Bild
Nästa artikel
Majoritet tror att Saab överlever

Majoritet tror att Saab överlever

Nyheter

Saab finns kvar som biltillverkare om tre år. Det tror sex av tio svenskar, visar en ny undersökning.

59 procent, nästan sex av tio, av de tillfrågade i en ny undersökning tror att Saab Automobile fortfarande tillverkar bilar i Sverige om tre år. Det rapporterar Dagens Industri.

Med ett representativt urval av det svenska folket har 1 046 personer svart på frågan: ”Tror du att bilföretaget Saab finns kvar som en större biltillverkare i Sverige om tre år?”

Nästan 24 procent svarade nej. Undersökningen visar också att yngre är mer positiva och äldre mer pessimistiska.

Hela 44,5 procent svarade dock att de tror att Saab överlever, men med en förändrad ägarbild. Bara 14,6 procent tror att Spyker med ordförande Victor Muller finns kvar som huvudägare.

Läs mer om undersökningen hos Dagens Industri.

Diskutera: Tror du att Saab finns kvar som en större biltillverkare om tre år?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
WHO
2011-02-10 12:13

50 / 50 ... Osäkert.

#2
2011-02-10 12:16

Här pratar vi Saab, inte Toyota – med god samtalston. Kommentar redigerad.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3
Börje bilkunnig
2011-02-10 12:28

Saab har aldrig gått bra och det är svårt för ett företag med dålig ekonomi att börja tillverka bra produkter som blir bra och vänder på det dåliga.
Men, de har sålt några bilar ändå genom åren.

Idag gör inte Saab heller några vidare bra bilar. Ful men lite annorlunda design men det har även konkurrenterna. Och ett hotat märke som medför tveksamt andrahandsvärde säljer nog inte så bra.

Jag tror att Saab kommer att försvinna. Om inte nåot starkt föratag tar över som delägare. (Kanske kan Lada som säljer bra i många länder med dessutom växande ekonomi ha Saab som ett lite finare, säkrare och bättre alternativ. Lada har nog pengar att ge till Sverige för att kunna låta dem bygga bättre bilar än idag. Kanske t o m flytta tillverkningen av en del Saabar till Ryssland. Men att tillverka en del Saabar i Sverige låter nog bättre för folk än att bygga dem i Ryssland. Iaf till en början.

Men jag hoppas att Saabskiten går i konkurrs!

#4
emellertid
2011-02-10 13:34

Jag tror att Saab försvinner tyvärr. Blir inte lätt att sälja bilar som har problem med diverse saker. Att sen priset på dom håller premiumklass gör inte saken bättre då bilen faktiskt inte är premium. Har inte gillat Saab något vidare förut faktiskt och har inte haft en tanke på att köpa en men den nya 9-5 ser riktigt bra ut och skulle kunna köpa den om det inte vore för Saabs ovissa framtid. Går Saab omkull blir det omöjligt att sälja en begagnad Saab och få något för den. Det kvittar vilka garantier det lämnas av Saab för det är marknaden som bestämmer. Visst vore det synd om Saab försvann men man kan ju inte bygga bilar och gå med förlust varje år utan att det blir ohållbart.

#5
AEROHIRSCH
2011-02-10 13:38

Självklart finns SAAB kvar.
Anatonov har säkrat finanseringen.

(Börje bilkunning, ditt inlägg är på så låg nivå samt kränkande att det kommenterar jag inte ens...)

#6
R-link
2011-02-10 13:48

Klart att vi svenskar svarar optimistiskt om en svensk bils vara eller inte. Men Saab har verkligen ful och annorlunda design på sina produkter - är det vad marknaden vill ha? Verkar inte så och det kan man ju lätt förstå. Toppa sen med relativt höga priser och bristande kvalitet - tja vad blir kvar!?

