Nästa artikel
London klämmer åt utsläppsbovar
Nyheter

London klämmer åt utsläppsbovar

Publicerad 24 oktober 2017
Dyrt att resa in till centrala delarna av London för den som har en bil äldre än 2006.
Brittiska storstaden har infört en ny avgift för äldre bensin- och dieselbilar i ett försök att förbättra luftkvaliteten.
Sedan tidigare betalar Londonpendlarna trängselskatt på drygt 11,50 pund för att få åka in i de centrala delarna. Nu tillkommer en extra avgift för de som kör fossilbilar som inte klarar utsläppsklassen Euro 4. Dessa bilar är registrerade före 2006 och måste hädanefter betala 10 pund extra utöver trängselskatten för att få passera.

Den nya skatten kallas T-Charge och enligt borgmästare Sadiq Khan omfattas drygt 34.000 fordon per månad av den. 
– Luften är dålig, men den dödar också. Det finns barn i London vars lungor är outvecklade. Det finns vuxna som lider av en rad åkommor orsakade av dålig luftkvalitet, allt från astma till demens och strokeanfall, säger Sadiq Khan till nyhetsbyrån Reuters.
 
Diskutera: Tycker du att svenska städer borde göra som London och införa extra avgifter på äldre bensin- och dieseldrivna bilar?       
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-24 14:22
Hackenbush

På vilket sätt förbättrar avgiften luftkvaliteten?
Folk betalar och kör vidare. Kanske om den nya avgiften var 100 pund skulle det få någon effekt.

#2 • Uppdaterat: 2017-10-24 17:07
Swemba

Kör den rika medelklassen 12 år gamla bilar?
Jag tror absolut det har effekt, sen kan man såklart alltid diskutera nivån på avgiften och hur stor effekt det blir, men några lär nog lämna gammelbilen hemma och några kanske väljer att pensionera den och köpa en nyare.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-24 17:52
1

Gör samma sak här. Ett måste. Men förbjud alla dieselbilar oavsett ålder, för en skönare värld.

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ett sätt att få alla de som egentligen skulle kunna utnyttja kommunala transporter eller cykeln att verkligen ta buss, tunnelbana eller cykel...

Bra initiativ, kommer snart till en stad nära dig, även dig som inte kör diesel...

#5 • Uppdaterat: 2017-10-24 19:18
Per_K

Frågan är hur stor effekt detta får på miljön. Det finns kanske andra stora utsläppskällor jämte privatbilar, exempelvis bussar och distributionsfordon. Och hur kommer de ökade intäkterna att utnyttjas?

#6 • Uppdaterat: 2017-10-24 20:08
mw73

Dieselbilar har inte i städer att göra alls.. Beskatta bort dom ur städerna för en bättre lokalmiljö..

#7 • Uppdaterat: 2017-10-24 20:39
CEAT

Såfort det kommer en ny euro version ska den tidigare högsta euro klassningen ökas i trängselskatt och skatt. Det ska bli dyrare ju äldre en bil blir, inte tvärtom. Just nu borde alla euro 5 betala en hel del. Euro 4 borde knappt få rulla på vägarna.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-24 21:16
Reinhard

På tal om utsläpp,hur renar flyget sina utsläpp,vissa flygplatser ligger ändå rätt nära bebyggelse.
Heathrow skulle kanske tänka på att skatta varje start o landning med 10£ också,för miljöns skull.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-24 23:01
jete

Och inte kan vi tillåta vulkanutbrott heller. Plugga igen dem, de förpestar hela jorden. Eller montera åtminstone partikelfilter på dem.

#a • Uppdaterat: 2017-10-28 15:06
CEAT

Ska utveckla lite mer varför euro 4 knappt ska få rulla på våra vägar. Ni som ”bromsar” mig och tänker att ”en stackars familj med sin Volvo V70 från 1997 måste kunna ha råd att åka runt i sin bil” så är svaret är nej, varför? Den släpper ut extremt mycket skit, är även en säkerhetsrisk på vägarna då allt går sönder på den. Vet inte hur många bilar som glider runt och släpper ut svarta moln, vissa så mycket att man knappt ser vad som är framför den. Nummer 2. Har du inte råd med en ”nyare” bil som är effektiv och släpper ut mindre kanske du ska omprioritera ditt liv. Såsom, skaffa inte barn när du är 17. Är du inte nöjd med din inkomst, byt jobb eller plugga dig till ett som alla andra. Det är inte synd om någon i Sveriges avlånga land. Alla har rätt att plugga, har du inte pengar? Då finns CSN med studielån. Alla har möjligheten! Är barn påväg i tidig ålder? Finns både abort och ännu bättre, preventivmedel! 1 + 1 är 2 och inget annat. Alla kan bli någon, alla kan ha råd men har man inte motivationen och hellre lever på bidrag så kan ett sunt liv med normal inkomst inte vara så viktigt. Euro 5 är det ”sämsta” som ska rulla på våra vägar. Med det sagt är det ingen rättighet att köra runt i en omiljövänlig förgasare som släpper ut lika mycket som 20 nya bilar. 800 kr är vad komunaltrafiken kostar, den blir bara bättre och bättre och sträcker sig över längre och länge ytor. Alternativ finns så välj för tusan det som gynnar dig och vår värld mest annars har du inget här att göra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.