#5
2012-04-12 17:51

Byta däck gör nog varken män eller kvinnor normalt själva ... men hjul kanske ;o)
.
Nåväl. Men älskling ... peta in en pinne i brasan, hämta mina tofflor och byt hjul på bilen ... Själv är jag upptagen med att sy gardiner :oD

#7
2012-04-12 18:25

Men det kräver både utrustning och kunskap för att byta däck leifer. För att byta hjul krävs viss utrustning, lite kunskap, aningen kraft och en del intresse ..
Hur duktig är du med en matberedare, synål, köksträdgård eller ett strykjärn?
.
Snicksnack ... rensa avlopp, tvätta bil och byta hjul är karlagöra :o)

#8
2012-04-12 18:43

Det är väldigt få privatpersoner det gäller både män och kvinnor som byter däck själva, Detta är ett proffsjobb som kräver verktyg och kunskap. Att försöka göra det själv med en kofot eller liknande kan resultera i att man skadar sig själv, fälgen eller däcket. Hur har ni tänkt att man ska balansera hjulet? Försöka själv eller? Det är beklagligt att en facktidning inte kan skilja på däck och hjul. Ibland kan man se någon liten verkstad eller bensinstation som drivs av någon invandrare med dåliga kunskaper i svenska som gör reklam typ "däckbyte 150:-"

#9
2012-04-12 19:03

Men att byta ett däck kan väl inte vara så svårt...lossa 4-5 muttrar och montera dito...Vadå balansera?
Byter däck själv med mutterdragare under 4 minuter...

#10
2012-04-12 19:06

c63, Tror du missar skillnaden mellan däck och hjul!
Men försök du byta däck med en mutterdragare :oD

#11
2012-04-12 19:09

Jes

Jo jo men artikeln menade nog inte att byta däcken på fälgen...utan normalt byte av vinterdäck till sommardäck....men jag kan ha fel..

#12
2012-04-12 19:11

byta däck eller hjul......
vissa ska bara märka ord tydligen alla som begriper har fattat reportaget.
kära redaktionen nästa gång kan ni väl skriva skifte av fälg inklusive däck(på fälgen) så blir det kanske mindre gnäll.

#13
2012-04-12 19:22

Artikeln menade nog byte mellan vinterhjul och sommarhjul .. tror näppeligen den syftade på, vad den egentligen sa .... Däck-byte. Det är nämligen en annan sak :o)
Jag försökte, lite snällt påpeka skillnaden men det tycks inte riktigt gå in hos alla. Hur som helst är skillnaden stor för den som begriper!
Dessutom är artikeln av noll värde ... enligt mitt tycke.

#14
2012-04-13 08:50