Bild
Nästa artikel

Lexus LS+ kan köra själv

Nyheter

Konceptet visar vägen för biltillverkarens framtida flaggskepp.

LS+ är utrustad med självkörande systemet Highway Teammate, vilket Lexus räknar med att introducera i sina bilar år 2020. Med funktionen inkopplad sköter bilen all körning på motorväg själv, från påfart till avfart, filbyten och omkörningar inkluderade. Mjukvaruuppdateringar av systemet sker på distans via en molnfunktion.

Bilen visar också hur framtida LS-modeller kan komma att se ut. Lexus designers har lagt extra energi på att utforma grillen täckt av små öppningsbara paneler som bidrar till bättre kylningsfunktion och aerodynamik.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus LS+?
 

Kommentarer

#1
2017-10-27 13:21

Ja, den lilla grillen behöver verkligen öppnas upp för kylningens skull.

#2
2017-10-27 15:06

Ja när man trodde att det inte kunde bli värre så visar man alltså det här...

Den nosen var om möjligt ännu värre än hos RX och det säger inte lite...

MVH AL

#3
2017-10-27 16:34

Men se det positivt grabbar. Den är ju självkörande. Då kan man ju skicka iväg den nånstans lååååångt bort, så man slipper se den! :)

#4
2017-10-27 16:43

Man kan ligga ner och sova när man åker så ingen ser en.

#5
2017-10-27 18:25

Den inte bara kan, utan ska köra själv, helt själv.

#6
2017-10-27 19:46

Ful men säkert den hållbaraste och tystaste bilen på marknaden.

#7
2017-10-27 20:30

den grillen.. suger

#8
2017-10-27 21:15

Varför inbillar du dig det Mb600?

#9
2017-10-28 08:35

Designeravdelningen var på krogen igen

#10
2017-10-28 00:42

Uhhj. Det suger verkligen.

#11
2017-10-28 07:59

Lexus LS modeller har alltid varit tystare och drifsäkrare än MB dito.
Men utan dess kraftfulla V12or.

#12
2017-10-28 10:18

Linjerna i sig var riktigt snygga. Stör mig mer på E60-bakluckan än grillen dock. Grillen lär väl bli nåt i stil med hur LC'n ser ut idag, och med en regplåt så är det betydligt snyggare

https://hips.hearstapps.com/amv-prod-cad-assets.s3.amazonaws.com/images/...

Annars har den ju väldigt fina klassiska sedanformer. Gillar att Lexus gör både GS och LS lite "baktunga". Nuvarande GS är en ruskigt snygg bil tex. Mycket former, men i grunden en rätt kantig design. Typ en E34 från framtiden :P

#13
2017-10-28 12:53

A.L
Nu är ju det här förvisso ingen serieproducerad försäljningsbil, utan ett koncept. Men jag håller med, så jag gasade upp dig.

Hacken +1 för rolig komentar också

#14
2017-10-28 13:09

Vad är det som har hänt med Lexus? Från diskreta, och anonyma rikemans åk. Till allt mer vulgära bilar. Det är som att dom har slutat skämmas för att dom finns till. Men tar det två steg för långt.

Lite som någon, som precis kommit ut ur garderoben. Dom blir ofta lite överbögiga första tiden.

Nu bygger Lexus väldigt bekväma bilar. Och med executive paket, får man ljudanläggning från Mark Levinson. Som inte skäms för sig, jämfört med Audi och BMW´s största ljudanläggningar. Och man sitter ju faktiskt i bilen, så man ser den ju inte utifrån när man kör. Men frågan är? Vill man synas så mycket?

#15
2017-10-28 13:06

Den är ju nästan som den Ls som nyligen presenterats, har ni missat det? Jag har sett nya Ls i Karlstad på Motor Trend. En förseriebil man kör runt och visar upp hos utvalda återförsäljare i Sverige och Europa. Och det är en ruskigt snygg bil med mycket ny teknik inom bla säkerhet m.m 2019 ska bilen komma med bränsleceller 2018 ska de vanliga modellerna introduceras i Sverige. Bilder gör varken nya kupen LC eller nya sedanen LS rättvisa, man måste se dom i verkligheten. Nya LC står nu i Karlstad i rött, bör ses!! Förvånad att många är så dåligt pålästa på en sådan här sida. Bränsleceller behöver mycket kylning, så att grillen ser ut som den gör är inte bara design. Utan en förberedelse för hur bilar med bränsleceller kan komma att se ut med stora luftinsläpp i fronten. Lexus design med grill och allt är förberett för framtiden med bränsleceller.

#16
2017-10-28 15:27

Konstigt att Hyundais bränslecellsbilar inte kräver dylik grill...

#17
2017-10-28 16:50

Bra att vederstyggligheten åtminstone kan köra själv, då kan man beordra den att köra till Vladivostok så man slipper se den och kan gå och köpa sig en snygg bil istället.

#18
2017-10-29 09:45

Om bränsleceller verkligen behöver så mycket kylning så låter det ju som att verkningraden är tämligen dålig - och det känns ju i sig högst tveksamt när det gäller ny teknologi idag. Att framställningen av vätgas har dålig verkningsgrad har ju konstaterats tidigare men är verkningraden lika dålig i bränslecellen också så känns det knappast som framtidens bränslae.

#19
2017-10-29 23:59

Smart. En självkörande grill
Weber kan hälsa hem!

#20
2017-10-30 10:47

Att grillen nämns är troligen pga att den kombinerar kylning med aerodynamik. Troligen en väldigt stor yta som släpper in lite luft per kvadrat. Det mesta av luften avleds runt fronten precis som en plan yta, medans en liten bit då går in. Betydligt bättre än att ha en stor grillöppning där all luft slår emot ramen/kylaren bakom gallret och bildar turbulens just där luftflödet är som viktigast.

#21
2017-10-30 23:16

Det är märkligt att man på en bil som ser skaplig ut i övrigt hänger på denna mastodontiska grill. Det utseendet går inte bara att förklara med aerodynamik.
Jag kommer osökt att tänka på Barbarossa i Pirates of the Caribbean.

#22
2017-11-03 17:51

Slälvkörande? OK, skicka i väg den för att köpa Pizza, Det är bara att ge den koordinaterna till Pizzabagaren, eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.