
Trots att Loeb enligt egen utsago mer eller mindre avslutat sin rallykarriär kommer fransmannen att köra Svenska Rallyt i februari. Loeb har inga planer på att köra för ett tionde VM-guld, men har ändå gjort klart med fyra VM-starter under 2013, varav Svenska Rallyt är ett av dessa.
Däremot går rallypubliken miste om en annan profil, 2003 års rallyvärldsmästare Petter Solberg som bestämt sig för att sluta. Ford, som numer drivs som privatstall, krävde tre miljoner euro för en sits – pengar som norrmannen inte kände för att "skaka fram".
Solberg körde privat för Citroën för några år sedan, och det var en besvärlig period rent ekonomiskt. Solberg ersätts nu i M-sport av en annan norrman, Mads Östberg som har svenske kartläsaren Jonas Andersson vid sin sida.
Rally-VM blir något "rumphugget" i år sedan både Ford och BMW (Mini) dragit tillbaka fabriksstödet. Citroën och Volkswagen – de senare med finländaren Jari-Matti Lastvala och fransmannen Sebastien Ogier – blir VM-seriens två enda officiella fabriksteam. Ett tredje team, Hyundai, förbereder VM-comeback inför 2014.
Diskutera: Vad tycker du om rally-VM 2013?

Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Härlig kille som tillfullo behärskar alla underlag. LYCKA TILL!
Han harnte varit ute för mycket olyckor så han är en säker förare oxh det ser ut som han kör sakta när han kommermen det är väl för att han inte sladar så mycket i kurvorna det är en fröjd att se honom komma synd bara att det är två fabriksteam svenska.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.