Bild
Nästa artikel

Lastbil från Volvo vs. Koenigsegg One:1

Nyheter/Video

Volvo ställer lastbil med dubbelkopplingslåda mot supersportbilen Koenigsegg One:1. Vem tror du vinner?

Kan en Volvo FH-dragbil med dubbelkopplingslådan I-Shift Dual Clutch rå på en Koenigsegg One:1? En lite fånig jämförelse, men visst blir man nyfiken på svaret. Resultatet väntas i en längre videosnutt från Volvo Trucks om sju dagar.
 
Diskutera: Har du blivit oväntat ifrånkörd av ett fordon?

Kommentarer

#1
2014-11-04 13:28

Blev ifrånkörd av en civil traffipaxbil en gång men han stannade lite längre fram och gav mig böter så det var väl tur att jag inte försökte köra ifrån dem. Då hade det blivit ännu dyrare.

#2
2014-11-04 13:43

Det är ju självklart att Volvo-lastbilen förlorar, men inte med alls så mycket som man kan tro. Ett "tomt" lastbilschassi som i det här fallet har en imponerande acceleration - särskilt om motorn är på 750 hk. Annars tar jag gärna en Mercedes Actros - fast Scania har den snyggaste och fetaste exteriördesignen kombinerat med en ruggigt skön V8-motor. Svårt val!

#3
2014-11-04 13:39

"Har du blivit oväntat ifrånkörd av ett fordon?" Nej, inget förvånar idag.

#4
2014-11-04 13:42

Kommer och tänka på när Saab 900 turbo körde ifrån en Viggen för några år sedan.

#5
2014-11-04 15:11

En sådan dragbil är som sagt ruggigt mycket snabbare än vad de flesta anar men när vi jämför en bil med 750Hk som väger ca 11 000Kg byggd för att stark mot en bil som har 1360 Hk på lika många Kg byggd för att vara snabbast i världen så får vi ett självklart resultat.
Hittade en artikel om en race-lastbil som är både lättare och långt starkare än en standardbil men prestandan haltar förstås mot en sportbil.

http://www.bilsport.se/artikel/ruggigt-truck-racing-spel-pa-gang/

Är inte så insatt men jag minns att jag testade accelerationen i en MB Actros med 440Hk för många år sedan och den gick imponerande bra. Tog tiden mellan kanske 40-80km/t så att jag slapp att stå still och starta med lågväxel och den var då lika snabb som min Galant Gdi 150Hk under samma förhållanden.
Föredrar nog Scania utan någon egentlig grund men det är något som sitter i sedan länge.

Skulle en dag vilja äga en raritet i from utav en äldre bil ( ej jänke ) men med mycket effekt. En sleeper är för mig alltid roligare än det dyra och uppenbart snabba monstret.

#6
2014-11-04 17:43

Hade engång en Nissan Bluebird med racingväxellåda .. (tjänstebil) .. och blev omedelbart förvånad över att ideligen bli frånkörd av ... allt.

#7
2014-11-05 01:32

En gång när jag satt och småpratade med polaren på vägen hem så blev jag omkörd av en dragspelsbuss. Det var ett par väldigt genanta sekunder.

#8
2014-11-05 18:15

Blir ofta frånkörd, på gamla dar har jag blivit en snål fegis, och kör inte så fort längre.
Men det var ju inte oväntat.......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.