För kunder som inte tycker fyra hjul är tillräckligt visar Lexus upp en ny version av flaggskeppsmodellen LS.
De allra lyxigaste bilarna var länge sedan- eller coupémodeller. Men nu vill Lexus tänka nytt – och förse flaggskeppsmodellen LS med inte mindre än sex hjul.
Det innebär att bokstäverna LS inte längre står för ”luxury saloon” utan för ”luxury space”, ett lyxigt utrymme.
Lösningen med sex hjul ska ge bättre kupéutrymme eftersom hjulhusen inte inkräktar lika mycket. En automatisk skjutdörr öppnar upp en rymlig interiör med bekväma fåtöljer.
Chauffören styr bilen med samma typ av spak som i uppdaterade RZ, ett så kallat steer-by-wire-system.
Lexus säljer redan i dag lyxbussen LM. Men den nya konceptbilen tar det hela till en ny nivå. Den beskrivs som en ”privat fristad” och ska främst locka köpare i Kina.
Enligt Toyotas globala designchef Simon Humphries brukade lyxiga sedanmodeller regera i bilvärlden. Nu har suvarna tagit över.
– I många fall vill folk ha något helt annorlunda. Det stod klart att vi var tvungna att ta LS i en helt ny riktning, säger han.
Vid sidan av den sexhjuliga konceptbilen visar märket också upp en något mer konventionell version av Lexus LS. Den har ett bagagerumsgolv som automatiskt fälls ut för enklare i- och urlastning.