Nästa artikel
Många skadereparationer bristfälliga
Nyheter

Många skadereparationer bristfälliga

Publicerad 4 mars 2015 (uppdaterad 4 mars 2015)
Många skadeverkstäder gör ett dåligt jobb enligt ny undersökning.
Hälften av skadereparationerna fick anmärkningar när försäkringsbranschen utförde kontroller.
När försäkringsbranschen utförde kvalitetskontroller av skadeverkstäder fick 53 procent av fallen anmärkningar. Dåliga lackarbeten och bristande rostskydd var vanligast. Dessutom fakturerade vissa skadeverkstäder för arbete som inte utförts, samt att de inte följt föreskrivna metoder för hur reparationerna skulle utföras.

Stickprovskontrollerna (genomförs av av DEKRA Quality Management AB) har utförts sedan i maj förra året och kontrollerna ska pågå under tre års tid. Efter 700 fall börjar dock tydliga brister uppenbara sig.

– Underlaget är för litet för att dra säkra slutsatser, men visar tydligt att många verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete, säger Mats Olausson, vd på branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar kontrollerna.

Skillnaderna mellan verkstäder är stor, och det kan även skilja mycket mellan verkstäder inom samma kedja. Bästa verkstaden hade en enda avvikelse på tio reparationer, medan den värsta hade 22 avvikelser på åtta reparationer. 

Diskutera: Har du drabbats av en dåligt utförd skadereparation?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-04 10:42
B Englund

För försäkringsbranschen gäller bara lägsta pris. Känner genom en bekant till bilglasbranschen, en bransch som nästan helt har försäkringsbolagen som kunder. Hans företag var kvalitets- och miljöcertifierad men de slutade med det då försäkringsbolagen inte efterfrågade kvalitet eller miljöhänsyn, utan alltid lägsta pris. Vilket försäkringsbolag blir först med att kräva att skadearbeten ska utföras på ett kvalitets- och miljömässigt sätt?

#2 • Uppdaterat: 2015-03-04 11:16
Styggavargen

Jag är mer förundrar över hur mycket pengar skadeverkstäderna pressar försäkringsbolagen på. Hade en Mitsubishi Carisma 2001 års modell som blev skadad. Bilen repades för 55000 kr och den var väl värd max 85000 kr. När jag såg vad de lagat och vad de tagit betalt för jobbet blev jag förbluffad hur mycket räkningen var saltad. Inte konstigt att vi har höga försäkringspremier om man säger så. Detta var för ca 10 år sedan och jag hoppas och tror att försäkringsbolagen har skärpt sina kontroller av skadeverkstäderna sedan dess.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-04 16:55
a128

Undrar om bilen på bilden körs utan fungerande motorkylning ? !!!

#4 • Uppdaterat: 2015-03-04 18:25
systembolaget

Så länge kronor och ören bestämmer, inte kvaliteten, får vi leva med detta.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-05 07:26
hultarn

Å andra sidan sa en av ägarna på en bilskrot att han var förvånad över hur fina bilar som hamnar på skroten, då de dyra elektronikdelarna gör att bilarna inte längre repareras.

Repliken " Underlaget är för litet för att dra säkra slutsatser, men visar tydligt att många verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete" är direkt motsägelsefull. Först för litet, sedan tydligt...

"Ja det var väl på tiden att det kommer fram. Tänk er nu själva vad jag har predikat om i åratal här i trådarna. Det är inte sällsynt att många märkesfanatiker (Raphael, Peugo, Shogun, N-iklas - det finns fler) sitter och gör jämförelser mellan olika bilmärken utifrån underlag som har betydligt mindre stickprov - eller är påverkade av betydande bias - än så."
AL blandar som vanligt ihop äpplen och päron precis som det passar hans syfte. Vad Dekra gör i Sverige påverkar inte vad de gör i Tyskland.
Kikade just på Astra jämfört med A3 vs. A3 och Golf, och Astran ligger bättre till hos Dekra, oavsett körsträcka. Det tyder på att Opel förbättrat sin kvalitet.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-05 07:46
silvergranen

Opel räknas ej som premium och premium måste innebära att bilarna har lägre tillförlitlighet ;)
Läs VW &Audi tex!

#7 • Uppdaterat: 2015-03-05 07:49
silvergranen

I denna affärsverksamhet frodas bedrägerierna;(

#8 • Uppdaterat: 2015-03-05 17:31
hultarn

AL: exakt på vad grundar du dina definitiva slutsatser på?

Vi kan väl ta fram siffrorna så kan varje person utvärdera om de är värda något eller inte. Detta oavsett om de är yrkesstatistiker eller inte.

Utan större fel: Upp till 5000 mil:
A3 93,6 %
Astra 95,1 %
Golf 93,2 %
Auris 93,0 %

5000-10000 mil
A3 84,2 %
Astra 88,9 %
Golf 87,8 %
Auris 85,9%

10000-15000 mil:
A3 72,5 %
Astra 82,4 %
Golf 81,4 %
Auris 76,5%

#9 • Uppdaterat: 2015-03-05 17:54
Audi A5 SB

hultarn, alla siffror faller inom felmarginalen. Ska det vara svårt att utläsa?

#a • Uppdaterat: 2015-03-05 20:38
hultarn

Audi: det beror ju på vad man anser vara felmarginal...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.