Nästa artikel
Magneter vägleder självkörande bilar
Nyheter

Magneter vägleder självkörande bilar

Publicerad 11 mars 2014 (uppdaterad 12 mars 2014)
Kan magneter i vägen assistera självkörande bilar och samtidigt förhindra avåkningar? Det ska Volvo undersöka i ett forskningsprojekt.

Projektet är redan igång vid Volvos testanläggning i Hällered. På en 100 meter lång provbana har Volvo grävt ned ett mönster med så kallade ferritmagneter. Magneterna, som nästan lika stora som en femkrona, har placerats två decimeter under vägbanan.

Tanken är att magneterna ska användas för att med god precision bestämma bilens position, en avgörande faktor för att självkörande bilar ska fungera. För den uppgiften är kameror och GPS inte tillräckligt tillförlitliga i alla lägen, enligt Volvo. En fördel med magneterna är att de inte påverkas av yttre omständigheter, till exempel snö.

– Magneterna skapar en osynlig "järnväg" som bokstavligt talat bereder väg för positionering med en felmarginal på mindre än en decimeter, säger Jonas Ekmark, chef för förebyggande säkerhet på Volvo, i en kommentar.

Volvo påpekar dock att självkörande bilar klarar sig utan ingrepp i infrastrukturen. Magneterna skapar snarare nya möjligheter. Förutom att assistera självkörande bilar med positionering kan de användas för att förebygga olyckor, framför allt avåkningar.

Trafikverket är med och finansierar forskningsprojektet. Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket, kallar de första resultaten "intressanta":

– Särskilt då det finns en potential för förbättrad trafiksäkerhet vid sidan av fördelarna för utvecklingen av självkörande fordon, säger han i en kommentar.

Tidigare har Volvo meddelat att 100 självkörande bilar ska testas på allmänna vägar i Göteborg med start 2017. Biltillverkaren vill bli ledande inom så kallad autonom körning och i den satsningen kan vägmagneter komma att spela en viktig roll.

– Nästa steg blir att utföra tester i verklig trafik, säger Jonas Ekmark.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos forskningsprojekt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-11 11:20
1storstark

Hela projektet känns kusligt. Tänk om den tar in signalen från en robotgräsklippare och börjar svänga in på gräsmattorna.
Vems är felet om 2 självkörande bilar krockar? Många "tänk om..."
Jag kommer då inte att bli först att köpa en sådan bil!

#2 • Uppdaterat: 2014-03-11 11:28
Leif Kavander

Lär bli dyrt att gräva ner magneter i ALLA vägar som finns.
Om nu detta blir verklighet i Sverige så för att ha nytta av tjänsten så gäller det för andra länder att köpa in magneter och börja gräva ner dem.
Tycker att denna idé tillhör de mest korkade.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-11 11:55
Hackenbush

Blir en rejäl bilskattehöjning om detta skall genomföras för det blir inte billigt att gräva ner massvis med magneter i körbanan.
Sen kan man undra hur dessa magneter kommer att påverka oss efter många års bilkörning.
Det måste finnas bättre sätt att genomföra detta på.
Kan man inte integrera kontrollsystem för självkörande bilar i alla de fartkameror/stativ som skall sättas upp?

#4 • Uppdaterat: 2014-03-11 12:05
Leif Kavander

Trafikverket är med och finansierar. Tycker absolut att de pengarna skall gå til att förbättra befintliga vägar.
Annars är det bara att höja trängselavgifterna, om det behövs mer pengar.
Nu tycker jag det är dags för Claes Tingvall att avgå.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-11 12:10
Raphael

Jag vill inte ha självkörande bilar, då åker jag hellre tåg. Bygg ut tågtrafiken i Sverige istället och satsa på spårvagnar och mindre pendlingståg i glesbygd!

#6 • Uppdaterat: 2014-03-11 12:11
Raphael

Om två sjävkörande bilar krockar så är felet den bil vars dators artificiella intelligens argumenterar sämst i rätten.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-11 13:33
Hackenbush

Det är bara så att det finns inget system i världen som är 100% tillförlitligt så frågan är verkligen hur man utreder en krock med förarlösa bilar eller går staten in här och ersätter? Eller kanske Volvo?

#8 • Uppdaterat: 2014-03-11 13:57
saabnisse

Vad är det för vits med det här?
Kan man inte, eller vill man inte, eller får man inte, köra själv finns ju taxi!

Trams! Bort med de här dumheterna, lägg pengarna på fler fartkameror istället så att vi blir av med drogpåverkade och olagliga förare och bilar!

#9 • Uppdaterat: 2014-03-11 14:29
Hackenbush

Ok, fartkameror tar hand om drogpåverkade och olagliga förare och bilar och polispatrullerna tar hand om de som kör för fort. Vilken bra lösning!

#a • Uppdaterat: 2014-03-11 18:06
Irvor

Är det inte smartare att placera magneter i "reflexpinnarna" som finns på många vägar, och som borde finnas på fler ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.