#8
Bengt saabägare
2011-02-10 13:56

Om SAAB fortsätter att hålla samma kvalite till lika låga priser som tidigare och att leveranser av bilar kan ske snabbare.
Helst inom 1 vecka eller åtminstone inom en månad.
Inte kul att beställa bil i april och få den efter semestern i augusti.
Då finns nästan 100 % chans att va kvar som stor biltillverkare.

#9
Coolg8
2011-02-10 14:21

Nog kommer SAAB finnas kvar, kvaliteten är hög. Det man måste jobba med är att få fram mindre bilar med alternativa drivkällor.

Detta bör inte vara ett så stort problem då SAABs tekniker står bakom en hel del av GMs kommande hybrid samt eldrift i VOLT och AMPERE.

#10
2011-02-10 14:21

Jag har åkt Saab, Volvo och Toyota i många år och Saaben är absolut den trevligaste och den som jag helst väljer när jag får chansen.
Nu gäller det här mest 9-5 gen 1, men även 9-3 och det är något som är svårt att förklara, de är inte bäst på något direkt, men ändå trevligast.
Jag vet inte varför.
Jag har haft Audi A4 (för liten) A6 och Passat, mycket trevliga och suveräna till vissa delar, men ändå väljer jag Saaben.
Men jag vet inte om nya 9-5 SC blir en ny favorit, det väntar jag med att skriva om efter att jag fått prova den.

#11
m.d
2011-02-10 14:33

jag har kört opel ascona opel kadett GT mitsubishi galant osv hade aldrig en tanke på saab, tills jag provkörde en saab 9-3 2.0t 2005 års modell ny, jag blev helt såld,, köpte en sprak ny 2005 med den härligaste turbo motor man kan tänka sig, å säkerhet på köpet,, ni som aldrig kört saab av nyare modell, ta er tid å testa jag gjorde de, man kan inte skita ner ett bilmärke om man inte har kört det

#12
volvokunnig
2011-02-10 15:38

Jag vill absolut SAAB försvinner ,då säljär volvo mer...det gillar jag!

#13
AEROHIRSCH
2011-02-10 16:53

RE: Volvokunnig
Knappast... då volvo och saab INTE athraterar samma kundkrets, så är det högst tveksammt om det ens skulle märkas i ovlovs försäljningsstistik.

#16
Karlsson @ roof
2011-02-10 17:01

Saab ligger snart i graven, precis som alla andra misslyckade märken

#17
Bo-Lennart
2011-02-10 17:28

Ett är i alla fall säkert. Skall Saab överleva måste dom sälja betydligt fler bilar än idag. Det måste bli en mycket snabb och mycket stor ökning av antalet sålda bilar.
Sålde i januari (enligt Saab United) strax under 2700. Saab tillverkar (tillverkade?) idag 28 bilar/tim. Det blir ca 5000 i månaden. Vet inte när men Saab måste antagligen snart anpassa antalet tillverkade bilar till antalet sålda bilar. Då måste alltså försäljningen öka med ca 75%.
Skall Saab nå sitt försäljningsmål på 80 000 år 2011 måste man f.o.m. februari sälja 11 000 bilar/mån. Vi får väl hoppas men lätt blir det inte. Förefaller näst intill omöjligt.

#18
mattea
2011-02-10 17:28

Finns kvar som en STÖRRE tillverkare? knappast. Men Saab kommer finnas där , med sina 100 - 140 tusen bilar om året , som en nich tillverkare för oss som går våra egna vägar
Snart är det mars månad :)

#19
skoda prisvärd
2011-02-10 17:36

hoppas dom överlever snabba bilar ,stadiga på vägen mm

#20
2011-02-10 17:46

Jag förstår inte varför det går att köpa en Saab med XWD och automat till diesel. Till och med Skoda kan erbjuda den lösningen, men inte Saab?

#21
Börje bilkunniga
2011-02-10 17:47

Volvo och Saab attraherar samma kunder. De som köper dyrare, sämre och tråkigare bilar än de behöver bara för att få åka en svensk bil för att grannen gör det.

Egentligen vill de åka en bil som är mer premium men vill varken sticka ut, köpa osvensk och de lever kvar vid det gamla att svenska bilar är billiga att äga och säkrast av alla...

