Bild
Nästa artikel
Långdragen strid om p-bot avgjord i Högsta domstolen

Långdragen strid om p-bot avgjord i Högsta domstolen

Nyheter

Ett bindestreck kan göra större skillnad än du tror – åtminstone på parkeringsboten.

En simpel parkeringsbot har blivit till en långdragen rättsprocess i flera instanser. Nu är den äntligen avgjord, rapporterar SVT Nyheter.

Tyska Sabine Middendorf parkerade sin bil i Stockholm för två år sedan och betalade med SMS, där hon skrev in sitt registreringsnummer med ett bindestreck. Som man gör i Tyskland, enligt henne.

Men på själva registreringsskylten finns inget bindestreck och därför fick hon en så kallad parkeringsanmärkning. Den bestred hon, men det avslogs. Sabine Middendorf vände sig sedan till tingsrätten som dömde till hennes fördel, men domen överklagades av polisen.

– Vi anser att man inte har angett ett korrekt registreringsnummer om man lägger till eller tar bort tecken jämfört med vad som står på registreringsskylten, sa Martin Sivertsson, jurist på Polismyndigheten, i en tidigare intervju med SVT.

Även i hovrätten förlorade polisen och nu har målet alltså avgjorts i högsta instans. Även Högsta domstolen dömer till Sabines fördel och hon behöver inte betala avgiften.

Det har inte funnits några tydliga regler i SMS-tjänsten om hur registreringsnumret ska anges och HD anser även att Sabine Middendorf gjort vad som krävts för att försöka betala på rätt sätt.

Läs också: Avslöjat: 350 000 parkeringsböter kan vara olagliga

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-10 09:02

Men för helvete! Här har man alltså en person som faktiskt har betalat parkeringsavgift, men polisen väljer att bötfälla pga ett bindestreck, hur jävla anal får man vara som människa för att skriva ut den boten, och hur jävla korkad är personen som drivit detta från polismyndigheten, genom flera instanser, vad har det inte kostat skattebetalarna? Någon borde ju för fan åtala dessa personer för förskingring av skattemedel och låsa in dem i fängelse!

Men det finns inte pengar till skolmateriel, nä tro fan det!

#2
2020-10-10 09:52

Såklart det händer i ett skitnödigt land som Sverige.

#3
2020-10-10 10:22

Samtidigt i Malmö ...

#4
2020-10-10 12:37

Va, har det även hänt i Malmö, Jarl?

#5
2020-10-10 12:37

Har de inte viktigare saker att göra, typ leta efter riktiga brottslingar?

Om bilen hade haft Saudiska eller Ryska plåtar, hade SMS systemet hanterat dem med?

#6
2020-10-10 13:17

Dagens system är så jäkla kassa. Vore det inte lättare att bara skapa en app eller sms-tjänst där du fotar din registreringsskylt och registrerar i appen eller sms/mms:ar bilden till ett visset nummer. Text kanske också kan anges i from av 2h30min eller liknande. Efter avslutad parkering sms/mms:ar man bilden igen, och i appen trycker man "avsluta parkering".

#7
2020-10-10 14:16

Men sluta. Jävla idioter. Bindestreck är ju ett ogiltigt tecken.
Om inte systemet kan klaga på ogiltiga registreringsnummer så har man fan inga rätt att kräva ett skit av någon.
Hejja Sabine. Rätt åt idioterna.

#8
2020-10-10 14:47

Från tingsrätt till hovrätt ända vägen upp till högsta domstolen !?

Och skattebetalarna står för hela notan som säkerligen är sexsiffrigt. Allt började med en tjej som ville betala 18 kr (eller nåt i den stilen) för att betala sin parkeringsplats, och systemet LÄT henne slå in ett bindestreck (fast det var ett ogiltigt tecken).

Tävlar idioterna i att slösa bort skattepengar ?

Sverige är fantastiskt !

#9
2020-10-10 18:59

Tragikomiskt.

#10
2020-10-10 19:04

Våra skattepengar går till dessa tramsigheter... sjukt!

#11
2020-10-10 19:58

Ni som förlöjligar händelsen och det svenska rättssystemet missar helt kärnfrågan.

