Bild
Nästa artikel
Dyrt att resa in till centrala delarna av London för den som har en bil äldre än 2006.
Dyrt att resa in till centrala delarna av London för den som har en bil äldre än 2006.

London klämmer åt utsläppsbovar

Nyheter

Brittiska storstaden har infört en ny avgift för äldre bensin- och dieselbilar i ett försök att förbättra luftkvaliteten.

Sedan tidigare betalar Londonpendlarna trängselskatt på drygt 11,50 pund för att få åka in i de centrala delarna. Nu tillkommer en extra avgift för de som kör fossilbilar som inte klarar utsläppsklassen Euro 4. Dessa bilar är registrerade före 2006 och måste hädanefter betala 10 pund extra utöver trängselskatten för att få passera.

Den nya skatten kallas T-Charge och enligt borgmästare Sadiq Khan omfattas drygt 34.000 fordon per månad av den. 
– Luften är dålig, men den dödar också. Det finns barn i London vars lungor är outvecklade. Det finns vuxna som lider av en rad åkommor orsakade av dålig luftkvalitet, allt från astma till demens och strokeanfall, säger Sadiq Khan till nyhetsbyrån Reuters.
 
Diskutera: Tycker du att svenska städer borde göra som London och införa extra avgifter på äldre bensin- och dieseldrivna bilar?       
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-10-24 14:07

Ja helt klart. Inför nu!

#2
2017-10-24 14:22

På vilket sätt förbättrar avgiften luftkvaliteten?
Folk betalar och kör vidare. Kanske om den nya avgiften var 100 pund skulle det få någon effekt.

#3
2017-10-24 15:34

Hackenbush: Klart att det inte förbättrar något. Folk har inget val. Det här handlar om att klämma den rika medelklassen på pengar. Observera att jag inte förnekar några föroreningsproblem i städer, för det har vi.
Men likt att man nu försöker beskatta elbilar som har 0-utsläpp i städer så handlar detta i största mån om ytterligare en ursäkt att klämma folk på pengar.

#4
2017-10-24 17:07

Kör den rika medelklassen 12 år gamla bilar?
Jag tror absolut det har effekt, sen kan man såklart alltid diskutera nivån på avgiften och hur stor effekt det blir, men några lär nog lämna gammelbilen hemma och några kanske väljer att pensionera den och köpa en nyare.

#5
2017-10-24 17:48

Varför ska man klämma åt de fattiga som inte har råd att köpa en ny ren dieselbil med Euro 6 rening? Det är väl bättre att ta betalt av dem som kör rena Euro 5, 6 bilar och använda dessa pengar till att tex förbättra infrastruktur mm för allas väl och ve. Att beskatta fattiga, pensionärer och barnfamiljer ännu hårdare som faktiskt måste använda sina bilar är principiellt fel, det är bättre att ta pengar av dem som redan har ett överskott av dem!

#6
1
2017-10-24 17:52

Gör samma sak här. Ett måste. Men förbjud alla dieselbilar oavsett ålder, för en skönare värld.

#7
2017-10-24 17:58

Löser inte problemet med kväveoxid utsläppen från dieselpersonbilarna där även de med Eu6 visat sig vara riktiga miljösvin.

#8
2017-10-24 18:01

Höga nox utsläpp i storstads miljö har visat sig vara hälsovådligt på riktigt enligt färsk forskning.

#9
2017-10-24 18:44

Kanske slipper dem Polska gästarbetare?

#10
2017-10-24 18:50

Ett sätt att få alla de som egentligen skulle kunna utnyttja kommunala transporter eller cykeln att verkligen ta buss, tunnelbana eller cykel...

Bra initiativ, kommer snart till en stad nära dig, även dig som inte kör diesel...

#11
2017-10-24 19:18

Frågan är hur stor effekt detta får på miljön. Det finns kanske andra stora utsläppskällor jämte privatbilar, exempelvis bussar och distributionsfordon. Och hur kommer de ökade intäkterna att utnyttjas?

#12
2017-10-24 20:08

Dieselbilar har inte i städer att göra alls.. Beskatta bort dom ur städerna för en bättre lokalmiljö..

#13
2017-10-24 20:40

Såfort det kommer en ny euro version ska den tidigare högsta euro klassningen ökas i trängselskatt och skatt. Det ska bli dyrare ju äldre en bil blir, inte tvärtom. Just nu borde alla euro 5 betala en hel del. Euro 4 borde knappt få rulla på vägarna.

#14
2017-10-24 21:16

På tal om utsläpp,hur renar flyget sina utsläpp,vissa flygplatser ligger ändå rätt nära bebyggelse.
Heathrow skulle kanske tänka på att skatta varje start o landning med 10£ också,för miljöns skull.

#15
2017-10-24 23:01

Och inte kan vi tillåta vulkanutbrott heller. Plugga igen dem, de förpestar hela jorden. Eller montera åtminstone partikelfilter på dem.

#16
2017-10-28 15:06

Ska utveckla lite mer varför euro 4 knappt ska få rulla på våra vägar. Ni som ”bromsar” mig och tänker att ”en stackars familj med sin Volvo V70 från 1997 måste kunna ha råd att åka runt i sin bil” så är svaret är nej, varför? Den släpper ut extremt mycket skit, är även en säkerhetsrisk på vägarna då allt går sönder på den. Vet inte hur många bilar som glider runt och släpper ut svarta moln, vissa så mycket att man knappt ser vad som är framför den. Nummer 2. Har du inte råd med en ”nyare” bil som är effektiv och släpper ut mindre kanske du ska omprioritera ditt liv. Såsom, skaffa inte barn när du är 17. Är du inte nöjd med din inkomst, byt jobb eller plugga dig till ett som alla andra. Det är inte synd om någon i Sveriges avlånga land. Alla har rätt att plugga, har du inte pengar? Då finns CSN med studielån. Alla har möjligheten! Är barn påväg i tidig ålder? Finns både abort och ännu bättre, preventivmedel! 1 + 1 är 2 och inget annat. Alla kan bli någon, alla kan ha råd men har man inte motivationen och hellre lever på bidrag så kan ett sunt liv med normal inkomst inte vara så viktigt. Euro 5 är det ”sämsta” som ska rulla på våra vägar. Med det sagt är det ingen rättighet att köra runt i en omiljövänlig förgasare som släpper ut lika mycket som 20 nya bilar. 800 kr är vad komunaltrafiken kostar, den blir bara bättre och bättre och sträcker sig över längre och länge ytor. Alternativ finns så välj för tusan det som gynnar dig och vår värld mest annars har du inget här att göra.

#17
2017-10-28 21:10

Stoppa alla dieselbilar för en hälsosammare miljö i städer. Det är på G i fler och fler städer, och det är bra. Europa har satsat fel som gått på dieselspåret för länge. Andra har varit mer lyhörda vad som krävs för framtiden och klarar omställningen bättre.

#18
2017-10-28 21:17

Hoppas de tar bort alla euro6 dieslar som inte ens klarar euro3 vid verklig körning. Tex Toyota!

#19
2017-10-28 21:27

Bättre att sluta helt att sälja dieselmotorer i Europa i personbilar, som Toyota ska göra. Man ligger steget före HT19......

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171026/toyota-...

#20
2017-10-28 21:52

Boeing 787 Dreamliner: Den nya flaggskepp Boeing ser ut att bli en enastående framgång. Detta flygplan är lättare, tystare och mer bränslesnåla än andra flygplan. Bränslebesparingar 20% per passagerare. jämförbara Boeing 737-300

Vilket markfordon kan mäta sig med det

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.