Eller varför inte köpa något klokt som t ex Mazda???

#22
MR X
2011-02-10 17:53

Bo-Lennart. Så långt som så här kan väl konstatera att ingeting verkar omöjligt för saab! ;)
Mattea! Ja snart är det mars månad!! :D
Noterar att en av dissociative Jarl = volvokunnig är här. ;)
Jarl det finns hjälp att få för dig!! ;) Se så tillbaka till ditt för länge sedan glömda toyotaforum och stanna där!! ;)

#23
2011-02-10 18:15

Börje bilkunniga (är ni flera?), visst gör Mazda bra familjebilar som är körglada - och bullriga och lättrostade, generellt. Men nu handlar det om Saabs framtid, och där är knappas Mazda ett hot.
Saab har ju redan gjort en förmånlig tjänstebilsvariant av kombin, så där finns helt klart en väg. En rejält rymlig men ändå körglad bil till bra månadskostnad. Som dessutom känns modern och ändå så välbekant.

#24
2011-02-10 18:51

Jag säger som Aerohirschen, kränkande inlägg ska inte kommenteras. Så därför sväljer jag min kommentar till Aerohirsch. För övrigt känns det lite trist för mej att tillhöra bara 4 av 10 svenskar. Jag tror ni som tillhör 6 av 10 känner er starkare. (Jag tillhörde en minoritet före både FlyMe´s och GoodJet´s konkurser.)

#25
Fundersam
2011-02-10 19:48

Bo-Lennart: Nu måste du väl räkna fel?

11.000 bilar i månaden resten av året? Då blir det:
11.000 x 11 = 121.000 bilar.

Ska Saab nå det mål de siktar mot på ca 80.000 bilar borde ekvationen vara med den siffra du säger (2.700 sålda i januari vara följande:

(80.000-2700)/11 = 77300 / 11 = 7027 bilar per månad.

#26
Fredde2
2011-02-10 19:50

Det är tydligen mångas önskan att Saab ska försvinna.....därmed är det också mångas önskan att kanske uppemot 50000 människor, från fabriken och diverse underleverantörer blir av med sina arbeten. DET är vad folk verkar ÖNSKA........jag frågar mig....hur intelligent är DET......få fart på fabriken istället.......annars är det här snart en bananrepublik.....men det önskar ni väl också......att Saab ska kursa och Volvo flytta till Kina......VAD ska ni jobba med då.....dönickar....?

#27
Börje bilkunniga
2011-02-10 19:53

Jag hoppas att Saab försvinner och att Volvo flyttar till Kina. Jag lär inte bli av med jobbet för det.

Rentav en fördel för mig. Då kanske fler köper Toyota och jag älskar det märket då jag jobbar på verkstad.

#28
Börje bilkunnig
2011-02-10 19:56

Då får väl Volvo och Saab bygga bättre, snyggare bilar.

Volvo och Saab är TYVÄRR en skam för Sverige.

För visst vore det skoj om vi hade någon mer kvalitetsexportvara att skryta med än bara en gräsklipparfabrik nere i Skåne?

#29
MR X
2011-02-10 20:37

De enda skammen för Sverige är de plumt (o)lustiga barnsliga kommentarerna från Börje bilkunnig! Börje bilkunnig..... = Jarl. Gå tillbaka till ditt gamla toyotaforum och stanna där.;)

#30
Bo-Lennart
2011-02-10 21:19

RE: Fundersam
Du har självklart helt rätt! Mycket slarvigt!! Skall ej upprepas!! Vet att 11x11 =121. Du har angett rätt antal.
Även ett snitt på 7000 resten av året är mycket. Vi får se hur det går i februari. Snittet de tio sista månaderna kommer att ligga över 7000. I övrigt håller jag båda tummarna för både Saab och Volvo. Antar att även du gör det.