Att det är en petitess som tagit orimliga proportioner är helt rätt, ingen ifrågasätter det.
Vad som dock verkar undgå alla här är att den som felbehandlats är i sin laga rätt att bestrida detta felsteg så långt det bara är möjligt.

Och den möjligheten finns, bara och endast, i en väl fungerande rättsstat, i detta fall Sverige.
Det är sådant våra surt förvärvade skattepengar går till, att besitta chansen att få bestrida överheten.

Så, innan ni riktar ert missnöje nästa gång för billiga poänger, tänk efter ett varv till istället och rikta missnöjet åt rätt håll för en gångs skull.

#12
2020-10-10 21:47

Prestigelös: Visst, det är bra att det fungerar så att man har rätt att överklaga så långt som man kan, men det är totalt sinnessjukt av polisen att överklaga hela vägen till högsta domstolen när de vet att hon gjort rätt. Alltså visst, hon angav ett bindestreck som inte görs i Sverige, men de kunde ändå förstå genom att kolla på vad hon skrivit att det var rätt bil det handlade om.

Alltså har hela denna överklagan handlat om paragrafrytteri, de vet att hon betala för rätt bil, men vill bara jävlas och slösa bort skattebetalarnas pengar.

Så jävla dåligt gjort att jag mår riktigt dåligt över polisen i Sverige. Hur kan de hantera pengar på detta sätt när polisen behöver allt mer resurser och det ändå inte är nog och så kastar man bort hundratusentals kronor eller mer på en parkeringsbot för ett tiotal kronor troligen.

Men det som är bra med detta är att nu finns det ett prejudikat så om någon annan gör samma sak så åker dom dit direkt. Hoppas på fler prejudikat mot polisen och parkeringsbolag som sätter detta i system, att bötfälla folk som i grunden gjort rätt och betalat för sig, men gjort någon liten miss och sedan nekas som vanligt alla överklaganden.

#13
2020-10-10 21:57

beije
Absolut, men kärnan i det hela är att du har rätt att gå hela vägen i rättssystemet om du känner dig felbehandlad.
Få länder det förunnat.

Sen att det från första början inte skulle behöva gå så långt är en annan fråga.

Det gäller att kunna skilja ensak från det stora hela.

#14
2020-10-10 23:09

Jävla svin, helt rätt! Bra att hon inte gav upp.

#15
2020-10-11 15:15

Hur är det klarlagt att det inte är mobilens operativsystem som lagt till bindestrecket?
Om systemet "fått lära sig" att strecket ska finnas med i denna teckenföljd kan det vara möjligt att mobilen och inte de skrivande lagt till tecknet.

#16
2020-10-11 19:29

Du framhärdar poängen att det går att ta upp ett sånthär i en rättstat.
Visst. Jättebra. Men resten av världens poäng är att det är helt jävla otroligt att det ens kommer dit. Vilka pengar? Vilken tid? Vilka resurser?
Bara för att något går att göra betyder inte att det är ett piss rimligt och göra så.

#17
2020-10-11 20:28

Då tar vi det en gång till så att alla förstår.

Poängen med det hela är att i en fungerande rättsstat så finns det fall som från första början kan tyckas löjliga, men som sedemera bildar prejudikat.

I vissa fall startar det med en bagatell som, lekmän anser, får orimliga proportioner i förhållande till lagöverträdelsen.

Men, och här kommer vi till pudelns kärna, det är ett och bara ett fall som får klä skott att detta inte kommer att upprepas fortsättningsvis.

Därför får vi ibland hacka i oss till synes trams för att slippa en framtida upprepning.
Det är alltså ett kvitto på att själva rättsapparaten fungerar, sen att det alls behöver gå så långt är en annan fråga.

#18
2020-10-12 07:38

Eller så har man lite sunt förnuft hos polisen och därmed vet man att detta är trams och behöver inget prejudikat. Vad kommer näst? Prejudikat på att det är ok om man råkar skriva ett mellanslag mellan bokstäver och siffror? Sedan två?

#19
2020-10-12 16:45

Svensk byråkrati.

#20
2020-10-12 16:55

Har inte polisen annat att göra? Såg att polisen tog alkotester på en vardag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.