Nästa artikel
Citroën erkänner misstag
Nyheter

Citroën erkänner misstag

Publicerad 4 april 2012 (uppdaterad 4 april 2012)
Mikko Hirvonen trodde i söndags att han vunnit sitt första VM-rally för Citroën, men några timmar efter målgång ”diskades” han, eller snarare bilen.

Hirvonens Citroën DS3 WRC befanns ha en koppling som inte överensstämde med reglementet, och diskvalificerades därför.

Citroën överklagade beslutet, men bestämde senare efter ett möte att inte gå vidare. ”Det hade blivit en lång och alldeles för kostsam procedur”, menar stallchefen Yves Matton. Samtidigt förnekar Citroën att man medvetet försökt fuska, utan hänvisar till att underleverantören just för Portugal-rallyt försett stallet med kopplingar som måttmässigt inte var förenliga med bilens klassificering. Citroën uppger att de lärt sig läxan och i fortsättningen ska ha bättre kontroll.

Resultatlistan görs därmed om och för första gången står nu norrmannen Mads Östberg som slutsegrare i ett VM-rally. Dessutom återtar Hirvonens stallkompis Sebastien Loeb på nytt totalledningen. För Ford innebär det också att man knappar in på Citroëns ledning i märkes-VM.

Diskutera: Vad tycker du om att Mikko Hirvonens bil diskvalificerades?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-04 11:33
Hackenbush

Haha, verkligen pinsamt. Antingen visste Citroen att det inte var rätt och chansade eller så var de för ointresserade för att kolla upp det.
Surt sa räven. :-)

#2 • Uppdaterat: 2012-04-04 11:35
Mistro

Man får alltså inte ha för bra grejor i bilarna? ;)

#3 • Uppdaterat: 2012-04-04 13:34
1storstark

Har inte Sebastien Loeb samma koppling som Hirvonen?

#4 • Uppdaterat: 2012-04-04 13:58
Boo Wennerberg

Loeb hade med all sannolikhet samma koppling, men han körde av och bröt rallyt redan efter några få sträckor. Kopplingen i sammanhanget hade säkert minimal betydelse för utgången, men regler är regler även om det bara handlar om små, små detaljer.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-05 10:26
JohanmkP

Dessutom så var impellern i turbon icke överensstämmande med klassningen, kan ju ha en viss påverkan?

#6 • Uppdaterat: 2012-04-04 13:36
milkylainen

Kan tycka att kopplingen har i dessa sammanhang liten betydelse för vinst eller inte. Om den gör sitt jobb så lär den göra sitt jobb för alla stall. Vad ska spela roll menar de? Större tryckplatta? Isf mer vikt.. Större koppling? Mer vikt återigen. Man lär ju spec:a vettig koppling till bilen ändå. Sällan någon i WRC bryter pga koppling. Mycket vanligare med andra problem.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-05 08:16
milkylainen

Tydligen så var det så att de använde en korrekt koppling men utan perforeringar (dvs solid), när reglementet beskriver att de ska ha perforeringar för kylytans skull.
Spela roll... det blev nog bara sämre med en solid platta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.