#31
A6QTDIAut
2011-02-10 21:21

Fredde2

"........därmed är det också mångas önskan att kanske uppemot 50000 människor, från fabriken och diverse underleverantörer blir av med sina arbeten. "

50.000! Det var inte illa för att tillverka under 100.000 bilar. 5.000 kanske är rätt siffra?

Hursomhelst så är en nedläggning av SAAB knappast något som en vettig människa kan önska. Hoppas att dom får igång hjulen, om inte så blir resultatet dystert. Arbetslöshet för somliga, men vad värre är att de 5 miljarder som staten borgat för kan gå upp i rök. Innan ni gastar inälvorna ur er, betänk att dessa penningar är till för utveckling av ny teknik. Om SAAB går i graven, vad är då det värt? SAAB har för övrigt en helt egen uppfattning om vad som gäller vi en ev. rekonstruktion (vilket kan komma i fråga om det värsta händer).

#32
Nithin01
2011-02-10 21:44

SAAB borde öht. inte finnas idag så en ev. debatt om hur det ev. ser ut om 3 år...

Man kan ju hoppas att någon gör det som borde gjorts för länge sedan.

Lägg ner!

Underleverantörer? Är dom nu dumma nog att enbart förlita sig till beställningarna från SAAB så tack och hej med dem också.

Men så är det inte... Det finns flera kunder..

#33
Coolg8
2011-02-10 22:15

Ja, toyota det är bilen utan fel...inga mer kommentarer.

Det är klart att om SAAB läggs ner är de inte bara de anställda på SAAB och underleverantörerna som drabbas, det drabbas i andra och tredje steg också.

Tänk på kommunerna som tappar skatteinkomster, neddragningar inom vård och skola som följd.

Men de flesta kan väl få jobb hos Börje bilkunnig, han kan behöva lite hjälp med mattorna på Priusen :)

#34
Henr1k
2011-02-10 22:24

--->A6QTDI, riksgälden har säkrat säkerheter för de 4,3 miljarderna som EIB lånat ut, främst i form av reservdelsförsäljning till alla Saabar i världen, och man fick 1,4 miljarder för gamla 9-5an. Men det kommer inte att behövas, Saab kommer klara sig fint.
Saabs uppfattning var väl att vid en rekonstruktion så skrivs skulderna ner med 75%, tvisten som pågår är ju att staten vill ha tillbaka 100% av sina pengar.

#35
Börje bilkunnig
2011-02-10 22:27

Nämn inte mattorna... Enformigt med alla återkallningar. Exakt samma ska ska fixas på exakt lika bilar hela tiden...

Var faan mer spännande när jag städade trapphus. Mkt skräp där med fast mer variation på skräpet...

#36
A6QTDIAut
2011-02-10 22:33

Henrik

Vem vet vem som tar över om SAAB hamnar i en rekonstruktion eller gör kk. 75% av några miljarder är inte småpengar. För staten är skillnaden mellan 25% och 100% stor. (25% är för övrigt ingen fast sats för rekonstruktioner.) Vid kk lär det bli huggsexa över resterna. Vem vinner? Politik eller pengar?

Hört talas om Rover?

#37
MR X
2011-02-10 22:37

Nämen Nithin01.

Jag blir lite besviken på dig!! :( Lite.......... eller mycket mer kreativitet kan man faktiskt kräva av dig. Ditt inlägg är både andefattigt torftigt förvirrat och en pinsamt reprisering av Jarls gamla idislande! Kom igen bättre kan du!! Eller också återvänder du till toyotaforumet och stannar där!! ;)

#38
Bruno Uno
2011-02-10 22:39

Nithin01 har ju rätt. Varför krångla till det och försöka sopa lite av Saabs problem under musmattan?

#39
Charles Robert Darwin
2011-02-11 00:24

Det naturliga urvalet säger mig att Saab försvinner tämligen snabbt, cirka 2 år, högst.

