Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lilla Renault Twizy får F1-trimning

Publicerad 25 april 2013 (uppdaterad 26 april 2013)
Twizy Renaultsport F1, eller konsten att göra ett kraftpaket av en pytteliten bil. Kalla det galna konceptet för vad du vill.

Mycket har man hört, men frågan är om någon räknade med att Renault skulle trimma upp den lilla stadsbilen Twizy till ett kraftpaket. Det är dock precis vad Renault har gjort, med hjälp av sina Formel 1-ingenjörer.

Twizy har fått ett KERS-system från Renaults Formel 1-bilar, vilket ger den lilla bilen en acceleration från stillastående till 100 kilometer i timmen på sex sekunder, lika fort som Renaults snabbaste bil för vägkörning, RS Mégane 265.

Med KERS-systemet blir Renault Twizys elmotor betydligt större. Förutom att väga 30 kilo mer tar den nu upp all den plats som tidigare utgjorde baksätet, vilket gör att bara en person får plats i konceptbilen.

Bromsenergi blir extra hästkrafter
KERS-systemet fungerar på så sätt att det använder bromsenergi för att ladda ett batteri som sedan kan ge Twizy 79 extra hästkrafter, utöver de 17 hästar som Twizys motor redan ger, när det är fulladdat. Systemet har dock anpassats för att även kunna utnyttja ström från Twizys vanliga batteri.

Tekniken innebär att Twizy nu får en toppfart på 110 kilometer i timmen. Ingenting som skrämmer hatten av racerförare, men ändå imponerande för en så liten bil. Bilen har förvisso blivit 91 kilo tyngre och väger in på 564 kilo, men den har trotts det färre kilon per hästkraft än tidigare.

Twizy Renaultsport F1 kommer dock inte att serieproduceras. Den är strikt begränsad till ett exemplar. Syftet är i stället att visa på möjligheten att använda sig av Formel 1-teknik i vanliga bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Twizy Renaultsport F1?

Monteringsanvisning

De flesta däck har antingen en bestämd rullriktning eller en specifik in- och utsida. Det är viktigt att följa monteringsanvisningarna för att däcket ska prestera som tänkt.

Kommentarer

#1 • 2013-04-26 08:00
Mistro

Kan ju själv ingenting om detta ämne om vad som skall till för att öka effekt o.s.v men jag imponeras inte så mycket utav dessa siffror och när man dessutom betänker att det är ett koncept som mer för tankarna till reklam för F1 än något annat så blir det nästan istället bara ironiskt.

Skall man bygga ETT exemplar för att skryta eller leka Sci fiction så får nog prestandan vara betydligt mer tilltagen än så här.

Tycker själv att det idag borde vara mer än möjligt att serietillverka 1 eller 2 sitsiga elbilar med riktigt bra acceleration till en vettig kostnad.
Det finns sedan ett bra tag elmotorcyklar med bra prestanda så var ligger problemet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.