#40
Fundersam
2011-02-11 07:15

Alla som funderar på det här med "märkeslojalitet" borde läsa Albert O. Hirschmans klassiska bok "Exit, Voice, Loyalty"

#41
Fundersam
2011-02-11 07:17

Bo-Lennart: Självklart håller jag tummarna för både Volvo och Saab. Tycker båda bolagen gör bra produkter och det är jag är glad vi har sådan produktion och utveckling i Sverige.

Vad gäller försäljningsmålen blir det att vänta på siffror. Blir ju spännande att också se hur kommande modeller tas emot av marknaden både för Volvo och Saab.

#42
Mr X
2011-02-11 09:01

Bruno Uno.

Om man skall resonera på det torftiga sättet som du och Nithin01 gör så skulle inga företag existera över huvud taget i Sverige. För att någonting skall bli vinstbringande måste pengar satsas. Vi vet inte rktigt om saab gått med förlust så många år som det sagts. GM:s bokföring är ju inte svensk direkt och därför svår att tyda. Men dagens saab är ju ett nystartat företag fritt från GM och vi får vänta och se vad som händer. Det första viktiga är att saab får ett något sånär nollresultat som Muller själv har sagt innan saab går med vinst. Jag tror på saab. Man har visat att man har överlevt många mäktiga fiender och jag tror att man kommer fortsätta att göra det. Sedan får man inte glömma att Saabkunderna är de mest lojala kunderna i världen, de utvecklar en slags personlig symbios med sina bilar och det finns mycket fåtal märken i världen som har lyckats med det. Toyota har absolut inte lyckats med detta. Vi har ägt 5 toyota bland alla bilar genom åren ca: 60 st av skiftande märken allt från fiat panda till mercedes och inget av dessa bilmärke har ens och kommer ens i närheten av saab när det gäller emetionellt starka band och den senaste saaben är inne på sitt 7:e år och har fungerat felfritt. Till skillnad från min farsas tre e-klasses under kort tid.

#43
2011-02-11 12:04

Jag tror inte att det behöver vara några större finansiella problem för Saab på sikt, det ser nog Antonov till.
Det ska bli intressant att se hur det blir med tillverkningen av Saab i Kaliningrad och vilken modell det blir.

#44
skoda prisvärd
2011-02-11 16:43

saab överlever med rysska pengar det kommer og gå greit ......

#45
Super Toyota
2011-02-11 19:19

Kvalitet stavas inte Saab iaf.

#46
rony
2011-02-11 21:07

Du får tala för dig själv mr x du är knappast representativ för alla människor. Jag har också ägt olika slags märket bla Saab och det har inte förmedlat mig nåt förutom massor med problem.

#47
Börje bilkunnig
2011-02-11 21:24

Varför ens skriva om Saab Vi Bilägare?

Saab har alltid varit skräp som köps av en viss typ av människor. Oavsett om ni skriver om dem eller inte.

Skriv om knyppling istället, mer intressant tycker Börje.

#49
2011-02-12 09:18

Som Svensk är det nog lätt att blanda önskan och tro.
Naturligtvis vill vi att märket finns kvar om inte för annat, så för de arbetstillfällen som det ger.
Emellertid hänger framtiden just nu på en enda persons vilja att fortsätta och det är inte riktigt helt bra.
.
Saab har visat att man på mycket kort tid kan få fram en riktigt fin bil, men konkurrensen är, som bekant stenhård.
Frågan är om Antonov har tålamodet och viljan att spendera sina många pengar.

#54
z655
2011-02-12 21:56

Själv tror jag att erfarenhet är en väldigt bra egenskap hos biltestare. Jag tror även att ViB.s testlag är de mest erfarna i bland svenska biltidningar. Deras personliga märkesvärderingar vet vi dock inget om.

#55
lubos
2011-02-15 19:27

Med en så passionerad ledning och organisation rakt igenom som finns hos SAAB-personvagnar så vore det mycket oturligt om detta förnämliga företag
skulle gå under!
Under pressen från GM och våra egen regering visade sig SAAB vara vuxet extrema motgångar och red ut den värsta stormen med styrkan i behåll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.